Full version: Krukväxtnäring
Mårbacka
Hej!
Jag har lagt märke till att det finns massviss med flytande krukväxtnäringar för inomhusväxter och samlat på mig information om dessa. Vilken använder ni? Vilken tycker ni är bäst? Lämna gärna en kommentar!
evaisa
Ingen, för jag har inte lyckats begripa vilken som passar. Jag tänker däremot ofta att jag borde ta tag i det.
cecland
Jag kör med Blomstra. men jag undrar om det verkligen spelar så stor roll vilken man har.
evaisa
jag tror att de där tre siffrorna har betydelse. ni vet3-5-7 eller vad det står.

Nåt skall va bra för rötter, nåt för blad o annat för blommor. Även om blommorna är kul på sansevieria så är de inget man vill göda extra.........
officinalis
Biobact kör jag på främst. Godkänd för KRAV-odling och mina växter verkar gilla den.
Har även kört en del med flytande blåkorn och någon substralnäring för kaktusarna.
Nauti
N-P-K-värdena spelar väldigt stor roll beroende på vad det är för växt och vilket stadium den befinner sig i ja tongue.gif
evaisa
Nauti,

Jag trodde väl det........ men om den dagen kommer då jag fattar vilken näring som har rätt NPK, så kommer jag att gödsla.
Aqvakul
Snålar på näringen till mina växter, vilket ofta leder till att de blommar livligt...
officinalis
CITAT (Aqvakul @ 22-03-2009, 22:05) *
Snålar på näringen till mina växter, vilket ofta leder till att de blommar livligt...

..och det beror väl på att många växter börjar gå i blom när det är brist på kväve?
Betty
CITAT (Aqvakul @ 22-03-2009, 22:05) *

Fast det kan vara en belastning för växten att blomma livligt/ofta. En svag växt kan behöva all sin kraft för att bli större och starkare och därmed mer motståndskraftig mot både sjukdomar och ohyra...

Jag kryssade i Annan, jag tycker att Blomstra är bäst.
Alba
Jag använder Blomstra flytande . Har haft den i många år och är väldigt nöjd. Mina Pelargoner gillar den också.
På sommaren när jag planterar 1-åringar i krukor använder jag Blomstras näringspinnar.....bekvämt och enkelt.
vanjalarsa
En sak undrar jag över när det gäller näring till krukväxter.
HUr viktigt är det egentligen att vänta med näring när man nyss planterat om? HUr länge ska man isåfall vänta?
Tacksam för svar!

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
pejori
Använder ingen näring alls.
Har märkt att växterna mår bättre utan, då det sammlas massa skit i jorden av näringen.
Bättre med tätare jordbyten istället.
Betty
CITAT (vanjalarsa @ 23-03-2009, 13:19) *
En sak undrar jag över när det gäller näring till krukväxter.
HUr viktigt är det egentligen att vänta med näring när man nyss planterat om? HUr länge ska man isåfall vänta?
Tacksam för svar!

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif

Det finns ju en massa näring i den nya jorden så jag ser ingen anledning till att tillföra extra näring direkt efter omplantering. Jag brukar vänta ca. 4 veckor innan jag börjar ge näring efter omplantering. Suckulenter, hoyor och orkidéer brukar få vänta ännu längre eftersom de inte är lika näringskrävande som andra krukväxter som pelargoner t.ex.
Alexander-VG-zon3
jag använder Blåkorn och Blomstra mest. har använd andra av okända märken och också pokon(stavas?) men tycker inte dom är så bra.

förutom Blåkorn och Blomstra så använder jag också kogödsel men det är kanske mer som jord.
Marie W
Jag använder Blomstra men halv dosering året runt.
balkonglady
Hej!

Jag använder Bevattningsgödning för rosor från Hasselforsgarden. Den tycker jag är bra till alla blommor som blommar. Jag vattnar även pelargoner med den. Det blommar så ända in i bänken hos mig om sommrarna. Det var ett tips som jag fick från dom som driver Pelargon fönstret i Örbyhus för några år sen.

Tack för det tipset
smile.gif
Stevieboy
CITAT (balkonglady @ 23-03-2009, 18:23) *
Hej!

Jag använder Bevattningsgödning för rosor från Hasselforsgarden. Den tycker jag är bra till alla blommor som blommar. Jag vattnar även pelargoner med den. Det blommar så ända in i bänken hos mig om sommrarna. Det var ett tips som jag fick från dom som driver Pelargon fönstret i Örbyhus för några år sen.

Tack för det tipset
smile.gif

Köpte denna på mässan, men fick veta att man ska använda den först efter midsommar??? Eller gäller det enbart växter i tillväxtfasen?

mvh

Steven
lovwal
även jag använder Blomstra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon