Navigo
Tittade till mina dahliaknölar som har övervintrat i källaren. Det ser ut som om de har ett tunt lager mögel över sig. Är det bara att slänga? Eller kan jag skära bort det angripna och prova att plantera resten. Éller riskerar jag då att överföra något till andra växter i närheten?
modd1994
jag är inge expert i detta område men jag skulle ha skurit bort den mögliga dellen och planterat resten.
Wilmer
Jag vet inte, men skurit i dem skulle jag INTE gjort.. Skrubba av dem och låta dem torka?
Sussie F-Flower
Jag skulle inte heller skära så till vida dom inte är helt genomrutten.

Lägg dom i diskhon. Fyll upp och blanda i diskmedel och skrubba av dom. Det är nog bara ytligt så det kan försvinna bara av det. Skölj noga.
modd1994
missförstå mig inte jag menade inte att "skala" bort möglet trode att en hel knöl var möglig då skule jag skära bort den
Bassam
Tack för frågan

du kan tvätta dom på lösning ( vatten + såpa + atamon).
H:Bassam
Wilmer
CITAT (modd1994 @ 23-03-2009, 20:37) *
missförstå mig inte jag menade inte att "skala" bort möglet trode att en hel knöl var möglig då skule jag skära bort den

He, jag som haft mögeltäckta dahlior (lätt fint ludd över hela rötterna) såg framför mig hur potatisskalaren åkte fram. Skära av en bit här eller där låter ju vettigare..

Bassam, det lät smart med atamon. Kanske samma tanke som att smörja mögligt läder med vinäger?
Sussie F-Flower
Vad tycker Du själv, Navigo????????
Navigo
Oj, hade totalt gömt bort att jag ställt en fråga här. I vanliga fall brukar jag hårdbevaka sånt jag frågar om men nu vet jag inte vad som hände. Får väl skylla på att det har kommit snö igen så jag glömde bort våren. Men var precis nere i källaren och fick syn på knölarna och då rusade jag genast upp till datorn. Tack allihopa för era svar. Jag tror att jag ska prova att tvätta av möglet och märker jag att något är genommögligt så försöker jag skära av hela den knölen. Det är väl bara att prova och förhoppningsvis klarar de sig. Men jag vill inte stoppa ner något mögelangripet i jorden, då känns det som om det skulle kunna sprida sig vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon