Appropå hästgödsel med spån. Det är något jag känner till.
Spån i förhållande till halm: spånen har större massa än halm och därför behövs helt enkelt mer hästskit för att det ska brytas ner i någorlunda tempo. Det är alltså massaförhållandet mellan strö och skit som avgör hur snabbt det blir mull, och om nedbrytningen kräver extra kväve el inte. Vill man att det ska se anständigt ut och brytas ner fort, så bör det mullas ner i rabattens ytlager. Alt kan man göra som jag tänker göra i år, och toppa med grus el täckbark.
Min erfarenhet är att till lerjord är spån bättre än halm, därför att det blir mer mull/fibrer. Dvs jorden blir mulligare och fluffigare. Om halm inte tillförs i våldsamma volymer så blir det snabbt en mycket finfördelad mull som i mina amatörmässiga ögon ser ut, känns och beter sig precis som lerjorden i övrigt. Eftersom spånet inte bryts ner lika snabbt som halmen så står sig fibrigheten längre, gissningsvis minst 3 år. Halm måste tillföras varje år om man vill hålla uppe mullhalten.
Idag var bonden här och tog vår gödselstack och spridde ut på åkern. Det man såg av gödselstacken var mest onedbrutet spån, men titta hur det ser ut inne i gödselstacken.
[attachment=32490:G_dselstacken.JPG]
Här är relativt mycket spån och hästskit utlagt i mossrosrabatten. Utöver detta ska det fyllas på med grus- och mullblandad lervälling. Tanken är att skapa en upphöjd rabatt i efterhand. Matjordslagret är tunnt här, och alven under uppenbarligen stenhård och ogenomtränglig. Dessa rosor har det tufft, och visar det genom att växa klent och vara sjukdomsdrabbade.

Detta är ett experiment, men eftersom man kan plantera rosor djupt utan att de dör så tror jag att det här ska fungera. Jag räknar med att de utvecklar rötter från stammarna som hamnar under jord.
Från början hade jag tänkt gräva upp rosorna, göra en upphöjd bädd, och återplantera dem. Sedan kom jag på denna listiga idé.

Ja hur listig den är återstår förstås att se, men så är det med riktig empirisk vetenskap.
[attachment=32491:Mossrosrabatten.JPG]
Här är en nyanlagd rabatt, vårgödslad med ren okontaminerad hästskit. Rabatten ska kantsättas med natursten, och i samband med det lägger jag nog grus el täckbark på.
[attachment=32492:V_rg_dsl...antering.JPG]
Här har de återblommande Rose de Rechtarna fått en rejäl laddning ren hästskit att blomma på. Annars med lerjord och gammaldags engångsblommande rosor så behövs normalt ingen nämnvärd gödning.
[attachment=32493:V_rg_dsl...de_Recht.JPG]
Slutligen en vårhälsning från den mest vårkännande rosen här i trädgården, vår Rhapsody in Blue - stickling som nu är inne på sitt andra år. Den verkar förvånansvärt nog inte ha tagit någon synbar skada av de senaste nätternas frost på -7°C.
[attachment=32494:RiB_stic...rk_nslor.JPG]
/S