Aqvakul
Tom Ericsson , forskare på SLU, beskriver i senaste Hemträdgrden (en fantastisk odlartidning) erfarenher han gjort av odling i olika jord.
Hans slutsatser stämmer väl överens med vad jag under 50 års odlande anat, men ej kunnat bevisa. Enligt Tom Ericssson så behövs inga specialjordar och inte heller är det möjligt att gödsla upp en jord så att näringen räcker för hela säsongen.

Toms recept är som följer:
  • Jorden bör har en sådan struktur att den håller ca 25 %, vatten vilket kräver en blandning av olika fraktioner av torv, lera o. dyl.
  • Jorden bör hålla ett PH på cirka 5,5, vilket är OK för alla växter
  • Jorden bör vattnas med ett tillskott av näringslösning ca 1-4 ml (NPK!) per liter kontinuerligt.....
Mycket tänkvärt!!!

edit: skrivfel
Piccante
Gäller det för alla växter såväl annuella som perenna?
Alexander-VG-zon3
jag tror inte riktigt på det att det finns en jord som funkar till alla växter.

exempel finns det ju växter som sommar vilar och en del kräver perfekt dränering på vintern och en del växer sumpigt åretrunt. lika dant tror jag inte att alla växter vill ha exakt samma mängd näring och inte heller är det nyttigt om det ges kontinuerligt exempel på hösten-vintern.

men jag kanske inte fattade helt vad artikeln menade.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 20-03-2009, 20:44) *
Gäller det för alla växter såväl annuella som perenna?

det tror jag han menar - försöken gjordes på solros
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 20-03-2009, 20:56) *
jag tror inte riktigt på det att det finns en jord som funkar till alla växter.

exempel finns det ju växter som sommar vilar och en del kräver perfekt dränering på vintern och en del växer sumpigt åretrunt. lika dant tror jag inte att alla växter vill ha exakt samma mängd näring och inte heller är det nyttigt om det ges kontinuerligt exempel på hösten-vintern.

men jag kanske inte fattade helt vad artikeln menade.

Visst har du rätt att det finns extremer - man kan nog se Ericssons inlägg som ett alternativ till det det enorma utbudet av jord- och gödselsorter som inte alls motsvarar ett verkligt behov. (När det gäller näringstiöllförsel gäller de naturligtvis under växtsäsongen)

Jag tycker fortfarande att konceptet är befriande enkelt:
Ta en jord med bra struktur och lagom PH, tillför näring kontinuerligt - kan det bli enklare....
Vissa mindre variationer är naturligtvis möjlliga för den som vill vara mer precis...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2009, 21:13) *
Visst har du rätt att det finns extremer - man kan nog se Ericssons inlägg som ett alternativ till det det enorma utbudet av jord- och gödselsorter som inte alls motsvarar ett verkligt behov. (När det gäller näringstiöllförsel gäller de naturligtvis under växtsäsongen)

Jag tycker fortfarande att konceptet är befriande enkelt:
Ta en jord med bra struktur och lagom PH, tillför näring kontinuerligt - kan det bli enklare....
Vissa mindre variationer är naturligtvis möjlliga för den som vill vara mer precis...

till dom absolut vanligaste,lättaste växterna så funkar det nog bra. både buskar, träd, köksväxter, perenner, ettårigt och kan vara skönt att inte behöva tänka så mycket på olika jord och gödnings produkter.

ska man sedan odla alpinväxter, stenpartiväxter, dammväxter eller zonknäckare växter så får man nog göra det ''speciellt''.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon