stensätter
Hej!

Behöver ett råd.
När och vilken gödning ska jag tillföra min hallonhäck och vinbärsbuskar?
Gjorde inget i höstas.
Jorden är ganska tung.

Tacksam för svar.
Aqvakul
Om jorden är tung så behöver den bättre struktur. Riktigt tung lerjord bör tillföras grovt grus, annars är grov kompost eller fiberrrik naturgödsel bra tillskott. Traditionellt ger man en ordentlig gödselgiva på våren. Nyare forskning talar snarast för att man ska tillföra gödning kontinuerligt under växtsäsongen. Vissa odlare kan överhuvudtaget inte tänka sig att använda konstgödsel. Andra, som undertecknad, menar att NPK kan tillföras med större precision än naturgödsel.

stensätter
Hej!

Tack för ditt svar.
Nu en följdfråga, vad menar du med naturgödsel?

Aqvakul
CITAT (stensätter @ 23-03-2009, 10:13) *
Hej!

Tack för ditt svar.
Nu en följdfråga, vad menar du med naturgödsel?

En snäv definition är urin och fast avföring från husdjur. Lite bredare handlar det om avföring från andra djur, t.ex. guano eller mänskliga fetalier. En ännu bredare definition är allt som inte är "konstgödsel". Kompostjord, benmjöl, aska, algpreparat mm skulle då hamna inom denna definition. Eftersom många betraktar naturgödsel som "bra" och konstgödsel som "dåligt", så vill man gärna tänja begreppet. Ur växternas synvinkel så är det nog egalt om näringen är organisk ("naturgödsel") eller oorganisk ("konstgödsel"). Däremot är jordstrukturen mycket viktig. En del naturgödsel bidrar till att förbättra jordstrukturen.
Bassam

Tack för frågan
Organiska gödselmedel är gödselmedel som inte kommer från kemiska fabriker, t.ex ( kogödsel - hönsgödsel -fågelgödsel - hästgödsel - benmjöl - blodmjöl )

H:Bassam
kicki.p
Glöm inte träaska! Jag vet att aska diskuterats i en separat tråd, men min erfarenhet är att vedaska är utmärkt till bärbuskar som hallon och vinbär. I Västerbotten kallas hallon för "brandbär" eftersom de trivs så bra där det varit skogsbrand eller om det svedjebränts för kraftledningsbyggnation eller liknande.
MVH
kicki.p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon