Full version: Utomhusvoljär
ängsvädd
Jag ska låta bygga en utomhusvoljär för mina undulater. Jag funderar på att ha en rad med trädgårdsplattor liggandes på marken längs med voljärens utsida och en rad längs med innerväggarna.

Är det rovdjurssäkert?

Tillägg: Voljären ska för övrigt vara i dubbelt nät.
Motti
Hej !jo jag skulle nog gräva ner nät under själva golvytan också !rovdjur kan lätt gräva upp ett hål vid nätkanten annars,möss blir nog inte så lätt att hålla undan då de kan klämma ihop sig till inget och komma in i de minsta hål ,inte nog med det de är bra på att klättra också .Kanske ett flugnät på insidan av Voljären skulle göra nytta men jag tvivlar på det då möss ju även är gnagare.
Krolliljan
Har inget bra tips men så roligt att ha en utomhusvoljär Mimmi.. Önskar att jag hade plats för en. Så härligt undisarna ska få det där.

Blir det bilder på bygget? shy.gif
Inga från Närke
Lite adresser med tips:

http://undulatsidorna.se/undulatselectse.asp?ID=63

http://www.papegoja.se/Ritningar/1.htm (hittar du ritning)

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2134

Du kanske redan har kollat på dem redan annars hoppas jag du har någon nytta av dem.
ängsvädd
Tack för tipsen och länkarna smile.gif

Krolliljan - ja, det blir bilder på undulatprat smile.gif

Nu lutar det åt att jag lägger plattor i hela voljären istället.
CillaM
När jag hade mängder av undulater för många år sedan köpte jag en voljär på hjul. Den hade jag inne på höst och vinter men på sen vår och sommar så åkte den ut med fåglarna. Voljären var ca 2.10 hög och 1x1, med utdragbar botten i plåt.
Chamomille
Jag skulle ha haft nät på marken också. Alltså ihopsatt med väggarna. Iofs hindrar det inte minkarna från att bita sönder nätet men andra djur kan gräva. Djupt. Och möss... smile.gif De klättrar på väggar, de kan du nog inte hindra från att titta in där ifall de vill. Fast de vill nog inte äta fåglarna smile.gif

Edit: Skrivfel

Jag skulle inte lägga plattor. Jag tror att pippina gillar att strosa omkring i gräset och mumsa lite smile.gif
ängsvädd
Chamomille - det var precis så jag tänkte från början. Men då fick jag rådet att ha något material i botten som man kan sanera och högtryckstvätta om man får in sjukdom. Men jag måste säga att jag är fortfarande tveksam - undrar om jag nå´nsin kan bestämma mig. Om man får in sjukdom så skulle man ju kunna gräva ur det översta jordlagret o lägga in plattor då i så fall.

Jag ska ha en ventil med ett rör mellan voljärerna så att fåglarna själva kan välja när de vill vara i inomhusvoljären eller utomhusvoljären. De som har det så säger att undulaterna även vill vara ute på vintern!

Chamomille
Ahaa. Det blir ett stort projekt antar jag. Jag tänkte att du skulle kunna flytta "buren" ett par meter, som jag gjorde med Snuffes bur (kaninen). Fast det går väl då inte? Eller? Vilka sjukdomar då föresten? Tycker i alla fall att du ska ha nät runt hela buren så fåglarna får hoppa runt i gräset i fall de vill smile.gif Det gillade mina undulater yahoo.gif
ängsvädd
Buren kommer inte att vara flyttbar - den kommer att vara ca 12 kvm - ca 4x3 meter smile.gif Men det kommer att gå att montera ned väggarna och taket.

Några sjukdomar jag kommer på nu är näbbkvalster och papegojsjuka.

Men det är klart - man kanske inte ska vara fööör rädd för sjukdomar - om de nu blir så glada av att få skutta omkring på gräs.

Jag kommer ett ha ca 6 undulater där troligtvis. Har nu 3 undisar, en sitter i karantän. Och har tingat två-tre undulater från uppfödare yahoo.gif
Chamomille
Ja.
Jag skulle ha gjort den i gräset med nät under i alla fall. Du skulle/skall se hur lyckliga de blir yahoo.gif Och sjukdomar? Hur kommer de till?
Krolliljan
CITAT (MimmiH @ 26-03-2009, 10:13) *
Buren kommer inte att vara flyttbar - den kommer att vara ca 12 kvm - ca 4x3 meter smile.gif Men det kommer att gå att montera ned väggarna och taket.

Några sjukdomar jag kommer på nu är näbbkvalster och papegojsjuka.

Men det är klart - man kanske inte ska vara fööör rädd för sjukdomar - om de nu blir så glada av att få skutta omkring på gräs.

Jag kommer ett ha ca 6 undulater där troligtvis. Har nu 3 undisar, en sitter i karantän. Och har tingat två-tre undulater från uppfödare yahoo.gif

Grattis !! 6 undulater smile.gif , så härligt för dem.
ängsvädd
CITAT (Chamomille @ 26-03-2009, 10:23) *
Ja.
Jag skulle ha gjort den i gräset med nät under i alla fall. Du skulle/skall se hur lyckliga de blir yahoo.gif Och sjukdomar? Hur kommer de till?

Jag googlade på papegojsjuka - det var ingen rolig läsning - den kan spridas med vilda fåglar sad.gif
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/papegojsjuka/

Näbbkvalster kan man få in genom grenar som man tar in från naturen - man måste tvätta dem först.

Usch, när jag läste det där om papegojsjuka så lutar jag alltmer åt betonggolv som man kan sanera. Kan man inte sanera så tror jag att man måste vänta två år innan man släpper ut fåglarna i voljären efter papegojsjuka.

Tack, Krolliljan smile.gif Jag tror de kommer bli glada av att få vara ute smile.gif
ingrids
En tanke - du kan ju ha låga krukor eller lådor med gräs åt dem att hoppa i. Då kan du fortfarande ha lättstädat betonggolv.
Myosotis
De kommer att få det så bra!! yahoo.gif En tanke: Kan du inte gräva en bit ner, gjuta betonggolv och sen ha några decimeter jord ovanpå och så gräs, våtarv och annat gott? Skulle de mot förmodan bli sjuka kan du byta ut jorden och desinficera betongen.
Azur
Det är nog omöjligt att göra voljären "mustät", så man får nog koncentrera sig på att se till att mössen inte har nån anledning att vilja gå in i buren. Dvs att se till att det aldrig ligger överblivet foder på golvet i voljären.
Jan Lindgren
Hej!
Papegojsjuka eller ornithos behöver du inte vara så rädd för. Den är lätt att bota hos fåglarna. Det kan vara betydligt värre om du får det. Oftast är det bara som en influensa men ibland utvecklas det till en atypisk lunginflammation. Hela familjen har haft ornithos men det var bara jag som blev allvarligt sjuk. Jag visste vad jag hade så jag såg till att jag fick rätt antibiotika annars hade jag förmodligen dött. Får du lunginflammation så tala om för läkaren att du har fåglar så ordnar det sig.
Problemet med jordgolv i voljärer är parasiter. Avmaska fåglarna innan du sätter dem i voljären. Blir det problem så småningom så kan du hårdgöra bottnen.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Tack för era tips smile.gif

Myosotis, det är ju en bra idé, men jag undrar hur det blir med dräneringen - dessutom tror jag inte att jag har ork att gräva ur all jord om jag får in sjukdom - men det är en idé som är värd att ha i åtanke.

Azur, det har du nog rätt i. Jag har fått rådet att ge all mat i inomhusvoljären.

Jan, jag börjar nästan luta åt att bara ha nät i botten o tunt med jord ovanpå som jag sår gräs m m i. Då får ju fåglarna ett naturligt underlag och får jag in sjukdom så får jag leja hantverkare att göra betonggolv.

Det lär ju sitta vilda fåglar på nättaket och skita ner i voljären - vilket jag nu lärt mig kan medföra smitta, bl a papegojsjuka. Det vore ju bra om man kan ha voljären åtminstone delvis täckt av något material som släpper igenom uv-ljus och ljus. Fåglarna älskar regn så jag skulle vilja ha en del öppen så att de kan "regnbada" om de vill. Om man har ett tak så minskar man ju iaf mängden spillning från vilda fåglar.

Någon som känner till något material som släpper igenom ljuset, inkl. uv-ljuset?

Jan Lindgren
Hej!
Alla som har höns och andra fjäderfän har inte tak på voljären. Jag tror att undulaterna blir betydligt lyckligare om de får regn ibland. Jag hade ornithos på mina fåglar en gång. Ingen dog. Det gick snabbt över med antibiotika i dricksvattnet.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Men hur gjorde du med saneringen av voljären? Jag läste om en som fått in papegojsjuka, hon fick avliva alla fåglar och sedan inte ha nya fåglar där förrän om 2 år!
Jan Lindgren
Hej!
Jag hade mina fåglar inomhus så jag gjorde ingenting. Bytte sand som vanligt. Vi har haft diverse tamfåglar ute här under de senaste 10 åren. Ingen har blivit smittad av ornithos. Ornithos förekommer hos stadsduvor men jag tror inte att det är något större problem. Det finns massor av parasiter och sjukdomar som kan angripa fåglar men det är något som man får leva med. De vilda fåglarna överlever faktiskt. Du har ju samma problem med sköldpaddor som är ute. Djur blir sjuka.
Jag har tittat på en del fågeluppfödare och de tycks inte vara särskilt rädda för sjukdomar. Läser man fackböcker så rekommenderar de att man täcker ca halva voljären med tak. Har man heltäckande tak till papegojor så bör man ha ett sprinklersystem så att gojorna får lite regn. De älskar att blöta ner sig i regnet.
Du kan gå med i burfågelföreningen. Där kan du få betydligt bättre svar än här. Tidningen Fågelhobby är riktigt trevlig.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Jag tycker att det är bra att ställa frågor hos olika grupperingar - alla har olika erfarenheter. Hittills har jag fått många bra svar här. På undulatforum där många medlemmar i fågelföreningar har jag också ställt frågor. Där har jag bl a fått tipset att ha singel i botten.

På sköldpaddsforumet har jag nu fått svar ang. ett takmaterial som släpper igenom uv-ljus:

CITAT
Altop som används till sköldpaddsminiväxthus se Chelonium
Problemet (förutom priset) är att få hit stora skivor.
http://www.chelonium.de/

Självklart kan djur bli sjuka, men jag vill ju minimera risken utan att försämra miljön i voljären. Därför verkar ett tak som täcker en del av voljären väldigt bra - extra skydd mot rovfåglar och fågelspillning och fåglarna kan välja om de vill vara ute i regnet eller inte men ändå vara utomhus. Det kanske regnar mer här än i Australien där undulaterna härstammar ifrån och då är det ju också bra att ge dem möjlighet till tak utomhus.
Jan Lindgren
Hej!
Jag har kollat lite i boken Zoonoser.
Tamfåglar som kalkon, anka och höns har sjukdomen oftare än vilda fåglar. Infektionerna är latenta och icke symtomatiska och aktiv sjukdom uppstår oftast efter yttre stress.
Den allt dominerande smittspridningsvägen är inhalation av droppsmitta. Detta gäller både mellan fåglar och mellan fågel till människa.
Det ökande antalet sk sprätthöns i allt större grupper utgör också en ökad risk. Sådana flockar kan lätt infekteras av vilda fåglar när dessa söker spillföda i samband med sådan uppfödning.

Det hjälper troligen inte att ha tak på voljären. Det smittar lika bra om en infekterad fågel sitter på nätet. Däremot är det mycket osannolikt att en voljär är infekterad lång tid efter fågeln är botad. Jag fick inte tillbaks någon smitta trots att jag inte skrubbade burarna.. Jag fick in smittan med ett par splendidparakiter som kom med tåget. Typiskt stressade fåglar.

Det finns en fin fågelpark i Helsingborg. De har inte sina voljärer täckta. Vore risken stor att fåglarna kunde bli infekterade så hade de nog varit försiktiga. Där handlar det ju om mycket stora pengar. Jag tror inte att några stora fågelparker har sina jättevoljärer täckta. Detsamma gäller berguvs- och storkuppfödningen i Sverige.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Jag har sett bilder på djurparker som har sina fågelvoljärer täckta.

Nu har jag äntligen bestämt mig yahoo.gif

Det blir regnvattengenomsläpplig markduk, singel och trädgårdsplattor i botten. Så här tänker jag: OM jag får in näbbkvalster exvis och behöver sanera så blir det mycket jobbigare att göra ett saneringsbart underlag senare - dessutom får fåglarna då tvingas vara inomhus längre tid.

Jag kan ställa in kärl med odlat gräs mm så att fåglarna får uppleva det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon