hjert
Jag hade mitt första år med pelargoner förra året och jag fullständigt älskade dem. När de skulle övervintras ringde jag till en blomster affär o frågade hur det skulle göras som bäst o då sa dom att dom i princip klarade vad som helst (mörker/ljus med eller utan vatten) Så jag hade dem i min källare i mörker utan att vattna och de hade ca 10 grader. För ca 3 veckor sedan tog jag upp alla ihop, klippte ner dem o omplanterade dem. Nu är det 2 st utav 25 som har fått gröna blad o ser ut att överleva. Är de andra döda? -cry-.gif Alla har ju fått samma behandling.
Eller ska jag ge dem mer tid, hur lång tid brukar de ta innan man ser livstecken?
Någon som har info eller tips på upplivningssörsök unsure.gif
Vill verkligen inte slänga alltihop!!!

(dom två som visat livstecken visade det ganska snabbt)
Myris
Vad jag har lärt mig är att man inte ska klippa och omplantera samtidigt utan man ska låta det gå ett par veckor mellan klipp och omplantering. Det tar för mycket kraft från plantan annars.
Anki V
Jag brukar göra som du blev gjorde…..men jag ger plantorna någon matsked vatten några ggr. under vintern eller sprayar lite vatten över dom. Jag tar fram pellisarna i slutet av februari.

Jag klipper och planterar om samtidigt utan att de tar skada. De som ”går bort” har gjort det redan under vinterförvaringen. Nu har jag lärt mig att se om en planta kommer att ta sig eller inte redan när jag tar fram dom.

Ungefär 10% av mina gillar inte min vinterförvaring så de som jag är riktigt rädd om brukar jag ta sticklingar av på hösten och driva under lysrör.

Dom brukar skjuta nytt väldigt snabbt…..De som jag har lättast att övervintra är vanliga zonal….änglapelargonerna är lite kinkigare.

/Anki
Erika i Sandviken
Jag tycker inte alls pelargoner är så himla lätta att övervintra som många vill få det att låta. Jag tycker oftast flera dör ,än överlever.
Vissa sorter verkar lättare och vissa som överlevt vintern dör efter någon vecka efter det att dom börjat få nya små utväxter.

Oftast tror jag man vattnar för snabbt och kanske lite för mycket,men vissa är verkar det vara tji med hur man än beter sig.

I år hade jag flera pelargoner kvar i fönstren bla en ganska stor och karftig "Denice", och rätt som det var efter jul så bara ruttnade den bort,trots att den inte alls fått mycket vatten.
Likaså med en "Elin´s Ros" ,den var också jätte fin och växte på så bra och rätt som det var så bara dog den.Jag har stora fönster runt om hela rummet i princip.

Lika har det varit med flera av mina favorit pellisar, rätt som det är så bara döör dom.

Winford Festival verkar däremot vara en hjälte,jag har också en P.Ardens som växer kalas fint yes.gif
hjert
ok så vissa är kinkigare än andra då...tråkigt. Men hur ser jag om de är döda eller inte. Dom som har överlevt tror jag är vanliga zonal..
Storåtjejen
Om du skrapar lite lätt på ytan så ser du om den är grön eller inte under "skalet/barken". Är det grönt det som visar sig där så kommer den så småningom. Ställ så ljust som möjligt och var väldigt försiktig med vattningen i början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon