Full version: Fråga
Gottegrisen
Hej på er allihop.

Jag har testat att så egen basilika för första gången. Har sedan en dryg vecka tillbaka fått upp ca 15 små små växter som börjat gro. Än så länge enbart de första bladen (är det drottningblad de kallas?).

Nu till min fråga: Hur lång tid tar det före det kommer karaktärsblad? F.n. har jag dem stående inne i vardagsrummet, det kommer mkt ljus in dit men jag ställer ut dem på dagen om det är soligt då jag är pappaledig nu och är hemma på dagarna. Annars ställer jag dem i fönstret.

Hur ofta bör jag vattna dem? Har dem i en sån där liten grön planteringslåda i plast med lock på. Jag har också sått timjan och persilja vilka kommit upp. Men inga karaktärsblad där heller.

Mvh

Mattias, Fristad zon 4
Åsa, mälardalen zon 2
Ställer ut dem??? Du ställer väl inte ut en växt som inte gillar temperaturer under +15-20C i zon 4 nu? Basilika kan man bara ha ute under den allra varmaste perioden på sommaren alt. har man den aldrig ute, basilika gillar den temperaturen vi har inomhus.

De första bladen heter hjärtblad, låt bara sådden stå inomhus i ett vanligt fönster i rummstemperatur så kommer de att växa till sig.

Sådder ska hållas fuktiga (ej torra och inte heller plaskblöta) så hur ofta man vattnar beror på hur mycket växterna dricker och hur mycket som avdunstar.
Gottegrisen
Hej igen.

Tack för svar, jo jag har ställt ut dem i solskenet vissa dagar men bara under några timmar. De verkar inte ha tagit någon skada av det, däremot har det bildats mkt kondens i "växthuset" som blivit, vilket jag torkat bort när jag tagit in dem (läste nånstans att det är risk för mögel annars).

Nu har iaf karaktärsbladen börjat komma på några av dem. Sådde timjan och kruspersilja samtidigt och de har kommit ännu längre med sina karaktärsblad. Antar att det nu är dags att plantera om dem, efter vad jag läst mig till på andra platser. Stämmer detta? I så fall, hur många plantor skall jag sätta tillsammans i en kruka tycker ni?

Verkar som folk tycker lite olika om att ha basilika inne/ute, min förhoppning var iaf att kunna ha dem ute på skyddad plats i sommar. Är detta helt fel alltså?
indianernaspark
Hej!

Jag har också lite funderingar kring min basilika. Mina började gro för en vecka sedan, men än har inga karaktärsblad synts till. Hur lång tid tog det för dig? Istället har några små groddar börjat dö, och jag funderar på om min jord är för fuktig, eller för näringsrik, då jag vattnat med extra näring?

Mvh
Andreas
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen näring ska ges till så små plantor då bränner man sönder rötterna och plantorna dör. (växtnäring ges inte förren de har blivit normalstora plantor och rötterna fyller krukan)

Normalt sett så tar det 2-3v för basilikan att bilda karaktärsblad ifall de står ljust + ganska varmt.
indianernaspark
Ojdå, får hoppas att några plantor överlever då. Det är så lätt att bli otålig när man går och väntar på färsk basilika smile.gif

Jag funderar också på om jag bör gallra lite? Jag har sått ganska tätt och ett del plantor växer i klungor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon