UlrikaJ
Jag som ny husägare behöver råd/tips för hur jag skall anordna en liten plätt för att odla på. Jorden är bra här, bor i västskåne och det är ca +5 grader på dagarna nu.

Jag hade tänkt att odla potatis, lök, dill, joedgubbar och sallad på en plätt jag tänkte gräva.

1. Jag tänkte börja gräva snart, skall jorden blandas med ngt?

2. När och hur planterar jag ovanstående?

3. Skydd mot skadeinsekter eller ev frost?

Bästa hälsn Ulrika
katah
Jag är vän med maskar och därmed gräver jag inte alls, fast de flesta gräver väl fortfarande så sådana råd får du av dom.

Jag gör så här vid en nyanläggning:

1)gräver bort gräsnivån, bara 5-8 cm ställer dom som vallar mellan de områden där jag tänker odla i
2)luckar jorden där jag tänker odla med grepp, men vänder inte, utan bara kör greppen ner i jorden, vad det nu blir 30 cm
3) blandar kompost i det översta jordlaget , bara lätt, stallgödsel är också bra

jag har odlat så kålväxter ,men skulle inte kanske våga göra så första året med rotfrukter, men nu i andra året tänker jag faktiskt så där morötter och lökar.

Sedan täcker jag med klippt gräs under försommaren, gödslar med "guldvatten" ( 1/10 urin 9/10 vatten) och nej det luktar faktist inte, använder det både i växthuset och på min vanlig villatomt.
Sedan väntar jag bara resultat!

jag vattnar sådder under våren, men när de har tittat upp klarar de alldeles själva för gräsklippet skyddar dom för avdunstning och håller även ogräset borta!

vallen bredd blir ca. 15-20 cm och odlingsytan blir kanske det dubbla till 60 cm, beroende på vad man odlar.
Men den största skörden får du bredvid " gräsvallen" ! på den kan man lämna mer växtrester och på hösten täcka både vallen och odlingsytan med vilken organiskt material som hälst.
på våren lättar man täcket på odlingsytan och börjar om ...
katah

potatis kan du sätta på förgroning vid ett fönster nu.
Sättpotatis i äggkartonger en och en vid ett fönster tills de får 2cm långa groddar,
sedan är det bara plantera dom

lök, köp sättlökar ( finns även i coop/ Icamaxi) och sätt dom på jorden Nu,

dill och sallad kan du så, nja , lite senare, men vänta när risken för frost är över hos dig.
Jag bor i zon 2-3 och börjar med ute sådder i början av maj

jordgubbar kan du köpa färdiga plantor och jag tror att man kan plantera dom rätt tidigt i Skåne
här lite längre upp skulle jag vänta ett tag med dom kanske till maj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon