Glädjefrid
22-03-2009, 16:35
Hej,
har tämligen högt Ph på vatten från egen brunn och har dessvärre
Rhododendron som behöver vattnas då och då.
Har någon något enkelt tips på hur jag kan sänka Ph?
Jag har använt fosforsyra 10 ml / 10 liter vatten och det har fungerat bra,
men det vore kul att höra om någon har något enklare tips.
Tacksam för svar,
rn
Bäst är väl att köpa pH- avsett för odling som inte ger några restprodukter mer än kväve eller fosfor beroende på vad du väljer. Saker man har hemma kan ge rester i vattnet som inte är bra för växterna. Annars fungerar väl citronsyra och liknande som har ett lågt pH. Torvfiltrering fungerar ju bra också.
Jag köpte pH- för ett tag sedan. Det är väldigt lätt att dosera och det behövs inte så mycket. Innan använde jag citronsyra, vilket inte var lika bra eftersom det kan gynna mögel och jäsning om jag inte minns fel.
Överbölingen
22-03-2009, 17:37
Droppar av saltsyra i kanna med vatten och lackmusmätning första gången.
CITAT (Överbölingen @ 22-03-2009, 17:37)

Droppar av saltsyra i kanna med vatten och lackmusmätning första gången.
Saltsyra låter som att det kan ge dåliga rester som inte vore bra för växterna. Har du använt dig av det utan problem?
Glädjefrid
22-03-2009, 19:49
Nej jag har inte vågat använda saltsyra.
Däremot fosforsyra som såvitt jag förstår bara ger fosfor
som "biprodukt".
Det har fungerat bra i tre år.
Regnvattnet tar slut, jag har tre stycken regnvattentunnor och prioriterar
grönsaker bor dessutom i en rejäl regnskugga.
Det lutar åt att prova med torvfilter i år.
Någon som har någon skiss eller kan tipsa om hemsida?
rn
pebblelake
22-03-2009, 20:18
Vattna med vanligt vatten,det har ingen betydelse för växten om det inte är högre än ph 7,3 .Läste nyss en riktigt bra artikel i hemträdgården som handlar om det samt om jordkvallite mm artikeln var av Tom Eriksson (lärare och forskare på SLU).
CITAT (Glädjefrid @ 22-03-2009, 19:49)

Nej jag har inte vågat använda saltsyra.
Däremot fosforsyra som såvitt jag förstår bara ger fosfor
som "biprodukt".
Det har fungerat bra i tre år.
Regnvattnet tar slut, jag har tre stycken regnvattentunnor och prioriterar
grönsaker bor dessutom i en rejäl regnskugga.
Det lutar åt att prova med torvfilter i år.
Någon som har någon skiss eller kan tipsa om hemsida?
rn
Saltsyra låter som någonting man borde undvika

Fosforsyra fungerar ju finfint och fosfor är ju oftast bara bra, speciellt för blommande växter. Så fortsätt använda det.
Akvarister använder sig såvitt jag vet av torvfilter, så kolla in någon akvariesida. Som odlare har man faktiskt ganska mycket att lära sig av akvarister

CITAT (pebblelake @ 22-03-2009, 20:18)

