Aqvakul
21-03-2009, 09:56
Jag kunde ju inte låta bli att ta med mig ett dussin Agapanthus från Madeira. Då jag redan har fem stora krukor som bärs ut och in, så tänkte jag försöka odla dessa på friland (zon 1). Min jord är extremt sandig och bör ju innebära goda förutsättningar för övervintring. Samtidigt så kräver ju växtsäsongen lite mer vattenhållande förhållanden. Dessutom måste jag nog förrådsgödsla lite, då detta är en fritidstomt och ibland kommer jag inte dit på ett par veckor. Min tanke är att blanda upp befintlig jord med kompost och kogödsel. Hur djupt ska jag gräva? Vågar jag klä in "gropen" som jag brukar göra när jag planterar rossor och buskar, eller riskerar jag dräneringen då? Ska jag vintertäcka?
Alexander-VG-zon3
21-03-2009, 11:37
gräv en grop. lägg kogödsel längst nere där rötterna kommer. sedan så fyller du på med väldräneradjord runt resten av rötterna och runt knölarena. det är knölarna och där bladen kommer som är känsligast.
har du ren grus så kan du också placera rötterna djupare. det har jag gjort på en del och det har funkat. dock dom som har planteras ytligare har också klarat sig bra.
mina har nu 2sommrar klarat sig utan extra vatten och näring, dom har ändå växt väldigt bra och blommat lika bra som dom brukar. annars är det bara att ge dom näring på försommaren och oftast så klarar dom sig med vattnet som kommer EFTER att dom etablerat sig. har dom väl etablerat sig så måste det vara minst 4månaders med torka fr att dom ska dö-
jag vintertäckte mina ibland och ibland inte, är slarvig med att vintertäcka dom. den första vintern täckte jag rejält. då med ett tjock lager torra löv och sedan på det plast så inte regnet kommer åt. men mina har klarat vintrar både med täckning och utan. så du kan ju själv bestämma, det skadar ju inte att täcka dom. viktigt är dränering.
Rickard__
24-03-2009, 16:50
Vi har haft agapanthus i kruka ute på vintern på visingsö och det gick bra, utan täckning eller nergrävning av krukan. Var förra vintern och den var ju en mild vinter.
Tror dräneringen är viktigare än mycket näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.