Inte är det många inlägg under rubrik växthus. Där är nästan enbart växthusbygget. Vad sker i era växthus? Där måste hända en hel del, eller är det helt dött. Ganske är era inlägg under annan avdelning?
38% av mina betongplattor är lagda. Grus i fraktion 4-8 är bra att jobba med. Natten mellan lör-sön var det frost. Överraskad blev jag när jag skulle jämna ut en tidigare utlagd grusbädd. Elektriker kommer i veckan.
växthuset v 43. Jag känner att jag ligger bra till i tid. Hoppas att jag får bygglov.
Ha det.
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 07:04
Jaja - jag tillbringade HELA söndage i mitt växthus och vinterbonade det så nu sitetr jag med världens mest ilskna rygg ( det var iofs inte vinterbonandet itan lördagens trädgårdskurs på Gunnebo som gjorde det).
Så nu är alla kaktusarna och suckulenterna inne - citrusarna åker in i det halvfärdiga uterummet, passiflororna med ( hade jag så många ?!?) , och nu skall jag ta til stora giftkannan för all dold ohyra som kom in i växthuset med uteväxterna.
Chilisarna mognar för fullt i det andra ( lilla) växthuset - intemkt att rapportera än därifårn.
Hälsar Ingrid
Boel z4
29-09-2003, 07:44
"Stora giftkannan"
Vad använder du, Ingrid?
Kan annars rapportera att även mitt halvfärdiga uterum gör stor nytta nu. Där är ju världens blomsterprakt medan det börjat bli tämligen färglöst utanför. (änglatrumpet, begonia, passiflora, pelagoner)
Och en släktfest har vi också lyckats ha där...
Klipper du ner passisarna på hösten?
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 08:40
Todeloo,
Ja jag vill ju inte övervintra bladlöss, vita flygare och sköldlöss så det är ett 'dunder' typ Provado vi använder och ett slags pyrethrin. Såg att jag hade bomullslöss med håhåjaja - rena smitthärden just nu :-( så det blir den stora giftkannan med pump det!
Halvfärdigt uterum? Låter som mitt det - att en stengolvsläggare kan göra en så ILSKEN, dessa hantverkare som aldrig komemr så nu prövar vi en ny istället.
Ja åsså har vi hål i vårt - vi hållerpå att inkorporera gamla huset och uterummet med dörrar och fönster etc - så det är mkt damm och elände just nu.
I ett hörn smög det sig in lit eväxter i alla fall......nej, jag klipper inte gärna i passisarna på hösten, försöker med tidig vår och mittisommaren istället, har startat med helt ny regim där ;-)
De är dessutom itne i sina riktiga krukstorlekar elelr på sin blivande rätta plats så de får gå lite på halvfart istället.
Men vänta bara när golvet är lagt och taket gipsat :-D
Hälsar Ingrid den evige optimisten!
kerstin z5-6
29-09-2003, 10:31
Också här knallar det på lite ,har lagt in några nya bilder i album vinterträdgård...bla blommar Passiflora nu
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 10:45
Det såg ltie fullt ut Kerstin - hyllor kanske? Vips är det massor med plats igen ;-))
Härligt att Ni är klara - själv går jag i frustrationens tredje spiral just nu,
Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
29-09-2003, 10:55
Knökafullt menar du LOL -jo fast jag törs inte säja bygga ut ... blir så konstiga miner då

Jo ett hyllsysten ,en öppning in till huset , en lysande platå a la Ingrid vid trappan osv ska till.
Men först ska vi se om jag får nån rörmockare 1 veckan i oktober ???

har bytt jag med
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 13:07
Todeloo,
Klart Du skall bygga ut - den där plätten i rent söderläge bredvid uteplatsen är ju som GJORD för det ;-) och jag skojar inte!
Varför stoppa när man är omättlig?
Fast jag hade nog väntat LITE innan jag ahde föreslagit det ;-)
se på oss - vi kontemplerar ju bygget av ett större växthus och det har inget att göra med att vu bygger uterum. Man måste ju hålla till nånstans när man jobbar å donar med växterna. Hos Dig kanske den perfekta lösningen heter förlängning? En bekvämlighets och njutaravdelning som man inreder åsså en jobabravdelning/övervintringsavdelning? Det jobbiga är ju när man skall övervintra samtidigt som det skall vara njutarrum......så jag tror att vi kommer att fortsätta med vårt lilla väggfasta övevitnringsrum sedn kommer det att va permanentväxter i uterummet åsså det här vi grunar över som skall bli arbetande växthuset som startas tidigt på våren. Jag tänker ha sandbäddar id en - på ben - ÄKTA förökningsbäddar ;-)
Sedan vidtager vinterns designplaner på den optimala grillplatsen ;-)
Puhhh - härligt liv,
Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
29-09-2003, 14:46
Javisst är det en lysande idee ..verkar konstigt att knöka in alla perennasådder o stöka till när man äntligen börjar få det fint i njutarrummet om sådär 1 år till...
Ska lägga ut förslaget långsamt ...
Å i så fall blir det en rak utbyggnad från dörren parallellt med diket mot det lilla växthuset så får jag en nästan helt inbyggd gård på köpet

Du vet min stenlagda , i italiensk stil

"
Boel z4
29-09-2003, 15:42
Härligt Kerstin! Dökul att se vad långt ni kommit. Är du nöjd med hur det håller värmen? Har du fläkten på om nätterna? (vi har också 16 mm tak, men har funderat på om det hade varit smartare att ha tagit 32 mm. Fast det var MYCKET dyrare.) Vad tänker du dig för minimitemperatur i vinter?
Boel, full av frågor!
kerstin z5-6
29-09-2003, 17:08
Jag är väldigt nöjd

+ 13 grader utan värme är väl ok ..
Fläkten är mest för luftcirkulation ännu
Tydligen var betongplattan som sitter mot husgrunden en hit rent ekonomiskt eftersom den lagrar solvärme på dagen .
Snart kommer ? dock rörmokare nr 2 och då släpper vi på varmvattnet i rören
jag räknar med + 10 som absolut minitemp eftersom jag har så många tropiska saker där inne som inte gillar under + 8
kallast kommer de att vara vid fönstern så där får väl rosorna o andra som tål lite svalare stå
Hur går det själv??
Föresten har vi med 16 mm

Håller en tumme för Unos bygglov då !
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 20:21
Todeloo,
Och vår bästa tanke här är takhöjden för nu står solen så lågt att den värmer luften i uterumemt och det är som en reservoir :-)) som värmer huset.
Vi tog ner några thujor i helgen som stod ivägen för solen in och ATTANS vilken skillnad!
Nån en är visst i vägen så vi fr se hur det blir med den - när vi hämtat oss efter helgens bravader. Tur man kan vila sig på jobbet då ;-))
Hälsar ingrid
Buähhh, jag har inte satt en fot i mitt stackars växthus på över en vecka

.
Känner mig som en svikare. Stackars mina pelargoner och stackars min physalis.
Allt är pluggandets fel, det tar all min tid och ändå lyckades jag inget bra på duggan igår.
Måste sno lite tid till att åka till landet i helgen och börja vinterförbereda Vilket förmodligen bara innebär att tömma växthuset eftersom inget lär överleva i mitt ickevinterbonade växthus.
Så kan det vara, får ta nya tag i vår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.