Full version: Kiwi
pikelocator
Hej alla!
Köpte förra sommaren en kiwiplanta som jag snart tänker sätta permanent någonstans i mitt växthus. Den har övervintrat i en kruka och verkar må bra.
Mitt hus är hyfsat stort så jag har möjlighet att välja sol eller skuggplats.
Vilket är bäst för en kiwiplanta?
En fråga till, klipper man ner kiwin?
Tacksam för svar
Åsa, mälardalen zon 2
Soligt läge. Tänk på att kiwi brukar bli ganska stora både på höjden och bredden. Är det minikiwi eller sån kiwi man köper i fruktdisken? Vet du vilken sort det är?

Vilken växtzon?

Nej kiwi klipps INTE ner helt man kan klippa lite när platsen tar slut och man måste minska ner den i storlek, man bör beskära i JAS kiwi är blödare.
Alexander-VG-zon3
hos dig skulle jag tro att dom vanligaste kiwi sorterna klarar sig på friland, placera dom varmt och vindskyddat i ett soligt läge.
KURT
Och vilka var det nu som var tvåkönade, var det minikiwin? Annars måste man ju ha flera plantor.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns några få självfertila kiwisorter som kan ge enstaka frukter men för bra skörd bör man ha flera plantor. Annars är det ju så att man bör ha en hanplanta och en honplanta minst.
rbn
Skulle vilja ha en kiwi, men har inte hittat någonstans där det säljs plantor. Försökt med frön från impecta, men dom är ju omöjliga att få och gro. Någon som vet om det finns plantor någonstans i närheten av Västerås?? Om inte nu så kanske var man ska leta till sommaren?

//rbn
Åsa, mälardalen zon 2
Plantor brukar man kunna hitta i trädgårdsbutiken på våren ofta är det minikiwi man hittar i handeln men det kan finnas stor kiwi också annars säljer Hortogreen på postorder en ny sort med stora kiwifrukter som heter Weiki som ska vara härdig i zon 1-3 (det står att man bör beställa 2st och att de då skickar en hane och en hona).

Sorten Issai som Hortogreen har är dock inget vidare i smaken och den är ganska dåligt självfertil så den rekommenderar jag inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon