L.avendel
20-03-2009, 11:45
Jag har försökt att plantera snödroppar på fyra olika platser vi bott. Tre blommor av x antal påsar lök har kommit upp på förra platsen. Satte ca 20 lökar i höstas - inte en blomma! Däremot kommer narcisserna (tror jag det är) och jag hoppas på kungsänsliljorna och allium. Julrosen är jättefin (också planterad förra året) blommar och allt (nu är det ingen lökväxt, men annars brukar den ju vara kinkig för endel, men jag verkar inte dum på det viset

. Men mina snödroppar!!!!!!!!!!!! Nån med liknande erfarenheter eller är jag bara hopplös!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Monarda
20-03-2009, 12:30
Jag undrar också om jag gjorde något fel. Hösten 2007 planterade jag 90 st lökar och såg framför mig ett hav av snödroppar följande vår. Icke en endaste droppe behagade visa sig!

Jag blev ruskigt besviken.
Blomstertanten
20-03-2009, 13:16
Att köpa en påse snödroppslökar är så gott som bortkastade pengar ! Lökarna tål nämligen inte att ligga och torka och man vet ju inte hur länge de legat i sin påse innan man köper dem.
Snödroppar ska man köpa "in the green" i kruka eller tigg en delning från nån som har gott om dem.
Snödroppar vill inte sitta där är allt för torrt heller !
CITAT (Blomstertanten @ 20-03-2009, 13:16)

Att köpa en påse snödroppslökar är så gott som bortkastade pengar ! Lökarna tål nämligen inte att ligga och torka och man vet ju inte hur länge de legat i sin påse innan man köper dem.
Snödroppar ska man köpa "in the green" i kruka eller tigg en delning från nån som har gott om dem.
Snödroppar vill inte sitta där är allt för torrt heller !
Jag har aldrig fått tag på snödroppar "in the green" så jag har vid flera tillfällen köpt lökar och satt dem på hösten. Det har funkat jättebra varenda gång!

Jag har satt dem i medelfuktig men väldränerad jord.
Tack. Bra att veta, fuktig och väldränerad jord, alltså. Har också planer på snödroppar i höst. Det blir nog att köpa i påse, tror inte jag får tag på "in the green" är där jag bor. Urvalet är inte så stort.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
20-03-2009, 13:55
Snödroppar vill ha fuktigjord under vårevintern-våren-försommaren, därefter väldränerad och lite torrare jord.
jag har inte heller några problem med snödropparna som är köpta från påsar. dom flesta återkommer varje vår med blommor.
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2009, 14:56
Lilla fiskaregatan (postorder) har snödroppar in the green just nu (säljtid feb-april) hittas under rubrik LÖK-vårförsäljning och sedan under rubriken in green, (4 olika sorter) 5 lökar 59.50 och 20 lökar 198kr (fyllda snödroppar kostar 5st 79.50kr). Även om det kan kännas lite dyrare att köpa in the green så är det inte det om man räknar på antalet levande lökar, enligt tester har ofta de torkade lökarna i påse i snitt en grobarhet på runt 10% så det blir dyrare att köpa torkade lökar.
Snöklockan som också hittas in green är också bäst att köpa så den brukar inte heller klara torkning.
Tyvärr trivs varken snöklocka eller snödroppar här jag har jätteväldränerat och dessa vill ju ha det lite fuktigare så de brukar visserligen överleva men de växer inget vidare och förökar sig just inget.
Jag hade ingen aning om att det var så dålig grobarhet på lökar... Jag satte 100 skillalökar i höstas och hoppades på ett blått hav istället. Vi får väl se om jag lyckas eller ej...
Fågelvägen
20-03-2009, 19:05
Det är just snödroppslökarna som är så känsliga. Scilla brukar det inte vara problem med.
L.avendel
20-03-2009, 21:48
Ah, men då verkar det ju ändå som att det inte är helt plättlätt bara så där. *Lite lättad* Då ska jag verkligen försöka in-the-green-sättet eftersom det inte funkat med lökar hos/för mig.
Alexander-VG-zon3
20-03-2009, 22:24
mina trivs väldigt bra i Moränjord.
zaaritha
20-03-2009, 22:44
Våra har spridit sej väldigt--se´n svärmor flyttade ner till sta´n!
Hon räfsade o räfsade--vårblommorna fick aldrig en chans!
Nu sprider sej scilla, gullvivor, m m --eftersom vi slarvar!
Ah, härligt! Då håller jag fortfarande hoppet upp gällande mina scillalökar!
Ulla-Kajsa
01-04-2009, 11:35
Hur är det om man sår fröer av snöklocka - kan man räkna med att det fungerar - eller är det bara att köpa "in the green" som gäller??
CITAT (Ulla-Kajsa @ 01-04-2009, 12:35)

Hur är det om man sår fröer av snöklocka - kan man räkna med att det fungerar - eller är det bara att köpa "in the green" som gäller??
Det fungerar bra. Jag sådde hösten 2007 i kruka, och det är många, fina ganska kraftiga blad redan. När de kommer att blomma återstår att se
Ulla-Kajsa
01-04-2009, 14:53
Då ska jag våga mig på att försöka. Måste ha något att drömma om för det verkar som att det tar tid innan man får se dem blomma.
Stålande sol på norra Öland
Hej
Hur har det gått för dina Scillor, Oasen ? Det är nästan så jag längtar till hösten, så jag får plantera Krokus, Snödroppar, Snöklockor och kanske Scilla i mitt nygrävda stora land...skojar bara.
L.avendel, hur har det gått för dina Snödroppar ?
Mvh Tepa
L.avendel
24-05-2010, 22:50
Oj, ett år senare svarar jag

!
Otroligt nog läste någon mina inlägg och erbjöd sig helt av sig själv att skicka mig "in - the- green" vilka planterades och nu i år har blommat underbart! Blev så glad över såväl gesten som snödropparna i sig.
Gossen Ruda
25-05-2010, 09:14
Både mina snödroppar och snöklockor självsår sig och dyker upp lite här och var. I år skall jag försöka ta vara på fröställningarna på snöklockorna och så lite mer ordnat. Det borde väl gå bra att så dem direkt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.