Full version: Kristi törnekrona
anna jokinen
Vet någon var är de som växser från min kristi törnekrona (titta på bilderna) Anna

[attachment=32215:KUKKA_E_POST.jpg][attachment=32216:siskonkukka_EPOST.jpg]
lissa
Ingen aning, men det ser ut att vara en annan växt..har du haft den bredvid någon annan som kanske har fröat av sig ??
Åsa, mälardalen zon 2
Påminner om knippebakterios, men det har jag nog aldrig sett tidigare på just denna växt.

Knippebakterios orsakas av en bakterie som ger upphov till abnorm celldelning i växten därav det konstiga växtsättet.
tepa
Hej

Jag har haft jätteotur med min Kristi Törnekrona. Den har tappat nästan alla blad, de som är kvar är bleka och slattriga. Stammarna känns också mjuka. Jag har väl vattnat för mycket ? Ändå tycker jag att jag har snålat. Vad tror ni ? Ingen ohyra syns till.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Ont om Kristi Törnekrona ägare på forumet ? Kanske jag ska visa en bild av min. Jag slänger den nog inte ännu, den är nog inte så slattrig i alla fall, stammarna alltså. Och så ser jag lite eventuellt nytt grönt i toppen av en av stammarna.

Hälsn Tepa
tepa
Snälla någon, ska jag klippa ner den helt ? Den har lite grönt på sig.

Hälsn Tepa
Platinum
CITAT (tepa @ 18-04-2009, 09:22) *
Snälla någon, ska jag klippa ner den helt ? Den har lite grönt på sig.

Hälsn Tepa

Du kan ju alltid toppa den, så har jag gjort med mina som såg emliga ut. Hos mig var toppen grön och resten av växten var lika öde på grönska som kalahari.

Om du toppar så låt toppskotten ligga och torka några dagar innan du plantera dem. Den nedre delen av plantan kommer att skjuta nya skott runt snittytan.

Var försiktig med växtsaften som är giftig.
tepa
Tack tack TACK, Platinum. Nu har jag klippt. Nedre delen av plantan var grön inuti. Några "kvistar" var helt bruna inuti, dessa slängde jag. Ska plantera dom sedan, ska jag ta ny kruka och ny jord ? Hur är det med vattningen av de nya skotten ? Vanlig planteringsjord ? Så du tror att dessa pinnar ska rota sig ?

Mvh Tepa
Platinum
CITAT (tepa @ 18-04-2009, 10:21) *
Tack tack TACK, Platinum. Nu har jag klippt. Nedre delen av plantan var grön inuti. Några "kvistar" var helt bruna inuti, dessa slängde jag. Ska plantera dom sedan, ska jag ta ny kruka och ny jord ? Hur är det med vattningen av de nya skotten ? Vanlig planteringsjord ? Så du tror att dessa pinnar ska rota sig ?

Mvh Tepa

Det såg ju lite rassliga ut, men testa kan man alltid.

Kaktusjord eller blomjord med leca hade jag valt. Vattna på rikligt vid planteringen och sedan ingenting förrän du ser att jorden torkar ut, mindre risk att de ruttnar nerifrån då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon