officinalis
Min dracena ser lite less ut. Den ser lite allmänt hängig ut och ser ut att ha någon svampskada av något slag, annars ser den lite grådassig ut invid bladfästena, som om den vore dammig, men den duschas regelbundet.

Den står också förmodligen i en lite för stor kruka. Vet att när jag planterade om den sist så hade den skickat ut 1-2 långa rotspiror och rotsystemet var inte särskilt stort.

Har ni några förslag vad som kan göras?

Ifall den repar sig så funderar jag på att plantera ned små sticklingar av ampellilja som täckare under dracenan. Kanske blir ett problem med ljuset, men tror att det kan bli fint!

Svampangrepp på Dracena?

officinalis
Ingen som har någon aning, eller kanske en gissning?
Bassam
Tack för frågan

du kan borta skada delar och sen du ska vattna med vatten som blandad med ATAMON.

obs: duscha ej dom nu, och ger lite vatten efter jorden torkar.

H: Bassam
tepa
Hej

Jag har också Dracaena Fragrans. Som växer och trivs. De står i badrummet bredvid bastudörren. Jag har aldrig duschat dem, visste inte att de skulle det. Och så har jag heller aldrig letat skötselråd för dem, eftersom de inte tycks behöva det. Jag bara vattnar, ger näring sommarhalvåret och byter jord på våren. That's it. Men borde jag ändå duscha dem ? De tycks vara de tåligaste växter jag har.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
man behöver inte duscha dom alls. och även om du duschar dom så gör det ingen jätte stor skillnad på luftfuktigheten.
tepa
Oj, Flaxss. Är det bara för att det är Dracaena, som det inte gör någon skillnad ? Eller för att den som i mitt fall står i badrummet ? Jag duschar nästan alla badrumsväxterna minst en gång i veckan. Jag har placerat de fuktälskande just i det rummet. Andra växter tycker om att bli duschade, har jag läst i skötselråden, t.ex Hibiskus, Novemberkaktus, Garderobsblomma. Men gör det inte någon skillnad då ? Konfys, varför ska de då duschas ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 25-03-2009, 09:21) *
Oj, Flaxss. Är det bara för att det är Dracaena, som det inte gör någon skillnad ? Eller för att den som i mitt fall står i badrummet ? Jag duschar nästan alla badrumsväxterna minst en gång i veckan. Jag har placerat de fuktälskande just i det rummet. Andra växter tycker om att bli duschade, har jag läst i skötselråden, t.ex Hibiskus, Novemberkaktus, Garderobsblomma. Men gör det inte någon skillnad då ? Konfys, varför ska de då duschas ?

Hälsn Tepa

Det som är bra med att duchsa är att du duchsar veck ev damm och sånt.

men för att höja fukten i luften hjälper det inte att duchsa (om du nu inte står där och duschar hela dagen) det hjälper lite för stunden du duschar snabbt där efter blir det samma torra luft.

i badrummet har du ju redan hög luftfuktghet så jag tror inte du behöver duscha dom där.
officinalis
CITAT (Bassam @ 24-03-2009, 23:04) *
Tack för frågan
du kan borta skada delar och sen du ska vattna med vatten som blandad med ATAMON.

obs: duscha ej dom nu, och ger lite vatten efter jorden torkar.

H: Bassam

Menar du att jag ska borsta eller ta bort de skadade delarna?
Och varför ska jag atamon i vattnet, tar det död på eventuellt virusangrepp? Är det kanske det som hänt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (officinalis @ 25-03-2009, 09:31) *
Menar du att jag ska borsta eller ta bort de skadade delarna?
Och varför ska jag atamon i vattnet, tar det död på eventuellt virusangrepp? Är det kanske det som hänt?

jag vet inte vad du har fått, men klipp veck dom blad som ser drabbade ut.

med att rötterna har blivit så tror jag är att dom har stått för fuktigt.

ta veck konstiga blad och ta in den i duschen och duscha av den, ha en rätt så hård stråle då får du ev damm,smuts,ohyra.

placera den sedan varmt och soligt. sedan när du vattnar så vattna igenom ordentligt en gång och sedan låt den torka upp några dagar innan du vattnar igenom igen. när den återhämtat sig kan du också ge normal dos näring och det ger fram till hsten.

tepa
Tack, Flaxss. Jag trodde det var enbart för att höja luftfuktigheten runt växten för ett litet tag iaf. Alltid lär man sig något nytt. Nu har jag ingen luftfuktmätare, men var ska fuktigheten ligga för t.ex Calatheor och andra fuktälskare ? Skulle vara intressant att veta, om jag skaffar en sådan.

Mvh Tepa
officinalis
CITAT (flaxss @ 25-03-2009, 09:37) *
jag vet inte vad du har fått, men klipp veck dom blad som ser drabbade ut.

med att rötterna har blivit så tror jag är att dom har stått för fuktigt.

ta veck konstiga blad och ta in den i duschen och duscha av den, ha en rätt så hård stråle då får du ev damm,smuts,ohyra.

placera den sedan varmt och soligt. sedan när du vattnar så vattna igenom ordentligt en gång och sedan låt den torka upp några dagar innan du vattnar igenom igen. när den återhämtat sig kan du också ge normal dos näring och det ger fram till hsten.

Tack för råden!
Tror jag byter ut en del av jorden i krukan också och stadgar upp plantan lite. Den står på sniskan nu. Jag kanske borde ta upp hela rotsystem och klippa av långa revor och
kontrollera eventuella dåliga rötter (och ta bort). Vad säger du om det? Just nu är inte tillväxt det jag önskar mest, utan en planta som ser spänstig och frisk ut.
Bassam
Tack för frågan

Jag menar att ta bort skadad delar , om du plantera i nytt jord plus ta bort skadad rötter , den ska bli mycket bättre ,
obs Atamon bekämpa Svamper som ibland attackera rötter,

och det är bästa sätt att höja fuktighet , du kan fylla små krukor på vatten och hänger dom i området som behåller växterna.

H:Bassam
tepa
Hej

Nu har min Dracaena fått en välbehövlig dusch, bar in kruka och alltihop i bastun bredvid, vi har en duschslang där. Svalt vatten, på högsta effekt. Har både lecakulor och hål i botten på ytterkrukan. Den ska nog inte ha vatten nu på ett litet tag...

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon