L.avendel
21-03-2009, 12:04
Jo, nu har jag ju nyligen frågat om mina ekar är sjuka och lärt mig att de inte är det tack vare alla svar på detta UTOMORDENTLIGA forum, tack. I den tråden var det många som skrev "kratta inte för mycket", vilket jag gärna låter bli att göra

. Men - jag har alltid hört att just eklöv är det man mer eller mindre måste kratta bort...vad tror ni om detta? Har letat i upp till ett år gamla inlägg och inte hittat nåt om detta, så jag hoppas det inte blir dubbla trådar...
Aqvakul
21-03-2009, 12:16
Eklöv ger sur jord och passar därför bättre i t.ex. Rhododendronrabatten än på gräsmattan.
Där jag odlar är det mycket eklöv, och eg. inte så värst mycket annat i lövväg. Jag som alltid har behov av mer jord och mull tar vara på eklöven (i komposten, och lägger som täckning över grönsakslanden på hösten/vintern och sådant). I en massa böcker jag läst står det att man inte ska använda eklöven till detta, eftersom de är surare än andra löv, men i lika många böcker står det att det där är nys. Saken är väl den att de multnar betydligt långsammare än andra löv, pga av garvsyreliknande ämnen får man förmoda. Men för min del går det utmärkt att använda dem. Och bättre är om man har en gräsklippare som kan finfördela dem en smula innan jag lägger dem i kompost och på trädgårdsland.
Piccante
21-03-2009, 13:37
CITAT (EKLO @ 21-03-2009, 12:23)

Där jag odlar är det mycket eklöv, och eg. inte så värst mycket annat i lövväg. Jag som alltid har behov av mer jord och mull tar vara på eklöven (i komposten, och lägger som täckning över grönsakslanden på hösten/vintern och sådant). I en massa böcker jag läst står det att man inte ska använda eklöven till detta, eftersom de är surare än andra löv, men i lika många böcker står det att det där är nys. Saken är väl den att de multnar betydligt långsammare än andra löv, pga av garvsyreliknande ämnen får man förmoda. Men för min del går det utmärkt att använda dem. Och bättre är om man har en gräsklippare som kan finfördela dem en smula innan jag lägger dem i kompost och på trädgårdsland.
Garvsyra är väl inte någon speciellt stark syra? Dessutom trivs ek på mulljordar vilka i sig ofta har något högre pH så det tar nog ut varandra.
Aqvakul
21-03-2009, 14:27
De bryts ner väldigt långsamt, vilket är en fördel under rhododendronen. Jag har mycket ek, trots att det är mager sandjord. Ekarna är inte särskilt stora men de producerar mycket löv.
Christer i Falköping
21-03-2009, 16:48
Om man gör en kompost på enbart eklöv så blir det surare under tiden den bryts ned, men när komposten är färdigbrunnen är den neutral i pH. Flera universitet har gjort undersökningar om detta (spridda över norra halvklotet), men naturligtvis kan jag inte hitta var jag läste om detta.
Christer.
Garvsyra är en organisk syra, dvs den är biologiskt nedbrytbar, dvs den pH-sänkande effekten är tillfällig. Man kan ju också se att mullen i ekskogar inte är sur.
Är man orolig för lågt pH i komposten är det ju annars bara att strö på kalk eller vedaska.
Fågelvägen
21-03-2009, 19:30
Tack Christer och Azur för intressanta synpunkter på eklöv!
Jag vet inte om eklöven stör gräset, för vi har inga gräsmattor, men våra 3 mycket stora ekar ger massor med löv. Varvar man eklöven med hushållskompost och lite färsk hästgödsel har man grov kompostjord av bästa sort på ett år ungefär. Inte särskilt långsamt, tycker jag!
De löv som inte ryms i trädgårdskomposten krattas högvis in under rhododendron, hassel och syrenbuskage. (Antagligen till våra ordentliga grannars fasa, de hyr släpvagn och för löven till återvinning.) Buskarna mår bra. Skräpigt? Naturen gör ju också så, blåsten föser omkring löven tills de fastnar bland buskar och ris. Bra miljö för igelkottar, dem väntar vi fortfarande på. Men koltrastarnas flitiga lövvändande är också trivsamt att titta på.
L.avendel
21-03-2009, 22:48
Det låter lovande för min del tycker jag. Jag har heller inga gräsmattor, och förra året krattade vi inte alls. Däremot ser hela tomten så skräpig ut, så jag får nog finna mig i att kratta lite därför för min egen skull. Men då behöver jag i alla fall inte finkamma alla 3000 kvadratmetrarna.. Vi har tre JÄTTEekar och ett antal mindre så det blir rätt mycket löv. Tvärsöver tomten ligger en urgammal raserad fornlämning = massa sten. Där önskar jag att hade lövdammsugare!!! Men vackra är de ekarna, men nu längtar jag efter lite grönt på marken som kan täcka lövmängderna! Så här ska det bli kompost då alltså! Tack för all delad kunskap!
Huggorm
21-03-2009, 22:57
Boklöv är ju också kända för att ge sur jord men det är kanske också bara tillfälligt då? Dom innehåller ju ingen garvsyra, men något surt måste dom innehålla
Varför skulle inte boklöven innehålla garvsyra? Det har iaf jag fått lära mig.
Läs gärna gammal tråd om detta
här.
Huggorm
22-03-2009, 18:08
Jag tänkte att garvsyran var speciell för ek, men det är den ju naturligtvis inte. En tankevurpa helt enkelt
Min erfarenhet är att det inte blir någon som helst märkbar Ph-skillnad på mull som gjorts med eklöv som bas, eller med andra löv. Jag tycker dessutom ofta att talet om önskat Ph-värde för växter är överdriven. Det viktigaste för surjordsväxter är att man inte kalkar, sedan kan man ha rhododendron också på kalkrika Öland och i vilket annat område som helst. Om man bara håller den struktur, syresättning, mullbredd och -djup mm som växterna vill ha, inte kvävegödslar med gräsmattemedel och i övrigt stödvattnar...
Själv använder jag ofantliga högar av eklöv i mina odlingar hemma. Största skillnaden mellan dem och andra löv i aktiva komposter eller i passiva (dvs lövhögar) är att eklöven håller längre. Jag tycker det är en fördel med en jord som inte packar samman efter ett par år, och jag är glad att ha så många ekar som ger långvarig mull!
Jag tror att effekten av garvsyror och Ph är försumbar. Kanske kan man någon gång under nedbrytningsprocessen mäta upp den med instrument, men många andra faktorer både för hur jord och kompost tillverkas, liksom hur man planterar och sköter sina växter, är mycket viktigare för hur resultatet blir.
Hej
Jag är väldigt mycket nybörjare men den erfarenheten vi har från förra året när vi slarvade med att kratta upp ekbladen var att det var som om det fråtte sönder gräsmattan så där det låg kvar kvävde det gräset och blev hål i gräsmattan.
Så är det med gräsmattor generellt, särskilt när de är av den finare sorten. De tål inte tjocka lövlager eller högar, oavsett vilka löv det rör sig om. Med stora träd blir det ju också större mängd löv som kan lägga sig i mattor och skapa goda miljöer för de här möglen som försvårar för gräset. Jag tror det snarare rör sig om detta än om de olika kemiska ämnena i olika slags löv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.