Full version: Rossläkten?
godivaex
Hej,

Vet inte vilket/vilka ord jag ska söka på så jag frågar här! Jag vill lära mig mer om det karaktäristiska och skillnaderna mellan t.ex. honungsrosor, Ausutinrosor, Engelska rosor m.m... Vad ska jag söka på? Kan jag låna någon bok på biblioteket?

Tack!
gulmåra
Hej!

Den första och största boken jag tänker på är Lars-Åke Gustavssons Rosor för nordiska trädgårdar. Där står det mesta. Den finns i tre delar men beskrivningen av respektive rossläkte finns i första delen, buskrosor. Fast då borde info om klätter- och rabattrosor finnas i tvåan då förstås....

Om du vill läsa lite direkt på nätet finns bl. a Cedergrens.com. Om du går in där och vidare till rosor/sortiment så finns det en kortare beskrivning av varje släkte under respektive rubrik. Kan vara en början....

Austinrosor och Engelska rosor är i min värld bara olika namn på samma rosgrupp.

Lycka till! smile.gif
godivaex
Tack för bra tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon