blomkronan
Det är många år sedan jag var på mässan smile.gif Mycket har ju hänt sedan dess... Jag var just ute på mässans hemsida och kolla lite men det är så mycket att gå igenom wacko.gif

Kan ni som varit där tidigare år, tipsa om montrar som ni fastat för...
jag och säkert flera med mig vill få tips smile.gif

Ett tips från mig.
En monter som jag kommer besöka är Lillöpil A02:190. Jag vill göra något kul av pil... nu minns jag inte vem det var... som i höstas i en tråd visa sitt finna "träd" hon gjort av just pil i en kruka smile.gif
(Ska söka och se om jag kan hitta tråden)

Jag hitta tråden... HÄR
blomkronan
Är det verkligen INGEN som har ett tips att ge...?????

Jag vill hitta nya Änglatrumpet-skott, någon som vet någon monter som säljer såna?. Jag har varit på mässans hemsida och letat men där står det inte...

Nu är det bara 4 dagar kvar yahoo.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 22-03-2009, 08:19) *

Jag vill hitta nya Änglatrumpet-skott, någon som vet någon monter som säljer såna?. Jag har varit på mässans hemsida och letat men där står det inte...

Jag har bara varit där en gång och det var i förfjol. Inga direkta tips kan jag ge, man får helt enkelt gå runt och det finns ju alltid några nyheter. Dock ska man komma ihåg att inte köpa lökar o knölar i lösvikt då de blandas hej vilt av både köpare och säljare.
blomkronan
CITAT (Maggan H @ 22-03-2009, 12:40) *
Dock ska man komma ihåg att inte köpa lökar o knölar i lösvikt då de blandas hej vilt av både köpare och säljare.

Det tycker jag var ett bra tips... tummenupp.gif till oss alla!
jag har läst några trådar tidigare från andra som blivit såååå besvikna när det har kommit upp något annat än vad man har förväntat sig, går man på torsdagen så har man nog större chans att komma hem med rätt knölar.
Lady Hamilton
CITAT (blomkronan @ 22-03-2009, 13:47) *
Det tycker jag var ett bra tips... tummenupp.gif till oss alla!
jag har läst några trådar tidigare från andra som blivit såååå besvikna när det har kommit upp något annat än vad man har förväntat sig, går man på torsdagen så har man nog större chans att komma hem med rätt knölar.

Jo det kan vara bra och vet OM man nu inte är sjukligt intresserad av Gula o Orange blommor.......för då kan det vara en riktig lyckträff tummenupp.gif
malin72
men lökar i stor pack som gladiolius mm finner man här och där och det är billigt..dom i påsar brukar jag tycka är många, bra och till bra pris tummenupp.gif

Ja själv brukar jag fastna vid Adrians brutalablommor..jag gillar deras monter och alla deras köttätare och det är så kul att lyssna om dessa konstiga växter ninja.gif

Willab brukar ha en del mässpriser och jag ska dit i år och kolla på deras planteringsbricka Irene_L har en vet jag som hon köpte på mässan!!

Vill man ha mera frön så brukar jag köpa (trots att jag har fullt) raraväxters mässerbjudandern deras paket dom har whist.gif

Orchidéhusets montrar brukar vara väldigt fina tummenupp.gif

varje mässa kommer jag med sticklingar från Rockdala...ojoj vad mycket dom brukar ha...och bra visningar för vilken sort den ska bli och hur dom växer 000.gif

nu ser jag en sak som jag ska gå och kolla på....inne i mitt album finns ett album som heter garden aquitca....(som jag sa blomkronan att vi skulle åka till och kolla på) ser att dom ska vara med..vackra fontäner mm har dom bravo.gif kolla gärna i mitt album så ser ni vad dom har!!!

jag tror att det är trädgårdamatörerna som jag brukar köpa dom där vita eller gröna pappersetiketterna till sådderna..

lite allmänna tips tummenupp.gif bra skor...för man blir lätt trött i fötterna, ev ryggsäck med dricka..tar tid att gå och handla och törstig brukar jag iallfall bli giggle.gif inte kanske tjockaste vinterjackan...den är lätt ivägen
Åsa, mälardalen zon 2
Ett annat tips är att lämna in sina inköp när det blir för tungt att bära i Pryl och Plantgarderoben. Glöm bara inte att hämta grejerna sedan!!
Rihane
Ett annat tips är att inte ha för höga förväntningar och njuta av det som faktiskt finns där.
För det är roligt och inspirerande om man tar det som kommer.

Själv ska jag spana efter danskan med lewesior och ta mig till Willabs monter. Har några saker på önskelistan som jag hoppas dom har.

Irene_L
CITAT (blomkronan @ 22-03-2009, 08:19) *

Änglatrumpetsticklingar har funnits på ETT ställe...där man också kan köpa pelargonsticklingar. Nu kommer jag inte ihåg vad dom heter.
När jag är på mässan går jag dom olika gatorna (ja dom har namn giggle.gif ) upp och ner...tvärs och kors så jag inte ska missa nåt...

