HelenN
Nu har jag flyttat ut plantorna från sårummet till växthuset. Köpte bevattningsduk och la på alla hyllplan, sorterade upp plantorna, ansade, vattnade och satte i pinnar för att stötta. Så i dagsläget går värmefläkten för fullt kvälls och natttid, men på dagen värmer solen. Har fn plast och fiberduk runt om, men jag ska byta ut plasten till fiberduk, så håller det värmen bättre. lite bilder:
[attachment=32192:008.jpg][attachment=32193:009.jpg]
[attachment=32194:011.jpg][attachment=32196:014.jpg]
[attachment=32197:019.jpg]
Lady Hamilton
Det blir nog bra tummenupp.gif Men det är NOGA med att du täcker över plantorna även på dagtid, för att skydda dem mot det starka solljuset. Lägg ett par lager och minska eftersom. Övertäckning på natten gör också så att temperatur skillnadena inte blir så stora och det kan vara bra från början
pilgrim
bravo.gif I´m impressed! Jisses vad fint du har fixat, lycka till!

http://www.blandrosorochbladloss.blogspot.com
blomkronan
sick.gif Vad avundsjuk jag blir... du har verkligen gjort det fint och bra för dina växter.
Hoppas nu att det går vägen och att dom inte tar stryk av att ha flyttat ut redan.
Nu har ju våren äntligen kommit yahoo.gif (Vårdagjämning) , så helt fel var det nog inte smile.gif Ikeas hyllor är verkligen tummenupp.gif för våra planter. Ska skaffa mig några hyllor smile.gif
rosita
Så fint du har! Orning och reda! bravo.gif

Visst är det skönt när allt står på plats!? 000.gif
Eva 33c
Oj vad det såg trevligt ut! Jag vet inte var du bor (har inte kollat) men här hos mig dröjer det ett tag till innan fläkten i växthuset slås på. Runt 1 april brukar vara riktmärket men i år känns det som vi har mycket vinter kvar...
Men vad är det för brudslöja som du har sått ? Bladen ser precis ut som polemonium, blågull, i mina ögon. rolleyes.gif
Peztis
Jisses!
Och jag som sådde i förrgår!
officinalis
Härligt med växthus!
Vad för temperatur håller där inne?
Lady Hamilton
Även jag har flyttat ut plantor till växthuset ( jag har bara ett litet på ca 6 m²) men än så länge är det bara Penseérna som är där
Cathis
Vad bra det blev Lämås!!! tummenupp.gif

Här har vi haft ner mot -8 på nätterna nu ett tag så jag har inte vågat sätta ut något än. Men hoppas på varmare väder snart
mirjam
lämås:, oj så trevligt och roligt det var se hur du ordnat, som någon sa ordning och reda.... Dina tomatplantor i vilken vecka är dom när du sätter ut dom där, och vilken temp dagtid och nattetid blir det där. Håller du/andra med om att det är bra för plantan en kallare period ( man läser så mycket på internet), det var nåt att det skulle främja plantan positivt i skörden......
blomkronan
lämås

Jag är så nyfiken.... hur gick det? kan man få en lite rapport smile.gif

Fick du några problem eller gick allt bra? Vilken zon bor du i föresten? Blev solen ett problem? med värmen tänkte jag?
Jag sitter nu och planerar på hur jag ska göra till våren. Ska jag ta ut sådden i mars redan?? Mitt växthus blev ju färdigt i slutet av maj så jag har inga erfarenheter som du har smile.gif
Fördelen med växthuset kan jag tänka mig är att man kan ha öppen dörr på dagarna så planterna avhärdas inne i växthuset i maj, ljuset kommer in så planterna får vad dom behöver? när tog du bort bubbelplasten kommer du ihåg det?
kompiskram.gif
HelenN
CITAT (blomkronan @ 05-12-2009, 08:23) *
lämås

Jag är så nyfiken.... hur gick det? kan man få en lite rapport smile.gif

Fick du några problem eller gick allt bra? Vilken zon bor du i föresten? Blev solen ett problem? med värmen tänkte jag?
Jag sitter nu och planerar på hur jag ska göra till våren. Ska jag ta ut sådden i mars redan?? Mitt växthus blev ju färdigt i slutet av maj så jag har inga erfarenheter som du har smile.gif
Fördelen med växthuset kan jag tänka mig är att man kan ha öppen dörr på dagarna så planterna avhärdas inne i växthuset i maj, ljuset kommer in så planterna får vad dom behöver? när tog du bort bubbelplasten kommer du ihåg det?
kompiskram.gif

Klart du kan få en rapport....bättre sent än aldrig...hihi
Jag bor ju i zon 4...mittemellan zon 3:) Hade inte bubbelplast i växthuset utan en tunn plast med hål i . Sån plast som man brukar ha över sina odlingsbågar på friland eller i pallkragar. Sen hade jag fiberduk runt om för solens skull, och fiberduken fick ju sitta hela sommaren eftersom jag hade tomatplantor i växthuset after jag planterat ut alla blommor.
Det var ju lite kyligt då och då, fläkten var inställd på 15 grader i början, sen 10 grader, så i början gick den väl mer eller mindre hela tiden.
Så fort värmen kom så öppnades de helautomatiska fönstren på växthuset, så då gick ju inte fläkten lika mycket....men plantorna torkade ut allt snabbare...så då fick jag passa upp mer med vatten.
Om jag minns rätt så skulle jag kunnat ha flyttat ut sådderna senare, kan tänka mig att det blir så för de flesta i år med denna vinter. Tråkigt om plantorna skulle frysa bort....man lär ju ha koll varje dag på väderlek osv.
Men senare på våren hade jag alltid dörrarna öppna på dagen om det va sol. Men kom det nån kallare dag så var de stängda.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon