Full version: byte av häck
buffy
Vi har en 40-50 år gammal ligusterhäck som trots rejäl nedskärning för ett par år sedan inte har piggnat till i ngn nämnvärd utsträckning. En granne till oss planerar nu att gräva upp ett snöbärsbuskage, och jag undrar om det vore en god idé att försöka ersätta den gamla ligusterhäcken med de här snöbärsbuskarna. Jag vet inte alls hur djupa rötter ligustern har. De kanske inte är lämpade att försöka gräva upp för hand? Det handlar om ca 6 m. Jag blir väldigt tacksam för alla synpunkter i ämnet!!
Aqvakul
Visst går det att gräva upp för hand, men det är ett styvt jobb. Med en maskin går det naturligtvis lätt. Snöbär tillhör inte mina häckfavoriter. Om du lägger ner en massa jobb och pengar på att ta bort den gamla häcken och förbereda för den nya, så är väl merkostnaden för att köpa ett antal häckplantor försumbar. Särskilt om man räknar på att häcken ska stå där i tiotals år. Mitt råd är alltså att du gör en liten kravprofil och sen väljer en lämplig häckväxt utifrån den.
Lycka till!
Fågelvägen
Klok granne du har, som gör sig av med sitt snöbärsbuskage! De brer ut sig okontrollerat utan att tillföra mer skönhet än glest upphängda frigolitkulor.
Går det inte att hjälpa ligusterhäcken att repa sig efter nerskärningen - gödsla framför allt, vattna, luckra, ta bort ogräs? Gillar du inte liguster finns det mångsidigare alternativ med vacker blomning, fin höstfärg, bär som fåglarna gillar...
Aquakuls förslag om kravprofil är viktigt.
buffy
Ni har rätt i att snöbär är trista. Jag gillar liguster mkt, men tänkte att det inte vore bra att plantera liguster där det i så många år har stått liguster. Gödsling, ogräsrensing och vattning har ej fått den gamla ligusterhäcken att skjuta nya skott, den får blad men växer liksom inte, varken på höjden eller bredden. Hur djupt går rötterna, tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon