Julia F
Vilken klematis, tror ni skulle passa bra som krypande, i en rabatt med sol hela dagen? Klematisen skall få liva upp japansk malört. Rabatten finns i zon 3.

Hälsningar
Julia.
Kajsa

Satte denna Niobe förra året och enligt Krister Cedergrens Klematisbok tål den stark sol, jag har den i söderläge. Planterade en pion vid fötterna så den får skugga nertill, annars kan det bli för svettigt. Om den sedan klänger på marken eller på en ställning spelar väl ingen roll. Sen storblommig, gr 3 blir ca 2.5 m.

Carmencita en viticella som man klipper tillbaka sen höst/tidig vår blir lite större. Denna har jag i soligt läge och den är alltid frisk, Magnus Johnssons klematis från 1952, roligt med en svensk klematis. En annan av hans röda är Södertälje E.
Till dessa får du ha lite plats på marken, inga smala rabatter, dessa blommar juli-sept.
Kajsa
Jo Julia, gå in på Allt Om Trädgårds hemsida och sök i högerspalten " Trädgårdslistor/Klätterväxter " under klematis Södertälje där finns en underbar bild på hur den slingrar över berget, man tänker på Bohuslän.
yvonne.r
Kajsa - Vad heter klematisen som är på den första bilden?

Nyfiken! smile.gif
Kajsa
Den heter Niobe, Polsk storblommig klematis, zon 4. Clematis on the web skriver tidig storbl. och Krister Cedergrens klematis bok skriver sen storblommig, jag klipper nog ner min i vår, den blommar på nya rankor det såg jag förra året då jag klippte ner den vid planteringen.
yvonne.r
Tack för informationen!

Vad fin den var! smile.gif
Julia F
Tack Kajsa,
tror att Niobe skulle bli perfekt!

Julia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon