Full version: carssula ovata
marysomeone
Jag har en carssula ovata som jag inte visste vad det va förän idag. Vi fick plantan av svärmor som inte minns vartifrån hon fick den eller vad det är för någonting. Idag googlade jag och fick veta att det är en carssula ovata jag har i fönstret. Nu har den börjat tappa blad och undrar därför om någon vet varför? Kan det vara för att den vattnas varje dag? Eftersom jag tidigare inte vetat vad det är eller hur dom vill ha det så har jag vattnat som vanligt.

Jag läser också att dom behöver vintervila, hur många månader ska dom vila och ska dom inte ha något vatten alls under vilan? Hur är det med solljus under vilan?

Tacksam för hjälp!
Marie
Alexander-VG-zon3
att den tappar blad under vintern och våren är att den står mörkt och varmt eller får för mycket vatten under den mörka tiden.

Crassula ovata - klarar sig utan vintervila, men då får den också under vintern långa och klena vinterskott plus tappar blad. klarar sig gör den också. fördelen med vintervila är att den blommar mer och bättre och att den får en bättre form och tillväxt i sig. under vintern vill den vila ljust och svalt ca +5c +10c och torrt. och det ger man den från nov-dec till feb. kan du ha den ute under den frostfria perioden så är det en stor fördel. har du den ute är det viktigt med väldräneradjord.

det är inte bra att vattna den varje dag inte ens i varmt och soligt väder. under vintern om den står svalt ska den inte ha nåt vatten(eller mycket lite), står den varmare på vintern behövs lite mer vatten men ändå lite.

under tillväxten (sommaren-våren-hösten) så vattnar man igenom den rikligt sedan låter man den torka ut och så vattnar man igen. hur lång tid det tar för den att torka ut/dricka upp allt beror på i vilken miljö den står i.

niklaswik
Min har stått i 18-20 grader hela vintern och fått vatten kanske 5 ggr sen november.

Låt den torka en 5-6 dagar nu och vattna en gång i veckan (rejält) i fortsättningen så ska du se att den kommer må toppen. Om den nu inte har ruttnat, det lär märkas isåfall.
CillaM
CITAT (marysomeone @ 23-03-2009, 15:35) *
Jag har en carssula ovata som jag inte visste vad det va förän idag. Vi fick plantan av svärmor som inte minns vartifrån hon fick den eller vad det är för någonting. Idag googlade jag och fick veta att det är en carssula ovata jag har i fönstret. Nu har den börjat tappa blad och undrar därför om någon vet varför? Kan det vara för att den vattnas varje dag? Eftersom jag tidigare inte vetat vad det är eller hur dom vill ha det så har jag vattnat som vanligt.

Jag läser också att dom behöver vintervila, hur många månader ska dom vila och ska dom inte ha något vatten alls under vilan? Hur är det med solljus under vilan?

Tacksam för hjälp!
Marie

1 gång i månaden vattnar jag mina Crassula ovata och andra suckulenter mellan november och april. När jag vattnar ger jag dom ganska rejält. Dessa växer och växer och klarar sig bra utan dessa ständiga vattningar då stammen och bladen är köttiga och fyllda av vätska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon