Full version: Är hoppet ute?
j__backstrom
Hej,

Plantorna fick stå utan tillsyn när vi var i fjällen förra veckan, det gillade dom inte.
Framförallt tomaterna ser ut att ha skrumpnat längst upp, lite som att dom vissnat. Pelargonerna har oxå lite såna tendenser men de verkar ta sig hjälpligt. Chilin klarade sig fint.. Min fråga då:

Är det helt kört med tomaterna eller kan jag göra något för att rädda dom? Alla tomater oavsett sort och storlek är drabbade. (Sorter jag har, olivade, chocolate cherry, super sweet, tigrella).

(Edit: De har tidigare stått under lysrör men nu när vi åkte bort så ställde jag dom i badkaret i källaren. Min teori är att det beror på för lite ljus att de stannat av och skrumpnat men jag vill gärna veta vad jag ev kan göra.. De var ordentligt på gång.)

Tacksam för svar.

Johan
Nauti
Ställ tillbaka dem under lysrören till att börja med, om du nu inte gjort det tongue.gif Sköt dem som du gjorde innan när de mådde bra och om de inte blir bättre får du helt enkelt så nya.
j__backstrom
De står redan där men de faller ihop en efter en..
CillaM
Fram med tomatfröerna och så igen! De växer snabbt.
Bassam

Tack för frågan

du kan sköta dom på bra miljö , jag tycker att de ska bli friska men det tar tid, det finns två sort vissna en vissna växt kan komma igen och andra vissna växter kan inte komma igen.

H:Bassam
Limpan86
De kommer säkert att repa sig. Ett alternativ jag ser är att det blev för kallt och mörkt i badrummet så att de fick det för surt och fötterna. Vattna inte fören jorden torkat upp nästa gång och sätt dem ljust och kanske lite varmare.
j__backstrom
Tack för tips så långt. Jag håller ut en dag till sen får jag skaffa fler fröer och så om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon