sökareN
19-03-2009, 22:53
Hejsan.
Det är så här att jag har en bit mark som jag skulle behöva hjälp med. Jordlaget är ganska lerigt och växtligen lite varierad men mest långt gräs, nästan av vass-slag. Skulle nu vilja "ta död" på växtligheter för att sedan odla upp "vanligt" gräs.
Skulle vara tacksam för några tips på hur jag gör detta på enklaste sätt.
Sussie F-Flower
19-03-2009, 23:22
Oj då!!! Det verkar inte vara den lättaste utmaningen som du tagit på dig...
Jag vet inte hur stort område du pratar om men att slå/hälla på avdödande medel kanske inte skulle vara det bästa med tanke på att då dör väl det kommande gräset också...
Jag skulle gräva upp/bort ogrässvålen och kasta den. Sedan lägga på ett lager med sandblandad mullrik matjord och sedan så gräsfrön. Det gissar jag skulle bli mest hållbart i längden.
För rensa.... näe, det skulle ta alldeles för lång tid...
Det är inte så att det skulle gå att klippa ner med gräsklipparen...?
sökareN
20-03-2009, 12:21
området är väl 25m gånger 25m

. Att använda gräsklippare är väl inte direkt nått alternativ då marken är väldigt ojämn.
Jag skulle nog täcka med en markduk som ogräset inte kommer igenom och sedan köra dit ett par lass sandblandad jord och kratta ut över.
Att gräva bort grässvålen på ett stort område skulle i alla fall inte jag vilja göra...
Gossen Ruda
20-03-2009, 21:58
Jag hade använt Roundup eller liknande medel, har gjort så på andra ställen med gott resultat. Om du vill göra så är ditt val, någon större påverkan på mark eller miljö har jag aldrig märkt och är knappast trolig. Efter ett par veckor går det bra att så nytt gräs.
officinalis
22-03-2009, 17:58
Gossen Ruda,
varför är du så säker på att medlet inte påverkar mark eller miljö?
smuleborg
24-03-2009, 21:31
Ojdå, jag tänker på vårt trädgårdland, det är typ 30 kvm, lerjord. Vi grävde för hand och skakade grässvål till förbannelse (god jord finns inte att köpa); vi fraktade på skottkärra, skottkärra efter skottkärra, bort den avskakade grässvålen (diverse gräs, maskros och vad det nu var). Det såg vi som ett hästjobb. Men idag, och efter fyra års årlig tillförsel av bl.a. brunnen hästskit prunkar det.
I dina kläder skulle jag täcka med dubbel markduk under ett par år (trädgård tar tid har jag lärt mig).
Gossen Ruda
25-03-2009, 10:24
CITAT (officinalis @ 22-03-2009, 17:58)

Gossen Ruda,
varför är du så säker på att medlet inte påverkar mark eller miljö?
Säker är jag inte men allt talar för det. Det finns en liten men högljudd opinion som är emot Roundup, eller kanske egentligen mot Monsanto, och som skriver spaltkilometer om hur farligt det är eller hur farligt det borde vara. Några bevis eller exempel på skador presenteras dock inte. Inte vid normal användning. Att bara hänvisa till att det spårats i små men ofarliga mängder är knappast bevis på risker, bara att det används. Man får väga fördelarna mot ev nackdelar.
Tack för frågan
Du kan dumpa dom på vatten flera gångar , så rötterna ska dö och ogräs dör också.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.