Trinity78
I oktober tog jag fem alunrotssticklingar. De har fått lite rötter och jag har omplanterat dem i större krukor nu men annars har inte hänt nånting alls! Borde de inte börja få fler blad nu? De står i ett söderfönster men det kanske är fel eftersom alunrot ju helst vill stå halvskuggigt? Finns det något jag kan göra för att de ska trivas bättre?
[attachment=32329:IMG_4225.JPG]
Trinity78
Ingen som har något bra förslag?
Bassam

Tack för frågan
Du kan clippa varje blad till 2/3 del .

H:BASSAm
smuleborg
CITAT (Trinity78 @ 23-03-2009, 14:41) *
I oktober tog jag fem alunrotssticklingar. De har fått lite rötter och jag har omplanterat dem i större krukor nu men annars har inte hänt nånting alls! Borde de inte börja få fler blad nu? De står i ett söderfönster men det kanske är fel eftersom alunrot ju helst vill stå halvskuggigt? Finns det något jag kan göra för att de ska trivas bättre?
[attachment=32329:IMG_4225.JPG]

Jag är en nybörjare så jag kan ha fel. Perenna sticklingar tar vi vår- eller försommar och planterar antingen direkt på stället (där vi vill ha dem) eller temporärt i bebislåda. Som vi har det, utan växthus o.s.v., hade jag i dina kläder låtit sticklingarna stå kvar där de stod över vintern (alternativt satt dem i kallbänk, men varför då?), men jag är väl ute och seglar. Som sagt nybörjare.
Fru DC
Hur har du tagit sticklingarna?
Det jag blir lite fundersam över är att det bara är ett blad som tittar upp - var är tillväxtpunkten? Min fundering är att den nog borde få sticka upp ovan jordytan för att det skall börja bildas blad och inte bara rötter.
Trinity78
Jag tog sticklingarna på en trädgårdskurs jag gick i höstas. Tillväxtpunkten är i bladfästet, eller vad det kan heta.

Ska jag sätta dem i vatten istället för jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon