|
Pernilla & Lars
22-03-2009, 20:30
Har idag varit på Lidl av alla ställen i värden och införskaffat mig några rosor En av rosorna hittade jag information i Lågs bibel men de andra två vet jag ingenting om & jag hoppas att ni därute kanske kan ge mig mera information samt kanske ev någon bild. Rosorna heter; Goldilocks (lysande gul) Twinset (två färgad, orange, gul) Virgo (vit) Kram & tack // Pernilla
susanneedgren
22-03-2009, 22:18
Sök på Google på bilder, där hittade jag åtminstone två av sorterna.
Får man fråga vad dom kostade?
Blir nog ett besök på Lidl i morgon!
Alexander-VG-zon3
22-03-2009, 22:53
tyvärr brukar dom rosorna inte bli dom färgerna som visas. EasyPLant, Rosenlust, Lidl, Netto, Bakker är alla av samma kvalité. fördelen med Netto och Lidl är att man själv ser dom direkt och kan få hem dom snabbt och därmed få dom till att överleva men vilken färg man får på rosorna blir en stor överraskning.
Sussie F-Flower
22-03-2009, 23:01
CITAT (flaxss @ 22-03-2009, 22:53)  tyvärr brukar dom rosorna inte bli dom färgerna som visas. EasyPLant, Rosenlust, Lidl, Netto, Bakker är alla av samma kvalité. fördelen med Netto och Lidl är att man själv ser dom direkt och kan få hem dom snabbt och därmed få dom till att överleva men vilken färg man får på rosorna blir en stor överraskning. Instämmer! Jag köpte en sådan vacker orangefärgad ros ifjol på Lidl. Köpte den enbart för färgen! När den blommade på sensommaren så var den vinröd!!! Nåja, den har övervintrat i min källare och nu har den skjutit 50 cm höga skott. Totalt är den ca 1,5 meter hög, just nu. Men jag ska klippa ner den och sätta om den vilken dag som helst...
Alexander-VG-zon3
22-03-2009, 23:08
jag har med köpt sådana och detta har jag kommit fram till
Rosa blir vita eller röda Gula/orange blir vita eller röda Vita blir rosa Röda vet jag inte för det har jag inte köpt.
men när jag köpt dom färgerna så har det blivit så när dom väl blommat.
har man tur får man väl den färgen som bilden visas.
en annan gång köpte jag Kiwi och vinranka (va väldigt billigt). Kiwi blev Björnbär och Vinrankan dog.
har också köpt deutzia som blev Cotoneaster, och en Frilandhibiskus som skulle va blå men som blev Lila. dock så var schersmin en schersmin men det blev inte blommorna som visades på bild.
Den här sidan är oslagbar när man vill veta nåt om en ros
Sussie F-Flower
22-03-2009, 23:17
Alexander-VG-zon3
22-03-2009, 23:19
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-03-2009, 23:17)  tyckte själv det var roligt! jag hade en intressant sommar att se vad allt blev. DOCK var jag lite beredd på fel när man köper billiga växter på Netto eller Lidl. ska man ha garanti så köper man ju på en plantskola.
Pernilla & Lars
23-03-2009, 07:35
Hej igen! Rosorna kostade 19kr/st så det var inga pengar att tala om & därför resonerade jag att man kan ju chansa och se vad som händer Det enda som jag faktiskt inte hade en tanke på var att jag kan få fel färger Bra dock att ni säger till innan så att jag inte får en chock när jag ev. får se de "nya" färgkombinationerna Ska bli spännande att se om "samma" planta får lika färger eftersom jag köpte följande mängder; Goldilocks 3 st Twinset 2st Virgo 1st Nåja, i sommar får vi se vad som blommorna vill erbjuda mig Tack & kram // Pernilla
Ezereht
23-03-2009, 12:35
Ja du får berätta hur det gick
ingrid fuxwall
23-03-2009, 13:44
Har köpt rosor på Lidel två år. De växer bra och även om en var gul första året så blev den rosa nästa.
Sak samma klätterrosorna blommade hela förra sommaren och jag brukade ta med mig en bukett till husse på sjukhuset - personalen beundrade de vackra rosorna väldigt mycket och hjälpte honom att sköta om dem. Bäst av allt, i det sammanhanget var att de doftade inte - passar bra på sjukhus där blommor är förbjudna.
ingrid
johannea
24-03-2009, 16:37
Jag måste haft tur med Lidl... Har köpt rosa rosor från dem några år och de har alltid varit vad de lovat! Har dessutom varit de i min trädgård som har varit minst benägna till sjukdommar / ohyra
Aqvakul
24-03-2009, 16:42
Lidl tillhör inte mina favoritbutiker, men man kanske ska söka sig dit och skaffa sig en överaskningsros...
Erika i Sandviken
24-03-2009, 18:25
Förra året köpte jag alla sorterna på Lidl, bla Twinset,Goldilocks mfl mfl...
Alla växte bra,MEN alla blev röda !!!
Jag behöll en och gav bort resten.Den jag behöll blommade dock fint hela sommaren med enkla röda blommor om jag inte missminner mig.
Pernilla & Lars
25-03-2009, 07:42
Vad det än blir för något så är det ju lite som julafton man går liksom i väntans tider ...... Jag lovar att tala om vad jag får för färger när den tiden kommer & jag har resonerat så att eftersom dom var så billiga så ska det inte pjolltas i onödan, det blir vad det blir Men nu längtar jag till våren så att jag kan åka till mina handelsträdgårdar och leta efter någon ny och vacker klätterros till vårt gula garage  Tips ??? Här i Uppsala var det -9 i morse, huuuuuuuu  //Pernilla
Chamomille
25-03-2009, 07:52
Finns det inte en ros med enkla små gula blommor med vit mitt? Jättesöt tycker jag. Måste kolla vidare...
Chamomille
25-03-2009, 08:00
Kolla http://www.hortogreen.com/shop/ Finns några vackra. En heter Aicha. T.ex....
Det låter nästan som en marknadsidé! Överraskningsrosen! Man köper rosor i blinod och får ett par spännand veckor innan det visar sig vad det blir för färger, och chansen är en på tio att det blir en krusbärsbuske istället! Förskräckligt roligt iallafall!
Jag är nog inte riktigt kandidaten för den typen av verksamhet dock, för jag tycker att det är jobbigt nog att gräva åt såna som jag vet älskar...
Chamomille
26-03-2009, 09:18
CITAT (Lavin @ 26-03-2009, 09:15)  Det låter nästan som en marknadsidé! Överraskningsrosen! Man köper rosor i blinod och får ett par spännand veckor innan det visar sig vad det blir för färger, och chansen är en på tio att det blir en krusbärsbuske istället! Förskräckligt roligt iallafall!
Jag är nog inte riktigt kandidaten för den typen av verksamhet dock, för jag tycker att det är jobbigt nog att gräva åt såna som jag vet älskar...  Men spännande är det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|