Vattna med vanligt vatten,det har ingen betydelse för växten om det inte är högre än ph 7,3 .Läste nyss en riktigt bra artikel i hemträdgården som handlar om det samt om jordkvallite mm artikeln var av Tom Eriksson (lärare och forskare på SLU).
pH har en ganska stor inverkan på hur växten tar upp näring. I jordodling utomhus är det också viktigt för mikroorganismer och dylikt. 7,3 tycker jag låter för högt. Jag sänker alltid pH:t till 5,8 när jag vattnar, men då kör jag inte i jord heller. Men att ligga kring 6 är väl bäst även i jord skulle jag tro.
Överbölingen
22-03-2009, 23:55
Vattenmannen i en norsk kommune doserade saltsyra till utgående källvatten till samhället!? Ingen aning om hur det bryts ner. Den dagen var jag nog sjuk och hemma från skolan.
Saltsyra bryts inte ner i egentlig mening, det består av två joner. Väte som sänker pH och klorid som ju är ena halvan av natriumklorid (vanligt salt). Själv är jag nybörjare på det här med trädgård, men jag är kemist så pH och sånt kan jag.
Läste också med stort intresse arttikeln i hemträdgården. Han menade ju på att "enda" fördelen med de dyrare jordarna var att de hade lite grövre struktur än de billigare, så de var inte lika känsliga för överbevattning eller uttorkning. Annars var det viktiga att tillföra näring kontinuerligt med bevattningsvattnet under hela växtsäsongen, gjorde man det var det ingen skillnad på viken jord och vilket pH man hade i jorden.
Solstorm
23-03-2009, 10:40
Saltsyra används ofta för att sänka pH och jag tror inte det ger några skadliga rester, däremot är det mycket mycket otrevligt att handskas med. Jag har använt det i andra sammanhang och även om man späder ut till en mindre koncentrerad stamlösning som man har och blandar i vattnet så är det riktigt läskigt att andas in ångorna. Fosforsyran tycker jag är betydligt bättre att handskas med. Ett annat sätt kan ju vara att hälla upp vatten som får stå med torv i, men det kan ju bli lite jobbigt om man behöver mycket vatten.
.
Och kom ihåg! Häll alltid syra i vatten, aldrig vatten i syra!
Glädjefrid
23-03-2009, 11:27
Jo det är viktigt att hälla rätt!
Jag fick lära mig ramsan:
"Den som är vis tar Siv"
Dvs, Syra I Vatten, inte tvärtom.
(Vart tog alla dessa visdomsramsor vägen i modern tid?)
Jag har sett en del varianter nu med torv/träkol/vitmossa på filter som verkar ge
ett vatten med livsmedelskvalité, men inte hittat något riktigt enkelt.
Räcker det månne att bara ha lite ogödslad torv i en vattentunna och låta det stå?
vh
rn
Solstorm
23-03-2009, 11:43
CITAT (Glädjefrid @ 23-03-2009, 11:27)

Räcker det månne att bara ha lite ogödslad torv i en vattentunna och låta det stå?
vh
rn
Ja
Saltsyra ger rest av salt. Mycket få växter gillar salt, och även om halterna är små kanske de kan öka med tiden, särskilt i torra lägen.
Fosforsyra. Resten blir fosfat, dvs näring. Svavelsyra ger rest av sulfat, salpetersyra av nitrat. De är alla starka och farliga syror.
Vilken syra som helst kan sänka pH. Eftersom det rör sig om små mängder kan ni testa citronsyra, askorbinsyra, eller ättiksyra. De har fördelen att vara enkla att få tag i, och de är organiska syror som med tiden bryts ner till koldioxid och vatten.
Torv, eklöv och alkottar innehåller tanniner och garvsyror, och används som naturliga pH-sänkare inom akvaristik. De är ineffektiva om inte vattnet är mjukt.
Jag skulle nog ändå personligen satsa på att samla in mer regnvatten (som är naturligt mjukt & surt), och vattna grönsakerna med kranvattnet.
Det var det jag tänkte att det kunde bli som rest av saltsyra.
Om du inte kan samla in mer regnvatten. Köp en färdig flaska med pH-, det tycker jag låter lättast. Det går inte åt så mycket och inte är de dyra heller.
Jag har tillsatt lite citron ibland, men det där med ättika har jag inte hört förut...fungerar det verkligen ??
74
CITAT (lissa @ 28-03-2009, 01:32)

Jag har tillsatt lite citron ibland, men det där med ättika har jag inte hört förut...fungerar det verkligen ??
Ättika är en lösning av ättiksyra i vatten, dvs jadå, visst sänker det pH.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.