|
Under natten har en hare slitit bort gnagskyddet på vårt halv-unga (stamdiameter kanske 15 cm) äppelträd, och totalt ringbarkat det. Runt hela stammen, och en halvmeter upp.
1) Är det nån idé att plantera ett nytt äppelträd när man bor så harar lätt kommer åt trädet? 2) Sån här plastremsa med stålvajer som man lindar runt stammen funkar uppenbarligen inte, vad är rekommenderat gnagskydd på äppelträd?
Här är en till som har problem med hungriga harar. De låter bli äppelträdet (än så länge) sedan jag bytte ut de där värdelösa remsorna mot en annan sorts gnagskydd, ett svart plastnät som jag köpte på Blomsterlandet, de finns att köpa på fler ställen. Jag fick tipset av "Träd-Cilla" här på forumet. För att skydda andra buskar som rosor och körsbär har jag köpt hönsnät som jag har klippt till i lagoma längder och format som skyddande cylindrar som jag ställt runt buskarna. En sån cylinder skulle du kunna ha runt trädet om du inte kommer på nåt annat, kör ner 3-4 pinnar i jorden på lagom avstånd från trädet och dra nätet runt om.
Så här års har ju inte hararna mycket att äta. Men det är ju som tur är mycket enkelt att locka bort dem, genom att "bara" fälla några smakliga träd en bra bit bort, så att de har något annat att göra. Det uppskattar också rådjuren.
CITAT (KURT @ 20-03-2009, 17:34)  Så här års har ju inte hararna mycket att äta. Men det är ju som tur är mycket enkelt att locka bort dem, genom att "bara" fälla några smakliga träd en bra bit bort, så att de har något annat att göra. Det uppskattar också rådjuren. men problemet är ju att de föredrar äppelträd före vilda träd... de är finsmakare de där paltskallarna!
CITAT (Betty @ 20-03-2009, 18:44)  men problemet är ju att de föredrar äppelträd före vilda träd... de är finsmakare de där paltskallarna! Om de får smala kvistar av asp eller vide (rönn fungerar också, men den bör man ju inte rör av andra skäl), så är nog det bättre än grövre stammar av äpple eller andra träd för haren. Det blir i alla fall väldigt många spår runt alla träd man fäller.
Är trädet 15 cm i diameter är det väl värt ett försök att rädda det. Låter dock som ett stort sår om det är en halvmeter av stammen som är gnagd. Är det lika mycket runt om hela vägen? Annars kunde kanske bryggympning vara värt att prova. Man ympar in under och över såret så att båda ändarna sitter i trädet och skapar en ledning över det skadade ytan.
CITAT (Pyrus @ 20-03-2009, 18:43)  Är trädet 15 cm i diameter är det väl värt ett försök att rädda det. Låter dock som ett stort sår om det är en halvmeter av stammen som är gnagd. Är det lika mycket runt om hela vägen? Fullständig ringbarkning, hade inte kunnat göra det bättre själv. Min första tanke var att en bäver varit framme, huset ligger rätt nära vatten, men sen såg jag spåren i snön. Det är ingen katastrof, vi hade ändå funderingar på att byta ut trädet pga att det var så känsligt för skorv, men nu har haren tagit beslutet åt oss. Utfodra rådjur och harar tänker jag absolut inte göra, vi vill bli av med dem inte locka till oss dem.
CITAT (Azur @ 20-03-2009, 20:07)  Fullständig ringbarkning, hade inte kunnat göra det bättre själv. Min första tanke var att en bäver varit framme, huset ligger rätt nära vatten, men sen såg jag spåren i snön.
Det är ingen katastrof, vi hade ändå funderingar på att byta ut trädet pga att det var så känsligt för skorv, men nu har haren tagit beslutet åt oss.
Utfodra rådjur och harar tänker jag absolut inte göra, vi vill bli av med dem inte locka till oss dem. Både harar och rådjur har ganska avgränsade revir. Om man då ger dem något annat att äta några hundratal meter bort, så väljer de det i stället för trädgården.
Aqvakul
21-03-2009, 08:08
CITAT (KURT @ 21-03-2009, 05:15)  Både harar och rådjur har ganska avgränsade revir. Om man då ger dem något annat att äta några hundratal meter bort, så väljer de det i stället för trädgården. Det fungerar väldigt bra, enligt min erfarenhet!
Så trist! Med 15 cm stamdiameter kan trädet överleva och till och med ge frukt en säsong, så om ni vill ha frukt eller betänketid ett år så kommer kanske inget att synas på trädet i sommar.
Det finns åtskilliga skydd mot hare. Det svarta plastnätet använder jag mest själv. En gång lyckades en hare skjuta upp och öppna det så att trädet kunde ringbarkas.
Gnagskydd behöver träd till dess de har skrovlig bark som harar och rådjur inte gillar. Många träd är kring 30 år när de utvecklar sådan bark.
Tackar för tipsen.
Har ett par frågor vad gäller att ersätta trädet:
1) Skjuter äppelträd rotskott? I så fall kanske jag bör vänta med att fälla det till i höst, så rotsystemet hinner svälta ihjäl? 2) Det här trädet var som sagt ganska sjukligt. Kan jag plantera ett nytt (och förhoppningsvis tåligare) på samma plats, eller bör jag försöka hitta en annan plats? 3) Om det går att plantera på samma plats, kan jag fälla trädet, gräva bort stubben & plantera nytt redan nu i vår?
Bumpar tråden med en bild på hur trädet ser ut idag. Notera de sorgliga resterna av gnagskyddet.
CITAT (Azur @ 21-03-2009, 16:37)  Tackar för tipsen.
Har ett par frågor vad gäller att ersätta trädet:
1) Skjuter äppelträd rotskott? I så fall kanske jag bör vänta med att fälla det till i höst, så rotsystemet hinner svälta ihjäl? 2) Det här trädet var som sagt ganska sjukligt. Kan jag plantera ett nytt (och förhoppningsvis tåligare) på samma plats, eller bör jag försöka hitta en annan plats? 3) Om det går att plantera på samma plats, kan jag fälla trädet, gräva bort stubben & plantera nytt redan nu i vår? Oj, det var en hungrig hare! Om du hade velat ha kvar trädet finns en del att försöka med, men vad jag förstår är det inte intressant. 1. Nej, de skjuter inte rotskott men kan skjuta ett och annat skott från stubben, som dock är lätt att knipsa av och så småningom bli av med. 2. För att kunna svara måste man veta vad du menar med att det var sjukligt. 3. När ett äpple stått mer än 10 år på platsen är det alltid bra att välja ett nytt ställe för just äpple. Väljer du annan art så kan du plantera på samma plats; päron, plommon mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|