Full version: Trädgårdsriket
svennis
Gunnels forum!...

Någon har fått ett andra pris där...yes.gif
Nya vinklar på gödning där... http://www.tradgardsriket.se/forumsriket/v...p?f=3&t=982
svennis
Gunnel har ju tilldelats årets Ulla Molins pris..Grattis!! blomma.gif
När gröna rum var VAR det högtid..
Har många glada minnen från den tiden....Rolf Ginstmark o Parvifolia...från Sofiero o Malmö, ..Slottsparken... thanks.gif
kasam
CITAT (svennis @ 20-03-2009, 17:09) *
Gunnels forum!...

Någon har fått ett andra pris där...yes.gif
Nya vinklar på gödning där... http://www.tradgardsriket.se/forumsriket/v...p?f=3&t=982

Var inne o kollade en sväng och såg ju att du var en av vinnarna. Grattis!!!! bravo.gif

Ja, vi är många som saknar gröna rum...
noranettan
Vilken fototävling. Nu får ni berätta mer!!!!! confused.gif
Ezereht
Grattis Svennis, men jag hittar inte vinarna någonstans? Försökte kika runt på sidan.

Apropå hästgödsel och halmdiskussionen vi hade förut... är hästgödsel ok om man haft spån istället? Här har ingen halm, jag vet inte varför, alla har sågspån.
renate
CITAT (Ezereht @ 22-03-2009, 10:54) *
Grattis Svennis, men jag hittar inte vinarna någonstans? Försökte kika runt på sidan.

Apropå hästgödsel och halmdiskussionen vi hade förut... är hästgödsel ok om man haft spån istället? Här har ingen halm, jag vet inte varför, alla har sågspån.

Det står på första sidan vem vinnarna på fototävlingen är.Jag kollade men glömde skicka in.
Hästgödsel med spån går lika bra,torv lär vara bäst men man får ta vad man får.
svennis
Här är så kallt rått så jag vill inte gå ut... no.gif
Gå in på ARKIV så kommer ni rätt...

Apropå hästgödsel och halmdiskussionen vi hade förut... är hästgödsel ok om man haft spån istället? Här har ingen halm, jag vet inte varför,
alla har sågspån

Det vekar ju gå bra med hästgödel, jag har blivit varnad för att gräva ner men har ingen erfarenhet.
Spån förbrukar Kväve när det skall brytas ner, får man tänka på.
När jag var liten hade vi arbetshästar på gården, en hette Prins.. wink.gif
Ezereht
Okej, jag kör experiment då till våren, hästgödsel till kanadensarna och ko på påse till mina darlings som kom från dig Svennis. Då blir det inte så dyrt för hästgödsel kan jag få gratis, och några påsar kan man ju köpa smile.gif

Får ge dom lite gräsklipp också för kväve då.
Kajsa
Har aldrig sett den sidan Trädgårdsriket ! Jag hänger mest här, det där med gödning kan man prata mycket om och alla har sina erfarenheter, hästgödsel är säkert utmärkt till rosorna.
Ezereht
Vi har sådana gröna varmkomposter på området men det är lite långt att gå och jag tror inte jag får "ta" den jorden så jag har inte brytt mig om dom så mycket (och ingen annan heller).. men det har blivit äckliga fluglarver i dem på somrarna. Hur undviker man det?

Jag är lite sugen på att skaffa en varmkompost till huset istället, men inte om det ska vara sådana där äckliga vita maskar. Vanlig metmask är fin, men dom där vita eeeek.
Stiffe
Appropå hästgödsel med spån. Det är något jag känner till. whist.gif

Spån i förhållande till halm: spånen har större massa än halm och därför behövs helt enkelt mer hästskit för att det ska brytas ner i någorlunda tempo. Det är alltså massaförhållandet mellan strö och skit som avgör hur snabbt det blir mull, och om nedbrytningen kräver extra kväve el inte. Vill man att det ska se anständigt ut och brytas ner fort, så bör det mullas ner i rabattens ytlager. Alt kan man göra som jag tänker göra i år, och toppa med grus el täckbark.

Min erfarenhet är att till lerjord är spån bättre än halm, därför att det blir mer mull/fibrer. Dvs jorden blir mulligare och fluffigare. Om halm inte tillförs i våldsamma volymer så blir det snabbt en mycket finfördelad mull som i mina amatörmässiga ögon ser ut, känns och beter sig precis som lerjorden i övrigt. Eftersom spånet inte bryts ner lika snabbt som halmen så står sig fibrigheten längre, gissningsvis minst 3 år. Halm måste tillföras varje år om man vill hålla uppe mullhalten.

Idag var bonden här och tog vår gödselstack och spridde ut på åkern. Det man såg av gödselstacken var mest onedbrutet spån, men titta hur det ser ut inne i gödselstacken. tummenupp.gif

[attachment=32490:G_dselstacken.JPG]

Här är relativt mycket spån och hästskit utlagt i mossrosrabatten. Utöver detta ska det fyllas på med grus- och mullblandad lervälling. Tanken är att skapa en upphöjd rabatt i efterhand. Matjordslagret är tunnt här, och alven under uppenbarligen stenhård och ogenomtränglig. Dessa rosor har det tufft, och visar det genom att växa klent och vara sjukdomsdrabbade. thumbdown.gif Detta är ett experiment, men eftersom man kan plantera rosor djupt utan att de dör så tror jag att det här ska fungera. Jag räknar med att de utvecklar rötter från stammarna som hamnar under jord.
Från början hade jag tänkt gräva upp rosorna, göra en upphöjd bädd, och återplantera dem. Sedan kom jag på denna listiga idé. idea.gif Ja hur listig den är återstår förstås att se, men så är det med riktig empirisk vetenskap. g.gif

[attachment=32491:Mossrosrabatten.JPG]

Här är en nyanlagd rabatt, vårgödslad med ren okontaminerad hästskit. Rabatten ska kantsättas med natursten, och i samband med det lägger jag nog grus el täckbark på.

[attachment=32492:V_rg_dsl...antering.JPG]

Här har de återblommande Rose de Rechtarna fått en rejäl laddning ren hästskit att blomma på. Annars med lerjord och gammaldags engångsblommande rosor så behövs normalt ingen nämnvärd gödning.

[attachment=32493:V_rg_dsl...de_Recht.JPG]

Slutligen en vårhälsning från den mest vårkännande rosen här i trädgården, vår Rhapsody in Blue - stickling som nu är inne på sitt andra år. Den verkar förvånansvärt nog inte ha tagit någon synbar skada av de senaste nätternas frost på -7°C.

[attachment=32494:RiB_stic...rk_nslor.JPG]

/S
Kajsa
Har du djur Stiffe eftersom du har egen gödselstack ? Får du mycket ogräs i rabatterna ? Det var en hel vetenskap det där, jag fick läsa två ggr. man blir lite lat när man köper kogödsel på påse.
Stiffe
Jo Kajsa, vi har hästar smile.gif , och tyvärr också mycket ogräs i rabatterna sad.gif . Huruvida det beror på att ogräsfrön kommer med hästskiten, eller om det bara är så att alla ogräsfrön som yr i luften och ramlar ner i dyngan trivs ohemult bra, det vet jag inte. Kanske rent av både och? g.gif Eftersom vi bor på vischan så är det GOTT om ogräs och ogräsfrön. När vi hälsar på släkt och vänner som bor i normala villaområden så tycker vi att det är i det närmaste sterilt vad gäller både djur och växter.

Ja det är bekvämt med påse. Brukar köpa plantjord till mina upphöjda bäddar. Första året är det fint och ogräsfritt, men andra året brakar det loss... Det är väldigt uppenbart att moder natur inte gillar naken öppen jord.

Kan också passa på att kommentera önskan om större trädgård. Större trädgård tar mera tid att sköta, av någon märklig anledning. confused.gif Därför ser vår trädgård ut som den gör, plus att en lantlig trädgård bör se lantlig ut tycker jag.

/S
Kajsa
Vad lycklig för det du har, skulle gärna ha en stor trädgård och djur och lite ogräs. Ibland kan det kännas trångt i villa samhällen, jag blir alltid avundsjuk när jag kommer till folk på landet. Och självklart måste man släppa på pysselkraven med en stor gård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon