Australia
22-03-2009, 16:46
Har köpt en påse frö av vildtomat från Impecta som ska sås nu. Min fundering gäller vilken sorts jord jag ska använda. Har dels små torvbriketter och såjord att välja på här hemma men kanske mår de bättre av att sås i planteringsjord direkt? Vad använder ni? Jag är ingen van grönsaksodlare utan detta är nog mitt första försök med grönsaker. M.a.o. - tips tas tacksamt emot!
En sak till också: när ska tomatplantorna börja gödas och med vad?
Limpan86
22-03-2009, 20:30
Hej
Är ingen expert på vildtomater men jag skulle ge dem såjord. Briketter funkar ju också men jag tycker ofta att såjord är smidigare vet inte riktigt varför. Så dem inte i planteringsjord på direkten. Det kan fungera och med stor säkerhet får du säkert upp plantor. Enligt testplanteringar jag läst om så minskar grobarheten hos fröna ner till ca 65 procent från tidigare 90 procent. Dvs det är färre frön som gror i planteringsjord än i såjord.
De tomater du ska så är ju av en speciell art och det är ju trist att spela med dem då. Så kör på såjord.
När e fått sina två första bladpar av riktiga blad dvs inte järtbladen så ska de skolas om i planteringsjord. Därefter bör du vänta minst två veckor innan du börjar ge dem gödning. Orsaken är den att planteringsjorden innehåller tillräckligt med näring så att det räcker och blir över i början.
gödning har en tendens att få fart på växten ordentligt vilket inte alltid är bra. Om du inte har tillgång till ett lite kyligare klimat (ca 15 grader) och extra ljus kommer detta att leda till att tomaten blir lång och ranglig vilket är dåligt på längre sikt så ta det lugnt med gödningen. Använd rätt dosering och efter rätt tid.
Lycka till!!
Australia
23-03-2009, 15:32
Tackar för tipset!
Är det någon särskild typ av gödning man ska använda eller undvika? Finns ju så mycket - allt från vanlig blomsternäring till blåkorn, näringpinnar, koblaja osv. Gör det någon skillnad och vad bör man i så fall satsa på?
Hej
Jag satte vildtomat för någon vecka sedan och jag hade bara vanlig plantjord hemma och det fungerade i alla fall, vet inte vad grobarheten var på fröna, men av 4 frön fick jag upp 4 plantor. Lycka till !!
Australia
02-04-2009, 08:33
Ja, nu är de uppe hos mig med. Planterade i såjord och 100% grobarhet!
Vill minnas att jag tidigare hört att man ska nypa av hjärtbladen. Stämmer det? Varför?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.