Full version: Samla på doft
Perilla
Har köpt tvålmassa för att gjuta tvål, men hade lite svårt för att köpa den färdiga doftessensen på burk när jag har hela örtagården full med väldofter...helst vill jag använda dessa.
Är det någon som vet om det går att utvinna växternas eteriska oljor på ett hyfsat enkelt sätt, t.ex. genom att lägga växtdelar i en neutral olja? Jag tänkte att det går ju utmärkt att göra smakrik matolja - då borde det ju gå att göra doftolja. Och - går det att använda sådan olja i tvål? Eller måste den vara jättekoncentrerad?
Eva i Västerås
Jag tror nog det går bra.
Du kan väl göra oljan så koncentrerad du kan, dvs ta massor av örter i.
yla
jag har sett ett recept i nån av mina böcker på doftolja ,,ska leta wub.gif
MadeleineB
Bra, leta vidare Oldwolfie, du har alltid så mycket intressanta tips att komma med, det är jättekul...

Bara så länge: när man gör örtolja själv och vill ha den så koncentrerad som möjligt, kan man göra den i flera omgångar. Först täcker man örtdelarna med olja och låter det stå; när man dragit ut det mesta av doften silar man bort växtdelarna och lägger i nya i samma olja.

Så kan man göra i flera omgångar för att få doften mer koncentrerad.

Den oljan kan du sedan använda i tvål, men du måste se till att ta rätt mängd lut, det kan behöva ändras om du använder annan olja än den du har i receptet. Leta på nätet, det finns flera sajter som har hjälpmedel för att räkna ut åtgången av lut för olika oljor eller kombinationer av oljor.

Nej nu är jag visst ute och cyklar, du skulle ju gjuta tvål av färdig tvålmassa...jag pratar om att göra själva tvålmassan! Du behöver förstås ingen lut när du gjuter färdig massa!

Vissa örter kan du lättare dra ut doften av i vinäger, eller i alkohol...

Hälsningar
MadeleineB
Perilla
Funderade faktiskt på det där med alkohol, men vill man verkligen ha en tvål som luktar sprit?? wacko.gif

Vilken olja kan man tänka sig är bäst att använda till utdraget?

Anledningen till att jag köpt färdig tvålmassa är att jag egentligen inte är så där jätteinsatt i tvåltillverkning. Har aldrig funderat på att göra egen tvål heller, men nu har jag så himla många luffor i växthuset. Har tänkt gjuta in skivor i tvålen för att få nån slags scrubtvål...vi får se, det kan bli bra eller också inte...
mynta
Jag har sett luffaskivor fyllda med tvål. Det var en hit! smile.gif
Dulcamara
Det är faktiskt inte så lätt som man tror att utvinna en koncentrerad doft ur blommor eller örter. Att destillera själv är nästan uteslutet - det är komplicerat och åtgår enorma mängder växtmaterial. Man kan lägga blomblad av t ex ringblom i olja, men det blir inte så kraftig doft (utan är mer effektivt för att utvinna verksamma ämnen) och för övrigt använder man väl inte olja i färdig tvålmassa? Man kan också lägga blommor och/eller blad i sprit, men inte heller sprit använder man väl i färdig tvålmassa? Jag har gjort egna essenser med alkohol av t ex rosenblad och lavendel men använt det till likörer och doftvatten, inte i tvål. Jag skulle i alla fall satsa på köpta eteriska oljor till tvål, man får mycket för pengarna och en liten flaska innehåller mycket doft!
mynta
Hemmagjord örtatvål

25 gr färsk eller 15 gr torkad doftört
1,5 dl kokande vatten
3 tsk kaustiksoda
4 dl olja, t ex raps-, mandel-, oliv-, etc
1 msk glycerol
1 msk krossade havregryn

Se till att ventilationen är mkt god! Klä in formar med tex plastfolie. När tvålen har stelnat, så slås den in i smörgåspapper & får mogna i minst två veckor i torrt svalt utrymme!

Slå det kokheta vattnet över örterna & låt dra en halvtimme. Sila ned i en glas eller porslinsskål. När blandningen har svalnat ngt, rörs kausticsodan ned med en träsked, tills den löst upp sig. Låt blandningen stå tills den är ljum.

Häll i oljan & glycerolet i en rostfri kastrull. Värm försiktigt upp tills de lösts sig. Tänk på branrisken, ha ett lock liggande bredvid för att kväva eventuell eld. HÄLL ALDRIG VATTEN I BRINNANDE OLJA!!!! Då flammar den upp än mer.

Häll försiktigt ned fettblandningen i skålen. Rör om tills det tjocknar, ca 20 min.

Rör ned havregrynen (+ eventuella andra ingredienser, som t ex hackade örter). Häll blandningen i formar, låt stå på varm plats tills blandningen har stelnat, ca 2 dygn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon