Full version: Gödsla rabatterna
Pius
Med vad ska jag gödsla rabatterna? Zon 1, kalkhaltig lerjord har jag.

Gubben min köpte en säck Algomin som han ska ha på sin kära mossmatta rotfl.gif det är alltså mycket mossa i gräsmattan och han bara avskyr det. Själv tycker jag det är mjukt och fint med mossa. Är det mera näring som tar bort mossan eller?

Pius

Bassam
Tack för hjälpen

Man kan bekämpa mossa också på kalk eller järnsulfat.
Obs järnsulfat bekämper mossa o på samma tid ger järn Fe till växter.

H:Bassam
EKLO
Jag tror man brukar säga att om man göder gräset så tar det över mattan, så att säga. Om mossan fått övertaget gynnas gräsets kämpaglöd av att få näring.
Aqvakul
Algomin innehåller mer kalk än näring. Innan man satsar på att kalka så bör man kolla upp att man verkligen har för surt, annars är det dyr och bortkastad möda.
Jill-Ulrika
CITAT (Aqvakul @ 23-03-2009, 20:41) *
Algomin innehåller mer kalk än näring. Innan man satsar på att kalka så bör man kolla upp att man verkligen har för surt, annars är det dyr och bortkastad möda.

Det rådet har jag också hört. Kalkade som en vettvilling förra året men till vilken nytta? Provade även hönsgödsel efter tips (här på odla tror jag) och gräset växte som sjutton och gräsklipparen gick på högvarv. Prövade även att springa extravändor (med hopp och skutt) över de mest mossbelupna områdena efter det jag läst att mossan är känslig för att bli "trampad på".

Men det verkar inte bättre än att mossan fortfarande jäser som små bulldegar där ute i mattan utan allt för många strån som konkurrerar om utrymmet. Typiskt duh.gif

Men jag tror kanske att jag fortsätter hönsgödla och sen stödsår gräs i sommar.
HelenJ
Mossan trivs där det är fuktigt och skuggigt (där gräset alltså inte trivs). Man kan ösa på hur mycket specialmedel som helst på gräsmattan, men så länge man inte åtgärdar grundproblemen blir man aldrig av med mossan helt.
Gödslar man gräsmattan får gräset lite bättre förutsättningar och kan därför temporärt tränga undan mossan - men så fort det blir näringsfattigt, skuggigt och fuktigt igen är mossan tillbaka direkt.

Är det t ex huset som skuggar får man antingen
A. flytta huset tongue.gif
B. ha något annat än gräsmatta på den här platsen
C. gilla läget (=mossan)

Mossa är grönt och väldigt mjukt och skönt att gå på, så om du inte är en av dem som vill ha en golfgreen utanför huset skulle jag rekommendera alternativ C.

Vad gäller din ursprungsfråga, om vad du ska gödsla rabatterna med, går det inte att svara på så här enkelt. Det beror dels på vad som växer där, dels på hur mycket näring som redan finns i jorden. Bästa sättet att ta reda på det är att göra en jordanalys. Det är helt onödigt att kalka och konstgödsla om det inte behövs - och faktiskt miljöovänligt eftersom det blir övergödning...
Har du tillgång till kompost är det det absolut bästa att gödsla med, och det passar alla växter och alla jordar. Lägg gärna höstens löv och sommarens gräsklipp där också. Inget av dessa tre gynnar övergödningen, men är till stor nytta för jorden eftersom man då även förbättrar strukturen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon