Full version: brunnäva
4:an
fick syn på en växt hos impecta, brunnäva, som skulle passa så bra med mina william guiness aklejor, under granen. Problemet är att av de 8 (dyra) fröerna får jag inte fram ett enda! 4 satte jag direkt i jord på balkongen i slutet av januari, 2 har jag lagt i vått hushållspapper i plastpåse i kylen och 2 har jag sparat....vågar knappt så de två sista....någon som vet något råd?? Och om jag får upp någon blommar den i år då? confused.gif
Eva 33c
Brunnävan (geranium phaeum) tillhör de nävor som ofta gror bättre efter en kallperiod, och gärna utomhus. De du sådde ute i februari har nog goda chanser att gro under våren, ute. Jag skulle nog plantera resten av fröerna i såjord och ställa ut nu och låta dem stå där till våren och sommaren kommer. Då gror de nog när det blir varmt igen.
Några blommor i år tror jag inte du kan räkna med. Jag sådde en vitblommande variant förra året och fick fina plantor som jag hoppas vill blomma i år.
När de väl etablerat sig brukar de självså sig ganska lätt, så lyckas du med bara en planta så finns gott hopp om fler på sikt.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller perenner måste man ha mycket tålamod de tar längre tid för dem att gro än vad de flesta ettåriga sommarblommor gör. Tom Clothier skriver i sin databas om brunnäva: såtemperatur +5C, groningen är oregelbunden och kan ta flera månader. Så ha bara tålamod det verkar inte vara något fel att inget har grott än, det har ju inte gått så himla lång tid sedan du sådde.

Perenner brukar inte blomma första året vid sådd.
Då får jag fatta mod och peta ner de två sista fröerna...de lär ju ändå inte gro i påsen... giggle.gif och tack för ditt svar...då finns det ännu hopp!
Tosan
Och skulle de inte gro i år så låter du dem stå ute en vinter till...

Själv har jag mina frön i kylen, tänkte aldrig tanken att inte kallstratifiera dem... Fast jag brukar ha för bråttom med mina så de får åka ut och in ur kylen flera ggr innan de gror crazy.gif
Helen i Piteå Zon 5
Ett tips kan vara att 'sandpappra' fröna lite lätt sedan 1 dygn i vatten innan man sätter krukan på en kylperiod smile.gif
Tack för alla fina råd!!! Skall ta med dem till kolonistugan idag, så får de stå ute och lida i kylan så kanske de vaknar ur sin törnrosasömn... naughty.gif
kasam
Hoppas att du lyckas, för det är ju något extra att ha sått själv...

Om inte.... jag har en brunnäva som jag inhandlat för billig peng på växtloppis på Alnarp (toppenbra ställe att göra fynd). Har också hört att den frösår sig lätt, så förmodligen så hittar jag några små plantor extra.... ja och då får du gärna ifall du vill ha.
Jan Lindgren
Hej!
Brunnävan frösår sig vilt. Den är dessutom mycket lätt att dela. Jag skulle hellre köpa en planta än att försöka så torkade frön. Åker du någon gång förbi Osby så titta in så kan vi gräva upp några plantor.
MVH
Jan Lindgren
Så snällt! Dröjer dock innan jag ger mig uppåt i landet! Tack för tanken! Det är ju en tanke att
köpa en planta...skall på vårrundan på lördag, hittar kanske en då! På inköpslistan står också två
bambu, gärna en med svart stam och en vindruva till till pergolan. Brukar fara runt till odlingar en
heldag per år och det är på lördag....skall bli så kul!!! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon