Full version: Problem med sådden
mikita
Hej!
Jag har sått blomman för dagen och svartöga i torvbriketter. Blomman för dagen växte med rekordfart men har nu börjat sloka. Jag har planterat om dem i små krukor. Torvbriketterna hade jag i ett ett miniväxthus inne, men när rötterna stack ut ur briketterna planterade jag hela briketten i vanlig jord i små krukor. Blev det fel? Nu hänger de och ser väldigt tråkiga ut...

Briketterna med svartöga går tröööögt. 2 av 20 har kommit upp. De kom upp snabbt, för ca en vecka sedan. De andra visar inga livstecken alls. Vad gör jag för fel?

Problemet hemma är att vi har luftburen värme i taket, så nu bär jag mellan badrummet (över handukstorken är det varmt) och köksbordet så de ska få ljus. Inte helt optimalt, jag vet det. Någon som har andra tips?

/Maria
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir lätt för blött i torvbriketter och vid övervattning slokar växterna precis som om de torkat, för rötterna dör ju bort i blöt och syrefattig miljö (har aldrig lyckats så dåligt med sådderna och odlingarna som jag gjorde det året jag testade torvbriketter, definitivt inte värt pengarna).

Svartögat är det inget fel på det är många sommarblommor som tar bra mycket längre tid än någon vecka att gro, svartöga brukar inte vara så kinkiga bara låta dem stå i rumstemperatur, normal grotid för denna växt är 2-4v. (håll inte sådden för blöt då ruttnar fröerna)

Varken svartöga eller blomman för dagen har utpräglade ljusgroende fröer så de behöver inte ha så mycket ljus innan de grott.
mikita
Tack!
Då håller jag dem varma och torra hellre än fuktiga.

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon