Full version: penseer
therese.kvist
HUr lång tid ska en normal pensee ha i utvecklingtid??
Jag satte fröna 3/1 men de är ju såå små ännu, vill ju ha blommor snart!!!

Ska de gödlas eller nåt??
evni
Mina är också väldigt små. Förra året tog det ca 3 månader innan dom blommade så jag satte fröerna mycket mycket tidigare i år. Men jag vet inte vad felet är.
/Eva
Maggan H
Jag gissar att ni har dom för svalt, fastän dom är penséer och tål kyla ralativt bra, vill dom ha lite värme för att växa sig fina. Och gärna löite sol också. De flesta av mina står i växthuset och jag flyttade tillbaka några till lysrören/värmen och det är ganska stor skillnad på dom.
Alba
I fjol sådde jag penseer för första gången kring 15/1 och de började gro ca 2 veckor senare.
Jag hade dem då under lysrör men i vanlig rumstemp. ca 20°.
Men sen tog det tid.....oj vad jag tyckte att de växte sakta.
I början av juni hade jag någon enstaka blomma. Först i juli/augusti blev det fart på blomningen......men då blev det rejäl fart. Jag hade vacker blomning länge in på hösten.

Jag blev lite besviken......hade ju tänkt mig att ha penseer innan jag skulle sätta andra blommor på sommaren.
Jag vet inte hur de gör de som lyckas med tidig blomning.
therese.kvist
Jag har några i källaren under lysrör och några i köket i vanlig temp ca 20 under lysrör, men de står lika stilla allihopa!!!
Monarda
Lustigt att dom utvecklas så olika. Nästa år ska jag prova flera sorter och jämföra. Jag sådde 18 januari men kunde gott och väl ha väntat en månad till. Nu står dom i källaren och blommar för fullt.

Rippling Waters

Anki V
Det verkar vara stor skillnad på olika sorter.

Den till vänster heter 'Chalon Supreme Cherry Pie' och ligger långt efter den högra som är en 'Frizzle Sizzle Burgundy'. Jag sådde båda den 17/1
[attachment=32396:002__Large_.JPG]

Frizzle Sizzle sådde jag i fjol också och den var lika tidig då….samtidigt sådde jag en sort som leverantören kallade för tidig. Den blommade i slutet av
juni.

/Anki
Alba
Jag sådde 3 oilka sorter......ingen skillnad på resultatet.
Silver Wings
Lake of Thun
Feenkönigin

Det är säkert så att de varierar en hel del och att jag nu råkade hitta 3 "trögisar".
Lady Hamilton
Även jag har sått 'Frizzle Sizzle Burgundy' och den har börjat blomma nu, samma sak med den sort som jag tagit som "eget frö" från en annan "'Frizzle Sizzle " planta (det är den som har knopp)
[attachment=32399:DSCN2127.JPG]

sedan har jag sått 4 andra sorter också men ännu har ingen av de andra börjat blomma
[attachment=32400:DSCN2128.JPG]
Räknat upp i från vä
Storblommig Penseé, Mace´ska (rysk), Florist strain,
S-F Burgundy, eget frö, The Clown,
Alpen Glow

Men det är ju just detta som vi tillsammans kunde skaffa erfarenhet runt i kring. Om vi lade in bilder och beskrivningar i Penseéalbumet på de sorter som vi odlat fram tummenupp.gif då kan ju vi (eller vem som hellst) gå in och kolla lite på olika sorter innan vi bestämmer oss nästa år för vilka frö sorter som vi vill testa
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 25-03-2009, 21:28) *
Men det är ju just detta som vi tillsammans kunde skaffa erfarenhet runt i kring. Om vi lade in bilder och beskrivningar i Penseéalbumet på de sorter som vi odlat fram tummenupp.gif då kan ju vi (eller vem som hellst) gå in och kolla lite på olika sorter innan vi bestämmer oss nästa år för vilka frö sorter som vi vill testa

tummenupp.gif

Jag kommer att bidra med 'Chalon Supreme Cherry, 'Frizzle Sizzle Burgundy' och ’Alpenglow’ uppdrivna i ca 20 grader….....köksmiljö.

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 25-03-2009, 21:38) *
tummenupp.gif

Jag kommer att bidra med 'Chalon Supreme Cherry, 'Frizzle Sizzle Burgundy' och 'Alpenglow' uppdrivna i ca 20 grader….....köksmiljö.

/Anki

Perfekt tummenupp.gif Då kan jag bidraga med mina sorter Odlade i annan miljö och "tidigt" utkastade från hemmet till växthus med värmefläkt som håller över -5°
Maggan H
Hoppas jag har sparat påsen, har så klart bara skrivit in 'Penséer' i mina noteringar här inne. Ska kolla när jag kommer'ut' nästa gång. Mina står sedan några veckor i växthuset ouppvärmt och vi har haft -7 grader och de blommade lika glatt för det.... tummenupp.gif
evni
Jag har också bara skrivit Pensé. jag ska se om jag hittar vad det är för sort. Och sedan lägga in en bild. Mina är utplanterade sedan 2 v. tillbaka. Hoppas dom klarar sig.
Rosmarin
CITAT (evni @ 26-03-2009, 13:26) *
Jag har också bara skrivit Pensé. jag ska se om jag hittar vad det är för sort. Och sedan lägga in en bild. Mina är utplanterade sedan 2 v. tillbaka. Hoppas dom klarar sig.

De klarar det säkert. Jag har haft blomlådor ute med penséer i sedan i höstas och de har blommat oavbrutet t.o.m. när vi hade -12° och de är enorma vi det här laget och bara blommar och blommar...
Lillja
Jag har ampelpensee som har börjat blomma.
Har beställt från rara växter,skulle visst va en ny sort.
Liten och söt är blomman.
Lady Hamilton
Snygg! tummenupp.gif
Alba
Jag var väldigt noga med att skriva upp namnen.......när jag sådde osv .........men några foton finns inte. Jag har nu kollat igenom alla bilder från våren/sommaren -08. Jag förstår inte själv varför jag inte fotat. De var ju så fina som de borde ju fastna på bild. naughty.gif
Cathis
Mina är sååå små än, satte fröerna lite för sent i år, så jag får väl sommar och höstpenseer giggle.gif

Lite skumt jag har satt Indian Summer, Midnight Runner, Coconut Swirl, Monkey Business och Burbyndy som alla har grott jättebra men i krukan med Feenkönigin har det inte kommit upp en enda planta. Alla fröerna är köpta från Rara Växter.

Har penseer bäst-före-datum? Fröerna som jag köpte till förra året har inte grott heller -cry-.gif
(kanske tur iofs, har ingen aning om var jag skulle ha ställt dom, det börjar bli fullt här)
therese.kvist
Jag satte 'Frizzle Sizzle Burgundy' och just den verkar ju vara tidig hos de flesta andra!!!
pumpan
Jag sådde också Freenköning och hos mig har bara en liten planta kommit upp. Lite trist men jag sådde också frön från någon okänd pensè som jag odlade i trädgården förra året och dom ha vuxit sig hur fina som helst.
bullen_86
Mina penseer är oxå små sad.gif men kan det ha att göra med vilken jord man har använt? Jag har använt såjord sedan billig plantjord vid omskolning och vattnat med lite växtnäring. Har förstått att några tagit kopåpåse vid omskolning... är det det som är tricket? Kan inte ni som har lyckats med era penseer berätta hur ni har gjort? Vilken jord ni använt och om ni använt växtnäring m.m. Belysning temp, osv... Skulle vara mycket uppskattat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon