Full version: Jobbar för mycket
Eva i Höga
För tillfället och över sommaren har jag två jobb - ett halvtid och ett heltid. Klarar av jobben och de är jätteroliga men så är det allt det andra - hushållsarbetet som ska utföras, helst utan att det märks, det ska bara vara gjort. Tur att det är den ljusa årstiden så man har mer kraft men trädgården hinns inte med i år.
Ville bara gnälla lite för att jag känner att jag inte räcker till.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Eva har du ingen hemma som kan ta det där hemma? En som kanske "bara" jobbar heltid.....

För en heltid och en halvtid är lite mycket
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-03-2009, 11:37) *
Eva har du ingen hemma som kan ta det där hemma? En som kanske "bara" jobbar heltid.....

För en heltid och en halvtid är lite mycket

yes.gif
stennie
Jag skulle inte vilja vara i dina kläder...jag har precis skurit ner på mina arbetstimmar...bara tillfälligt över sommaren men det ska bli så skönt..
Jag säger som Elisabeth, har du ingen annan som kan ta hushållsarbetet?
Meriona
CITAT (Eva i Höga @ 22-03-2009, 11:29) *
För tillfället och över sommaren har jag två jobb - ett halvtid och ett heltid. Klarar av jobben och de är jätteroliga men så är det allt det andra - hushållsarbetet som ska utföras, helst utan att det märks, det ska bara vara gjort. Tur att det är den ljusa årstiden så man har mer kraft men trädgården hinns inte med i år.
Ville bara gnälla lite för att jag känner att jag inte räcker till.

Kan du passa på att utnyttja hushållsnära tjänster?
Eva i Höga
Jo, visst finns det någon hemma men hushållsarbete befattar man sig inte med, det ska bara vara gjort! Dessutom är det "helt onödigt att städa och tvättmaskinen tvättar ju så det är inget jobb".
Meriona
CITAT (Eva i Höga @ 22-03-2009, 11:42) *
Jo, visst finns det någon hemma men hushållsarbete befattar man sig inte med, det ska bara vara gjort! Dessutom är det "helt onödigt att städa och tvättmaskinen tvättar ju så det är inget jobb".
ranting.gif ranting.gif En spark i baken kanske?
Eva i Höga
CITAT (Meriona @ 22-03-2009, 11:42) *
Kan du passa på att utnyttja hushållsnära tjänster?

Jo, detta har jag funderat mycket på, ska sätta mig in i det hela först innan jag tar tag i det. Är det någon som vet hur det funkar?
*Ulrica*
Oj, det låter som om "någon" behöver komma i kontakt med verkligheten. Du får hemmastrejka! Låt "någon" gå i skiten och sätt dej framför TV´n eller med en bok när du kommer hem från dina jobb. När "någon" inte har några rena kalsonger så får han väl ta och tvätta... devil.gif

Fast.... måste du verkligen ha 2 jobb? Verkar väl jobbigt. Du måste ju ta hand om dej... smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
Men Kära nå'n! Orkar du verkligen det??? trostar.gif

Om du ska jobba BÅDE hel och halvtid så MÅSTE du få göra det där "lilla roliga"... för att orka... d.v.s trädgårdsarbete.
Någonstans måste man ju hämta energi också, och det är ju definitivt inte vid spisen eller diskbänken som man gör det... inte jag i alla fall...

Finns det ingen familjemedlem som kan tänkas att sköta den biten så skulle jag anställa någon pigg pensionär eller nå't några timmar i veckan.
Meriona
Du får fylla i en ansökan till skatteverket, så får du avdrag med 50% upp till 50 tkr. Personen som ska göra jobbet måste ha F-skattsedel, så det går inte med vem som helst. Förut har man fått tillbaka pengarna i deklarationen, men jag vet att det är föreslaget att man ska kunna få reduktionen direkt, men huruvida det går igenom vet jag inte. Tänk på att ROT-avdraget ryms inom de där 50 tkr, så om ni ska renovera huset så kanske det redan fyllt upp kvoten. Läs på skatteverket.se, det är min startsida på jobbet. laugh.gif
*Ulrica*
Det här företaget tyckte jag såg trevligt ut: http://www.veteranpoolen.se/ De finns nära där du bor.

Ställ ett ultimatum till "någon": antingen får han hjälpa till eller så får ni anställa någon som gör jobbet på hemmafronten.
Solstorm
Jobbar hela familjen lika mycket? Kan inte de ta över större delen av hemarbetet? För en del år sedan jobbade jag 50-60 timmar varje vecka och hade en veckas semester vartannat år (egenföretagare). Då lagade jag riktig middag bara på söndagar och en vardag i veckan. Resten av dagarna blev det hämtpizza eller också fick herrn i huset laga maten (fast han är ingen höjdare på att laga mat). Rena kläder måste man ju ha men städningen blev absolut inte skött. Ut med mattor och dammsuga en gång i veckan, tvätta något fönster ibland, för övrig så liknade det mesta katastrof här hemma.

Efter att ha hållit på så i flera år och företaget var nerlagd så satt jag här hemma utmattad som i koma. Man hämtar sig inte så snabbt efter att ha jobbat så mycket en längre tid. Jag hoppas att du kan begränsa tiden med den mängden arbete så mycket som möjligt och att du åtminstone får en rejäl och helledig semester.

. Var rädd om dig!
Aqvakul
Ta ett ordentligt snack med gubben!!!!
Solstorm
Tänkte till lite till. Hm. Inget ont utan att det har något gott med sig. Att du jobbar så mycket skulle rent av kunna vara en välsingnelse, åtminstone för ett litet tag. Man kan inte begära det omöjliga av någon. Att jobba så mycket som du gör och dessutom ta hand om hemarbetet är helt enkelt oförenligt. Finns ingen anledning att ens försöka.

Det positiva med att jobba så mycket är att du med gott samvete kan strunta i hemarbetet helt och hållet. Ät lagad lunch eller middag på jobbet och klara dig med smörgås eller annan snabb mat hemma. Familjen kan fixa sin mat själv. Jag utgår från att du inte har några småbarn hemma. Lär dig själv att leva med att det blir skitigt hemma. Strunta helt enkelt i att städa. Om inte herrn i huset börjar hjälpa till så kan det vara dags att byta karl. (Jag vet, lättare sagt än gjort)

Själv så hatar jag att vika tvätt, ändå så fick jag aldrig någon hjälp med det. Herrn i huset kunde sitta brevid och titta på men när jag frågade honom om han ville hjälpa till så ville han inte det. Så helt plötsligt så tvärslutade jag vika familjens tvätt, vek bara mina egna kläder. När tvätthögen i fåtöljen började närma sig taket så kom han igång med att vika. Jag tvättar och hänger, men jag har inte vikit någon annan tvätt än mina egna kläder på ca 10 år nu.
kasam
Mycket tid och energi kan ju gå åt att påpeka, tjata o irritera sig... Ja, så om det inte löser sig med viss självklarhet, utan du tvingas driva på alternativt göra själv, så skulle jag anlita hjälp. Den där veteranpoolen som Ulrica tipsade om verkar ju toppen.

Ja, för - precis som andra påtalat i denna tråd - det är viktigt att du tar hand om dig själv!!!

Nauti
Du kanske får sänka kraven och acceptera att det inte är fullt lika rent och ordnat som när du gör det själv. Men det borde väl inte vara svårt att få de andra i huset att göra hushållsarbetet när du har två jobb?
Eva i Höga
Jo, det tar för mycket energi just nu att påpeka och tjata och gnälla. Har suttit och kollat på Veteranpoolen och det verkar väldigt vettigt, ska kontakta dem. Nu kommer det bara att vara så här till efter sommaren sen ska jag jobba mindre och då löser det säkert sig men visst kan man bli galen på lata gubbar. Som tur är har jag uppfostrat mina barn att ta delat ansvar i allt och min sons sambo har flera gånger påpekat att sonen måste ha fått en god uppfostran, han hjälper henne med allt i hemmet trots att han jobbar väldigt mycket. (Jag jobbar i hans företag också.)

CITAT (Nauti @ 22-03-2009, 12:24) *
Du kanske får sänka kraven och acceptera att det inte är fullt lika rent och ordnat som när du gör det själv. Men det borde väl inte vara svårt att få de andra i huset att göra hushållsarbetet när du har två jobb?

Jo, jag har sänkt kraven betydligt, det går ju automatiskt när man inte hinner med, man måste acceptera lite skit och oordning.
Myosotis
Dags att sparka ut sambon. ranting.gif Du måste ta hand om dig, sånt här är farligt vet du. Du kommer att gå in i väggen om du håller på så där. Jag träffade en tjej en gång som satt i rullstol, hon vaknade en morgon och kunde inte gå längre, och det var stress som var den enda orsaken. Det är det inte värt! smiley_small_hug.gif
Eva i Höga
Ni är så gulliga allihop, tack för att ni finns! Känns så skönt att få gnälla lite och det är gott att gå in på forumet och koppla av lite. Kram på er allihop smiley_small_hug.gif nu går jag ut i trädgården innan vi ska till dottern på middag (slapp laga mat idag!).
Myosotis
CITAT (Eva i Höga @ 22-03-2009, 12:40) *
...Känns så skönt att få gnälla lite...

Men du! Gnäll inte bara! Du måste förändra någonting. Ett ultimatum till gubben kunde väl vara en bra början. När du väl har gått in i väggen kommer du att ångra för alltid att du inte gjorde något åt situationen! kompiskram.gif
*Ulrica*
CITAT (Solstorm @ 22-03-2009, 12:14) *
Så helt plötsligt så tvärslutade jag vika familjens tvätt, vek bara mina egna kläder. När tvätthögen i fåtöljen började närma sig taket så kom han igång med att vika. Jag tvättar och hänger, men jag har inte vikit någon annan tvätt än mina egna kläder på ca 10 år nu.
Way to go!!! tummenupp.gif yes.gif

Där borde du ta efter Eva! Sluta påpeka, tjata och gnälla, det är ju extremt enegidränerande. I stället tvättar, viker och stryker du bara din egen tvätt, skiter i att städa och äter nästan all mat utanför hemmet. Blir det för illa får du väl flytta in hos sonen eller dottern i en vecka, de har nog förståelse.

Det hjälper inte att det "bara ska vara såhär till efter sommaren", din energi kanske tar slut innan dess och som Solstorm och andra skriver så tar det mycket längre tid att återhämta sig än det tar att bli sjuk.

Förlåt att jag tjatar men jag är bara så rädd om dej. Du är en så härlig, glad och generös människa som sprider mycket glädje omkring dej! wub.gif
anne-li i olofstorp
Du kan bo hos mig en vecka om du vill.....
Här råder ändå ett visst mått av kaos,,,,
Skojade bara, måste du jobba så mycket så beror det ju på något. Om det är pengar (vilket jag inte tycker att det låter som) så får väl de som har nytta av dina pengar hjälpa dig, annars är det lättare att säga nej, om det då är att jobb måste bli gjort, får du låta dig själv använda pengarna till att få en dräglig tillvaro för dig själv.
-Och du, jag skojade inte bara, jag har en gästsäng, men jag snarkar hemskt!!!
Var rädd om dig vännen, lova det!
Jag ser ditt inlägg som ett rop på hjälp, så hör du av dig bara,.....
Kram
Anne-Li
Sussie F-Flower
CITAT (anne-li i olofstorp @ 22-03-2009, 14:39) *
.........Jag ser ditt inlägg som ett rop på hjälp, så hör du av dig bara,.....
Kram
Anne-Li

Instämmer! Det är solklart att du inte är nöjd med Din situation, Eva!!!
Men det är lätt att hamna i såna situationer succesivt för det kommer ofta så smygande...
Du måste ta hand om dig väl, ingen annan gör det åt dig...
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
*Ulrica*
[attachment=32269:we.jpg]
4:an
börjar med att ge dig en kram....jag är lite i samma sits... i f s självvald...jobbar heltid, pluggar på högskolan halvfart distans, håller två träningspass på en klubb i veckan. sweatingbullets.gif När jag skriver det blir jag trött av att bara se det på pränt....men, här kommer menet,.....jag njuter....älskar allt jag gör och hoppas att du i a f gillar dina två jobb!!! Och som någon tidigare sa, jag hinner inte städa....gör ingen annan det där hemma så får det bli ogjort den veckan, vem dör av det??? inte jag i a f hemmaboende dottern sköter tvätten och grabben dammsuger så det blir i a f gjort....och jag älskar livet...men hade jag inte haft min träning där jag får lov att slåss (tränar kampsport, kan rekommendera det, få ut alla agressioner) och såklart min kolonistuga där jag andas!!!! men kram på dig och skär ner på dina egna krav på dig....om någon gnäller, ja du vet själv, eller hur????
Myosotis
CITAT (4:an @ 22-03-2009, 17:01) *
.....jag njuter....älskar allt jag gör...

Det är precis de som brinner för det de gör som löper störst risk att bli utbrända! Tjejen jag berättade om som hamnade i rullstol älskade sitt jobb och sina jobbarkompisar, trivdes jättebra, jobbade över för att hon behövdes osv. Tills kroppen satte stopp. Samma varning till dig 4:an! Ta det lugnt!! smiley_small_hug.gif
Lars-Olof Arvids
Usch vilken jobbig situation Eva! Jag instämmer verkligen med vad de andra har skrivit. När du jobbar så mycket, kan ingen begära att du ska sköta hemmasysslorna också. Är vi verkligen kvar i den förlegade synen att städa och tvätta enbart är kvinnosysslor? Det trodde jag var historia. Jag som bor ensam (och jobbar heltid) har det visserligen inte lika välstädat som många andra, men blir det alltför hemskt måste jag ta tag i det själv. Jag hoppas verkligen att du orkar med din situation, annars får du se till att göra något åt den innan det är för sent.

Stor smiley_small_hug.gif från Olle.
kasam
Detta kortet fick jag från en god vän, som hade köpt det i Afrika:

Kort

Mycket att göra kan ju bli FÖR mycket. Jag jobbar som egen företagare (o älskar det jag gör) hemifrån och ett tag markerade jag endast möten, uppdrag, utbildningar och sociala aktiviteter i min kalender. Det blev till att jobba o fixa en massa på sena kvällar... höll inte. Ja, så nu markerar jag i kalendern med gröna små lappar (= ledighet, vila, rekreation osv) och röda (adm, inläsning, fixa osv). Om jag bokar in en massa, både jobb o privat, så vet jag att det andra blir lidande... Ja, och då får jag iallafall ta aktiv ställning till att den där veckan så blir det mindre bra, men kanske blir det bättre nästa... Ja, så nu syns olika typer av tid i min kalender och jag har blivit mycket bättre på att säga nej till det jag inte vill och även säga ja till annat... Ja, så fundera inte "bara" på vad du behöver göra utan också på vad du verkligen behöver för att må bra!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon