CITAT (Huggorm @ 22-03-2009, 23:42)

Det var säkert inte kylan, dom klarar sig i Minnesota där det kan bli -30 eller kallare. Snarare han den inte invintra i tid, utan överraskades av tidig frost
Jo, det är mycket möjligt att det var så. Höstkylan kom väldigt tidigt efter sommaren 2007 (kallt och nästan frost under flera dagar redan i slutet på augusti och sedan rätt kyligt mesta delen av hösten). Fast trädet såg ändå ut att avmogna bra inför vintern. Bladen fick höstfärg och ramlade av som dom skulle. Däremot såg det en aning risigt ut redan under sommaren så jag misstänker att det var en kombination av dålig etablering, dålig kondition och en tidig höstkyla som tog knäcken på det. Och som sagt, jag vet inte var det exemplaret härstammade från. Det var inköpt på en plantskola utan någon extra information. Fröna till det exemplar jag tänkte testa i år har jag köpt från Gardens North i Kanada och dom har ju inriktat sig på härdigt växtmaterial så förhoppningsvis har fröna en nordlig härstamning med förhållandevis bra härdighet. Vi får väl se hur det går!

pebblelake: jag har bara två fröplantor och den andra tänkte jag sätta här i zon 1 så tyvärr har jag ingen över denna gång. Kan rekommendera att sätta frön. Tror att Gardens North fortfarande säljer frön av tupeloträd. Det var rätt enkelt att få fröna att gro och plantorna växer fort om man sköter dom väl. OBS! Plantorna tål absolut inte att torka ut (har lärt mig av egen erfarenhet....)! Och dom utvecklar efter ett tag en pålrot som behöver höga krukor. Man brukar därför rekommendera att sätta ut relativt unga plantor eftersom rotsystemet med tiden får svårt att utvecklas bra i en kruka.
http://gardensnorth.com/site/