InsaneJane
Hej!
Jag är ny inom orkidéernas värld och grubblar lite över en av mina plantor. Efter vad jag har förstått finns sympodiala orkidéer som skjuter sidoskott och monopodiala som inte gör det. Brudorkién tillhör monopodiala släktet och jag har isf en undran, nämligen: Vad är det då på bilden som kommer nere vid sidan av huvudplantan:confused:? Vore tacksam för all info, Mvh //Ramona
Wilmer
Jag har sett på kompisens orkideer att de får nya bebisar uppe i stänglarna, det är så långt mitt vetande sträcker sig. Det kanske bara är ett nytt blad som tittar fram?
Biggan_
Det är ett nytt skott som kommer! Det är inte så vanligt att phalaenopsisarna (som mycket riktigt är momopodial) sätter sidoskott men ibland händer det, oftast när moderplantan inte mår riktigt bra.
Sussie F-Flower
CITAT (Biggan_ @ 26-03-2009, 23:58) *
Det är ett nytt skott som kommer! Det är inte så vanligt att phalaenopsisarna (som mycket riktigt är momopodial) sätter sidoskott men ibland händer det, oftast när moderplantan inte mår riktigt bra.

Ja, det är så sant....

För mig är det det enda som har hänt...

Dvs, har aldrig fått något skott som "vanligt" utan bara som på det sätt som DU visat...
InsaneJane
Tack för svaren smile.gif Jag tror nog när jag tänker efter att det faktiskt kan vara så att moderplantan inte mår riktigt hundra... ska sätta om den tror jag och kanske trimma rötterna lite försiktigt. Ska bli spännande att se vad som händer med den smile.gif MVH //Ramona
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon