Full version: Mugröna Goldheart
ZaraP
Hejsan!

Har kommit över en planta med Murgönan Goldheart! Oootroligt läcker! wub.gif
Någon som har erfarenhet av denna? Den är grön-gul brokig med
röda inslag, även stjälkarna är röda. Kan knappast tro att den skulle
vara härdig, för då vore den nog vanligare?!..eller??...
Jag vill ha min i kruka, så jag får ställa in den någonstans där de e
frostfritt. Men hur vårdar jag denna gullklimp över vintern?

Mvh Zara
Micke
Oj, lyckans ost. Har bara sett den på bild, men den ser läcker ut. Känner inte till något om dess härdighet, men det är ju fråga om en Hedera helix så härdigheten borde väl vara den samma?

Micke
Lars
Hedera helix 'Goldheart' är härdig i zon I (II), dvs kanske zon 2 på skyddade ställen.

Oj, såg att du bor i Örebro. Har du inget skyddat läge, invid husgrunden, där det brukar vara väl dränerat. Du kan ju alltid lägga torra löv över och täcka med en plast, som du förankrar ordentligt, eller välta en tunna över, så borde det nog gå. "Zoner är till för att knäckas..."

Hälsar Lars
ZaraP
Tack för svar! smile.gif
Som jag misstänkte, bor i fel zon... får flytta laugh.gif
Näe, men den här dyrgripen vill jag verkligen få behålla!!
Kanske jag ska ta in till matkällaren, så som man förvarar
en Änglatrumpet?....

Mvh Zara
Nina S
Du har ingen bild på denna nya dyrgrip?

Lite nyfiken!!

//Nina tongue.gif
Eva Swahn
Murgrönelänk:
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/hedera.html

Jag har en sådan murgröna och den är känslig! Allt ovan jord frös ner i vintras, men en liten rest lyckades återkomma, men den är bara några blad stor. Obs! jag bor i zon 1. Jag placerade den i kruka i stället för den varma, skyddade plats invid huset den hade tidigare. Den har fått gosa sig i solen och har blivit vinröd på "solbrända" ställen. Bladen har blivit jättestora. Ser mycket exotisk ut. På plantskolan där jag köpte den hade de en jättestor, men den dog i vintras. Men den är så vacker att man ska absolut försöka.
Ewa L
Jag delar Hanneles (eller minns jag fel?) förtjusning i Murgröna, men har tidigare inte tyckt det vara någon idé att satsa på det. Har dessutom så mycket andra klätterväxter (Pipranka, Klätterhortensia + Humle).

I år har jag dock planterat 2 st som marktäckare i mitt buskage. De kom igång dåligt i våras men växer så det knakar just nu.

Hade även en Vitbrokig Murgröna inomhus, som — i vanlig ordning — bara fick spinn! Den var en av många växter som fanns med i en jätteblomsteruppsättning när jag fyllde jämnt för nästan 2 år sedan.

Den har jag oxå planterat ut! Ingen aning om den kommer att klara sig, men lite spänning måste till i livet. biggrin.gif
Eva Swahn
Jag gör också så att "prydnadsmurgröna" som man får i blomstergrupper planterar jag ut. Jag har tre lustiga typer (med olika sorts krussidulliga blad) som har växt duktigt längs marken sen i våras. Får se om de finns kvar om ett år...
ZaraP
Tack Eva för bilden, så att Nina fick se den!
Ska se om jag får tillfälle att ta kort på min och lägga in här sen..
Oj, sååå känslig... unsure.gif men ja, 50 % rabatt, så det känns
mer i hjärtat än i plånboken om den går hädan... jag har tagit in
min i matkällaren, för häromnatten hade vi flera minusgrader ute!
(zon 3)
Så till våren får vi ta en ny koll på läget om våra små raringar
har klarat sig! laugh.gif

Zara
Alpiner i Halmstad
När, hur eller varifrån vi fått vår Hedera helix. ´Goldheart´vet jag inte men den kryper omkring bland stubbar och rötter, både i zon 1 och 3. Jag misstänker att vi fått eller köpt den för 11kr i samband med julgrupp.
Vi har flera spännade sorter som vi hittat på detta sätt.
Den ljusare av de båda stammarna har vuxit under den soliga högsommaren, medan den gröna växer nu under den mörkare tiden.
Vill man ha riktigt skarpa färgkontraster bör man därför leda fram slingor till ljusa ytor. ( Samma åtgärd som för många andra varigerade sorter.)
Murgrönan är mycket lätt att föröka, den har redan rotanlag på stammen.
Bor man i lite svårar zoner kan man ta några sticklingar och övervintra dem som vanliga krukväxter gärna på något svalt ställe.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon