Full version: Vad heter pelargonen?
Akvileja
[attachment=32330:pelargon.jpg]

[font="Verdana"]Denna vackra pelargon köpte jag häromdagen. Inget namn fanns på den. Men den stod bland zonalpelargonerna i butiken.
Blommorna är svagt, svagt rosa med en stark cerise fläck på varje kronblad.
Ståndarknapparna är också cerise.

Kanske någon vet namnet på pelargonen? Det vore jätteroligt att veta.

Hej från Akvileja
i Falun (där det snöar 23 mars!)
mamsen58
Hej ja tycker att det ser ut som en "American White Splash"
Meriona
Nja, inte om man jämför med Pellissällskapets bild på den du nämner, den har fläckarna mer centralt på kronbladen.... Förvisso kan det kanske skilja lite från individ till individ, men tveksamt....
Däremot har jag inget förslag på vad det kan vara däremot, jag har inte vart med i sällskapet tillräckligt länge för att bli "nörd" rolleyes.gif Och nya hybrider tas ju fram hela tiden....
Ålgryte
Har alla pellisar namn? Hur får dom namnet? Är det "skyddat" på något sätt?

En ny värld har öppnats för mig sedan jag blev odlait smiley_small_hug.gif

Tidigare har jag köpt pelargoner utan att bry mig om namn och sort, utseendet har varit det viktiga yes.gif
Nu frågar jag efter namnet men oftast vet inte odlaren det... dunno.gif

Har köpt 2 blå pelargoner från Odla - Blue Wonder och Royal Blue. Båda är rosa, namnet till trots confused.gif confused.gif
Undrar vilken färg den nyplanterade "Prins Christian" får? Lavendelfärgad ska den bli enl. beskrivningen...
000.gif
Ålgryte
Det här med namn på pelargoner är intressant...

På torget såg jag idag en blå-lila hängpelargon som påminde om bilden hur min Royal Blue ska se ut rolleyes.gif och frågade därför efter namnet. Försäljaren hade ingen aning eftersom han "bara köpte samma sorter varje år" unsure.gif

Hittade en annan härlig pelargon med intressanta blad och fick veta att den heter A Happy Thought giggle.gif Det är trevligt att ge bort en sådan och för att få veta färgen på blommorna googlade jag på namnet.

Fick träff på en svensk pelargonodlare som säljer fantastiska sticklingar på nätet yahoo.gif bravo.gif

Är det någon som handlat och har erfarenhet av Sutarve Pelargonbutik ?
Storåtjejen
Jag har handlat från Sutarve och hon har finfina sticklingar. Så även Tant Blom! (http://tantblom.com)

Lycka till! Man landar mjukt i pelargonträsket wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon