Full version: Bilder på blommor
Ammari
Har fortfarande inte kommit till skott med mitt löksättande, hoppas det inte är för sent ....

Vill ju gärna veta hur olika blommor ser ut, nån som har något tips på böcker eller internetsiter med mycket bra bilder på olika lökblommor?
Vill sätta vårblommor exv. krokus, påsklilja, snödroppar etc men även sommar och höstblommor och de vet jag inte hur de ser ut, exv olika liljor mm.

Ska man gödsla jorden något innan man sätter lökarna? Något annat jag ska tänka på innan lökarna sätts i jorden? Jordförbättring?

Kommer väl att rensa bibblan på trädgårdsböcker snart rolleyes.gif
Ingo
Bästa sättet jag vet att hitta blombilder på internet är att göra bildsökning på Google (www.google.com) efter det fullständiga vetenskapliga (latinska) namnet. Det är förstås inte användbart om man inte vet vad man söker men däremot jättepraktiskt som komplement till kataloger och böcker som inte har bild på allt.
Betty
Titta in på bildarkivet hos Botanicus! http://www.botanicus.nu/
Kajsa
Lökarna behöver 2-3 veckor att utveckla rötter innan vinterkylan.
Första året blommar de flesta lökar fint, men om man myllar ner
benmjöl på hösten så finns näringen i jorden när bladen vissnar
på våren.
Micke
En bra amerikansk sajt är CalPhoto, den kräver förstås att man vet det latinska namnet på den växt man söker. Calphoto hittar du här.

En annan bra engelsk sajt är The Royal Horticultural Society (kräver också att du vet det latinska namnet) som du hittar här.

Micke
yla
Ca 40.000 bilder
Har du någon gång letat på nätet efter bilder till din hemsida, bilder som du får använda lagligt? Om du inte hittat det du söker efter kan denna sidan vara värd att gå in på.
www.sxc.hu
dom har bilder på blommor också ,kollade runt lite idag,även om jag alltid använder mina egna bilder på min hemsida så är det kulo se andras bilder o få inspiration
annaviktoria
Wow, oldwolfie - precis vad jag behövde för ett helt annat projekt biggrin.gif Det är mycket bra med odla.nu tongue.gif
kerstin z5-6
Alla sorts lökar på bild finns på Eurobulb

varifrån man även kan beställa så dyrt kan den titten bli smile.gif
lolo
Hej! Här kommer ytterligare ett tips: www.weibulls.com/MenuServlet, där du går in under fliken "produkter" till vänster och "produktmeny". Sen klickar du på blomsterlök och hittar såväl bilder som beskrivning av varje löksort. Planteringsmetoder varierar mellan löksorter, vilket är viktigt att veta.
mvh
Ann-Louise i Umeå smile.gif
Lars
Lökarna ska gödslas precis när bladen tittar upp ur marken på våren - då är ju tillväxten i full gång. Det fiffiga med löken är ju att den har "inbyggd" näring för att kunna rota ut och behöver alltså ingen gödsel på hösten.

Hälsar Lars
cissi i onsala
Många plantskolor har bra broschyrer som ibland är gratis, ibland kostar en liten slant, billigare än böcker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon