Christa
22-03-2009, 10:18
Vi har ett självsått sk fågelbärsträd. Vi vill ha det i bra plockningshöjd så nu skulle vi vilja toppa det. Är det för sent? Kollade på yr.no och deras långtidsprognos säger fortsatt kallt. Det var visserligen vårväder igår men tidigare i veckan var det fortfarande tjäle 15 cm ner i jorden.
Toppen är ju tunnast längst upp och blir tjockare längre ner. Om det är i senste laget så undrar jag hur tjock del av toppen jag kan ta utan att riskera att saven sprutar upp i vår.
Fågelvägen
22-03-2009, 11:47
Prunus av alla slag beskärs enbart i juli, augusti, september (JAS). Men helst inte alls! Dvs torra grenar kan tas bort och sådana grenar som skavar mot varandra. Att kapa toppen på ett träd brukar inte rekommenderas. Om jag förstått det rätt beror det på att ett snitt utan grenkrage har svårt att läkas.
Du har väl hittat
Cillas hemsida?
CITAT (Fågelvägen @ 22-03-2009, 11:47)

Prunus av alla slag beskärs enbart i juli, augusti, september (JAS). Men helst inte alls!
Och anledningen till detta är helt enkelt att de löper stor risk att dö om man sätter sekatören i dem.
Det framgår inte hur gammalt fågelbäret är. Kan vara bra att veta att det är en växt som hela tiden kommer att sträva efter att bli ca 12 meter högt, och att det inte självmant blir en liten vacker buske om det börjat som enstammigt träd med tydlig topp.
Fågelbär som beskärs kan ge önskad effekt under kort tid om man har tur och beskärningsskicklighet, dvs att man får några bär på höjder som man kan plocka från marken. Men en avskuren topp på ett sådant toppdominant (topp-beroende) träd blir aldrig ett friskt, välvuxet eller normalvuxet träd i längden.
Om det viktigaste är att ha körsbär i trädgården på låg nivå - ta bort fågelbäret och sätt körsbärsträd med svagväxande grundstam eller körsbär som buskväxt. Då kan ni både få många bär och en frisk växt samtidigt, och dessutom inom rimlig tid eftersom körsbär är snabbväxande (och kortlivade) träd och buskar. Beskurna fågelbär blir ganska snabbt sjuka och missbildade och knappast i någons ögon vackra.
I lvrigt är det helt rätt att det är i JAS man gör ingrepp på körsbär, i de enstaka fall det behövs.