bredano
21-03-2009, 21:01
Ska tomater och paprika växa själv i sin kruka? Det ser ju roligare ut om man har lite olika växter i en och samma kruka, men det blir kanske lite trångt för rötterna då?
Finns det vissa växter som inte tar upp så mycket plats med rötterna och som man därför kan tränga ihop i samma kruka?
Jag har precis flyttat hemifrån in i en lägenhet med en väldigt stor balkong, hälften inglasad (inte varmt på vinter men blir inte minusgrader) Och hälften fritt. Så har ett stort utrymme att fylla!
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2009, 21:21
Har man bara tillräckligt stor kruka så kan man ju plantera ihop flera växter, en normalstor tomat vill ha runt 20liter jord och en normalstor paprika vill ha en 10-15 liter, nackdelen är väl kanske att de kan skugga varandra + de hör till samma växtfamilj = många sjukdomar/skadedjur som går på fam. Solanaceae kan gå på båda dessa. Så det kanske kan vara bättre att exempelvis plantera paprika i en stor hink/kruka och sedan plantera något marktäckande typ jordgubbar, smultron el dyl. vid fötterna av paprikaplantan,
bredano
21-03-2009, 23:04
Jaha okej vad bra! Hur många liter mina krukor innehåller vet jag inte, diametern är 40cm och höjden är 30cm- Hur många liter kan det vara?
Jordgubbar hade jag redan tänkt köpa lite plantor av senare när de börjar säljas. Hur gör jag då?
Kan jag bara gräva ett hål i jorden i krukan där paprikan tex redan växer eller skadas rötterna då?
Eller måste jag plantera in dem i samma kruka samtidigt för att inte skada paprikans/tomatens rötter..?
Sussie F-Flower
21-03-2009, 23:49
CITAT (bredano @ 21-03-2009, 23:04)

...diametern är 40cm och höjden är 30cm- Hur många liter kan det vara?
Hmm, Om jag har räknat rätt så borde det bli 37,6 liter (tycker att det låter lite mycket då inte krukan är större...) under förutsättning att den är
lika vid nertill, vilket jag gissar att den inte är...
bredano
23-03-2009, 06:49
Nej den går ju lite in längre ner och så ..
Tänkte bara försöka ta reda på hur mycket det kan tänkas få plats där i
bredano
23-03-2009, 10:50
Någon som kan hjälpa mig med hur man gör för att på ett bra sätt paprika plantan i samma kruka om jordgubbarna?
Plantera in dem samtidigt eller går det att plantera jordgubbarna i efterhand? Ska de täcka hela jordytan?
ingrids
23-03-2009, 11:44
Det borde gå bra att plantera jordgubbarna efteråt. Jordgubbsplantor blir ofta rätt stora och ska inte stå för tätt - tre plantor är antagligen max. Månadsmultron kanske är ett bättre val, de ger bär under längre tid och håller sig mer i skinnet (skickar inte ut revor och så). Kanske fem plantor kan få rum. Tycker smultron är skojigare att odla själv, jordgubbar finns på affär'n.
Pote2illa
29-03-2009, 16:13
Hur skulle det vara att så några salladsfrön samtidigt som du planterar de andra. Salladen växer ju snabbt och kan väl skördas innan det är dags för jordgubbar eller smultron. Är jag för stor optimist-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.