Åhhh jag längtar.....
titti49zon6
Ett tips är att besöka dom olika föreningarnas montrar, t.ex Pelargonsällskapet,Sveriges Trädgårdsamatörer(STA) och alla dom
andra små föreningarna som brukar hålla till en halvtrappa ned i en egen mässhall,
Där kan man göra fina fynd och hitta ovanliga växter till bra priser om man är ute i god tid(det tar fort slut på godbitarna) tummenupp.gif
Jag brukar föesöka hinna gå en sväng där innan jag rusar iväg till Danskan med Lewisior och Julrosor som är en
annan favorit på mässan yes.gif sen finns det en som säljer lökar i lösvikt bl.a Irisar, Pioner, Dagliljor m.m och han har fina lökar till bra pris,
jag har handlat där varje år och är supernöjd
Lycka till med shoppingen lyckostar från en något avundsjuk titti49zon6.....men nästa år kommer jag igen
Maggan H
Åh titti vad synd om dej som inte kan gå, hoppas du kan tills nästa år! smiley_small_hug.gif

Vet någon om jag kan lämna in min lilla resväska typ shoppingvagn på mässan? rolleyes.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 22-03-2009, 18:25) *
Vet någon om jag kan lämna in min lilla resväska typ shoppingvagn på mässan? rolleyes.gif

I går kunde man köpa en ”mässbilaga” om man köpte Expressen och i den så finns det Pryl- och plantgarderob utritad. Skulle du inte få lämna ifrån dig väskan där så måste det gå att lämna den i den ”vanliga” garderoben.

I fjol så måste Ladyn och jag checka ut från hotellet på söndagsmorgonen och hade väskorna med oss till Älvsjö och det var inga problem att få ställa dom i garderoben.

/Anki

Maggan H
CITAT (Anki V @ 22-03-2009, 19:08) *
I går kunde man köpa en ”mässbilaga” om man köpte Expressen och i den så finns det Pryl- och plantgarderob utritad. Skulle du inte få lämna ifrån dig väskan där så måste det gå att lämna den i den ”vanliga” garderoben.

I fjol så måste Ladyn och jag checka ut från hotellet på söndagsmorgonen och hade väskorna med oss till Älvsjö och det var inga problem att få ställa dom i garderoben.

/Anki

Det låter super! Tänkte slippa åka till ''Sumpan'' igen när Älvsjötåget går direkt till Bålsta, dit jag ska på lördagskvällen.

Attans också med bilagan, jag såg det idag att den var bifogad på lördagen. Men det fixar sig nog ändå!

Kostar det nåt att lämpa av grejor i Prylförvaringen? Konstigt vore det nog annars.... flirting.gif
Lady Hamilton
Det funkar så att man kan lämna in prylar flera gånger under dagen (man får en nummerlapp och sedan knyter de i hop alla prylar o påsar) sedan när man hämtar ut sina saker så får man lämna ett FRIVILLIGT bidrag tummenupp.gif jag brukar lämna mellan 20-50kr beroende på hur "besvärlig" jag har varit under dagen giggle.gif
Maggan H
Okidoki, det låter kanonbra! Var nånstans ligger den här inlämningen? Längs hallen i entrén?
Åsa, mälardalen zon 2
Pryl och plant drivs av skolelever och enligt mässans regler får de INTE ta hand om jackor, resväskor och dylikt, de får enbart ta hand om sådant man köpt på mässan. Det finns ingen försäkring som täcker ifall jackan, resväskan blir stulen eller tappas bort i Pryl och Plant. Jag har varit inblandad i denna station tidigare år (och lite iår med) så jag vet vad Ritva från Älvsjömässan brukar ta upp när hon informerar eleverna, tyvärr klarar inte alltid eleverna att säga nej när fok slänger fram en massa grejer. Enligt mässans regler ska de hänvisa till den vanliga garderoben vid entren.
blomkronan
Härligt med alla tips yahoo.gif Tack allihopa

Inte hade jag haft en tanke på.... att man kunde lämna in sina "fynd" i en garderob... biggrin.gif tummenupp.gif
yahoo.gif Nu kan jag handla... biggrin.gif

Nu äe det inte många dagar kvar....

Vi syns snart yes.gif wub.gif
smuleborg
Har faktiskt bara varit där en gång, förr förra året. Blev då lite besviken på icke-trädgårdsrelaterat tingel-tangel, visst man kan snabbt svepa förbi, men ändå. Men nu ska jag dit igen. Siktar framför allt in mig på
    Fröfirmor såsom Rara Växter och Impecta. Har redan handlat och har "för mycket" (kan man det?) flera gånger om, men det är ändå kul att träffa och prata, kanske slinker nån påse ner.
      Rockdala och en annan pellisfirma jag inte kommer ihåg namnet på. "Behöver" inga nya sticklingar (har redan köpt ett antal denna säsong), men vem vet, om den pellisraringen bara står där. Kul att träffa människor bakom firmanamnet.
        Trädgårdsamatörerna
          Biodlar- och pellissällskap och vad det nu kan vara

Också strosa runt och drömma om växthus. Och, kanske kan vi få ett bra pris på ektunnor?

Längtar.

Ralf
          Rösta på årets trädgårdsbok!
          dafflatoffla
          Hej,är det billigare att köpa fröer från Runåbergs på mässan jämfört med från deras webbutik?
          elvisjö
          En monter som jag tyckte hade fina saker var www.skavanker.se .Bla deras blombord gjorda efter gammal förlaga
          Jag var där och byggde för ett annat företag så detta är ingen smygreklam
          Åsa, mälardalen zon 2
          CITAT (dafflatoffla @ 26-03-2009, 20:24) *
          Hej,är det billigare att köpa fröer från Runåbergs på mässan jämfört med från deras webbutik?

Ja lite man slipper ju betala frakten, fröpåsarna kostar annars lika på mässan och de har inte med sig hela sortimentet på mässan utan bara ett litet urval.
          dafflatoffla
          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-03-2009, 09:34) *
          Ja lite man slipper ju betala frakten, fröpåsarna kostar annars lika på mässan och de har inte med sig hela sortimentet på mässan utan bara ett litet urval.

Tack!
          Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon