|
Jag gjorde ett expriment och flätade ihop några grenar, och det ser ut som en stam..För inte alls länge sedan klippte jag ner den ända till där jag slutade flätningen, och otroligt nog har alla kvistarna/grenarna växt ut igen, och nu blommar den och är översållad med knoppar..eftersom jag är så glad över att den redan har blivit så fin så vill jag visa er den... Stammen är lite krokig, speciellt i början, men den blir bättre och bättre [attachment=32201:IMG_1150.JPG][attachment=32202:pr_stkstam.JPG] [attachment=32203:DSCN7682.JPG] Så här såg den ut i januari..."stammen" bättre
Lady Hamilton
20-03-2009, 09:13
Jag tycker den ser väldigt fin ut Grattis till ett lyckat experiment
Den blev ju jättefin.
Jag har provat fläta ihop Benjaminfikus men det gick inte bra.
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2009, 15:40
Det är ingen prästkrage det är en margerit.
 Det var bra att du påpekade felet Åsa, för det är ju ingen prästkrage även om själva blomman ser likadan ut..och tack vare dig har jag har just lärt mig att växten härstammar från Kanarieöarna, och det förklarar ju varför man använder sig av så många stavningar..för på Spanska heter den Margarita , och då är väl Margerit, Marguerit, Marguerite och Margurit....en omskrift av Margarita, för jag ser i forumen att alla stavar namnet olika, Så kärt barn har många namn Dessutom fick jag fram att den heter Argyranthemum frutescens, eller synónymen Chrysanthemum frutescens, vilket jag aldrig kommer att komma ihåg, men eftersom jag alltid kallar/har kallat den för prästkrage ,så använde jag det namnet här också ..och sen visste jag inte vilken av stavningarna jag skulle använda mig av, men det blev alltså fel ändå Det här var den första blomman i år... [attachment=32229:DSCN8023.JPG]
Sussie F-Flower
21-03-2009, 08:29
Jättevackert Lissa! Kul idé med hopflätningen, det var trixigt gjort av dig...
Tack allihop för era svar och beröm.. Ska ta nya kort imorgon, för en massa nya knoppar har slagit ut. Dessutom ska jag ta bort blompinnen som jag av någon anledning inte har tagit bort...Förra året var den lite vinglig och behövde stöd , men den klarar sig säkert bra nu. Den ser faktiskt ut som ett riktigt litet träd eftersom stammen är rätt hög nu... Alba, jag försökte också med en sån där miniatyrbenjaminfikus som jag köpte på IKEA, men det lyckades inte för mig heller..Flätade en stor Hibiskus också, men just nu ser dom bedrövliga ut allihop, hoppas att dom tar sig snart, annars får jag byta ut dom, men om åtminstonde den flätade tar sig blir den nog fin
Margeriter är mycket vackra!
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-03-2009, 15:40)  Det är ingen prästkrage det är en margerit. Vad duktig du är - på att kommentera!
[attachment=32630:DSCN8309.JPG] Underbar just nu, och fortfarande översållad med knoppar, och jag får nog njuta en bra tid till, speciellt pga att vi har fått kallt igen...rena rama vintern, just nu när vi trodde att våren var här [attachment=32631:DSCN8313.JPG] Lite stöd behöver den fortfarande, för nertill är den lite svag , men hoppas att den tjocknar med tiden...eller kommer den inte att göra det ????
Sussie F-Flower
31-03-2009, 23:56
Åhh, vad LYXIGT med så vackra sommarblommor Lissa! Här känns det som att det fortfarande är "mitt i vintern"  med nästan en meter snö!!! Man undrar om den ska hinna smälta till sista april... Hoppas, för nu ska det ju bli plusgrader både dag och natt...
Rosmarin
01-04-2009, 09:53
Så roligt Lissa!
Man brukar kunna köpa den här typen av Margueriteträd i blomsteraffärerna här på sommaren och de brukar vara DYRA!!!! Vad bra att veta att man kan göra ett själv. Är det Margueriter från förra året eller äldre?
Rosmarin..Nej den är äldre, jag började fläta den 25aug 2007( jag kollade i gama inlägg, och därför vet jag när, hihi), och då hade jag nog haft den något år...och blivit nerklippt någon gång...men jag tyckte att grenarna blev så långa och rangliga att jag delade upp grenarna i 3 grupper och sen flätade jag så långt som möjligt, tog bort allt grönt på "stammen"och knöt ihop dom. Sen försökte jag fortsätta att fläta lite mer varje gån den blev nerklippt. I höstas klippte jag ner den ända till det hopknutna...Jag trodde inte att den skulle klara den hårda klippningen...men jag hade fel som tur var. Det är verkligen en tålig växt som pryder upp var man än sätter den. sätter länken till när jag började om någon vill se den då . klicka härSussieF..Vi har också fått tillbaka vintern, det har snöat ordentligt på många ställen, men här har det regnat ( massa karaffer fyllda med vatten  ) och på dagen har vi haft runt 14, natten 8....Ingen vår temperatur direkt, men blommorna som är öppna håller ju längre..Hoppas det blir bättre till helgen, för jag vill att mina Passiknoppar öppnar sig..rent otroligt att den här så många knoppar.. Tack för era svar
Lady Hamilton
02-04-2009, 07:20
Jag fick ju inspiration av dig lissa och så här ser stammen ut på "mitt" försök [attachment=32668:DSCN2296.JPG][attachment=32669:DSCN2297.JPG]
[attachment=32670:DSCN2298.JPG]
Sussie F-Flower
02-04-2009, 07:45
Vad FINT Lady'n!  Hade du en marguertite hemma som du har stammat upp nu i dagarna? Hur många år är den i så fall? Lissa: Är det EN marguerite som du har bundit och flätat upp? Jag trodde du hade använt dig av tre st...? Jag blir också så sugen att prova att göra en själv. Jag köpte en stor uppstammad, nästan en meter hög, marguerite för 300 kr för 4 somrar sedan men jag klarade inte att övervintra den.... Finns det många olika sorters margueriter eller går det bra med vilken som helst, tro?
Rosmarin
02-04-2009, 09:22
CITAT (lissa @ 02-04-2009, 01:53)  Rosmarin..Nej den är äldre, jag började fläta den 25aug 2007( jag kollade i gama inlägg, och därför vet jag när, hihi), och då hade jag nog haft den något år...och blivit nerklippt någon gång...men jag tyckte att grenarna blev så långa och rangliga att jag delade upp grenarna i 3 grupper och sen flätade jag så långt som möjligt, tog bort allt grönt på "stammen"och knöt ihop dom. Sen försökte jag fortsätta att fläta lite mer varje gån den blev nerklippt. I höstas klippte jag ner den ända till det hopknutna...Jag trodde inte att den skulle klara den hårda klippningen...men jag hade fel som tur var. Det är verkligen en tålig växt som pryder upp var man än sätter den. sätter länken till när jag började om någon vill se den då . klicka härSussieF..Vi har också fått tillbaka vintern, det har snöat ordentligt på många ställen, men här har det regnat ( massa karaffer fyllda med vatten  ) och på dagen har vi haft runt 14, natten 8....Ingen vår temperatur direkt, men blommorna som är öppna håller ju längre..Hoppas det blir bättre till helgen, för jag vill att mina Passiknoppar öppnar sig..rent otroligt att den här så många knoppar.. Tack för era svar  Tack för svaret Lissa. Jag ska också prova att göra så.
Ja men visst, det ser ju jättebra ut LadyH, den första biten är svårast tycker jag, för man måste ju hålla efter och försöka böja grenarna bara lite i taget så att dom inte går av. Jag tror att jag i början försökte tänja dom lite mer 1gång per vecka ungefär, pls att ta bort alla dom stackars bladen som försökte växa på flätan, för det bar mig emot på något vis...och när en del av dom där bladen blir bruna och man måste ta bort allt dettta bruna kan det ta hur lång tid som helst...men resultatet blir ju så vackert att det inte gör bågot...och vi gillar ju att pyssla om dom.. När den har format sig mer, och man har klippt ner den några gånger blir allt så mycket lättare...Grattis till den, och hoppas att du berättar och visar hur det går...Tack för bilderna också-- SussieF Jo det är bara en planta vars grenar jag delade upp i 3, och flätade . och det är då lättare om man ( lite löst) binder ihop varje tredjedel för sig..annars blir det svårt att se vems tur det är att bli lite böjd, för just i början måste man ju vara försikig så att man inte knäcker någon kvist för att den blev böjd för snabbt..ibland blir det bara någon scm man vinner .men det är ju i början man gör hela basen, så man får kolla hel tiden om man ska kunna tänja någon lite till.,och hålla efter allt det gröna som kommer på stammarna hela tiden...Hoppas att vi snart får se en bild av din... ,Rosmarin...Det ska bli roligt att se din också om du bestämmer dig för att försöka.  till er alla 3
kicki.p
05-04-2009, 10:56
[attachment=32783:Fl_tade_...sblommor.jpg]Jag har flätat ihop långa skott från potatisblomma/ himmelsöga. Det går att göra också med fuchsia. Ska försöka göra X-bollar på stam i sommar, får se hur det går.... MVH kicki.p
Lady Hamilton
05-04-2009, 11:33
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-04-2009, 08:45)  .....Vad FINT Lady'n!  Hade du en marguertite hemma som du har stammat upp nu i dagarna? Hur många år är den i så fall?...... Jag har en "gamal" Margurit som jag tror nu är 5-6 år gamal som jag tar skott i från varje år Så här såg den ut innan den blåste av på mitten 2007. Jag övervintrar den i mitt vinterisolerade uterum  och när Lissa skulle testa att fläta i hop stammarna på en av sina plantor så tog jag en av mina för att också testa.
Sussie F-Flower
05-04-2009, 14:03
CITAT (Lady Hamilton @ 05-04-2009, 12:33)  Jag har en "gamal" Margurit som jag tror nu är 5-6 år gamal som jag tar skott i från varje år Så här såg den ut innan den blåste av på mitten 2007. Jag övervintrar den i mitt vinterisolerade uterum  och när Lissa skulle testa att fläta i hop stammarna på en av sina plantor så tog jag en av mina för att också testa. Den där såg stor och maffig ut!  (Närmare en meter i diam. eller?) Vad synd att den blåste sönder. När du har tagit skott ifrån dina margueriter, har du satt dom direkt i jord då? Eller hur har du gjort som?
Lady Hamilton
05-04-2009, 14:29
Nanashi
05-04-2009, 14:32
Vad fin den är Lissa!!!!
Nu kom jag ihåg den tråden Lady, min stackars stickling dog när jag skulle plantera om den tror jag..Och den där steg för steg beskrivningen är verkligen bra. Nästa gång jag tuktar den ska jag ta sticklingar... tror jag. ( borde inte pga platsnöd) Tack Nanashi, man blir alltid glad när ens växter blir uppskattde ps( vad segt allt är ikväll)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|