Martin A
23-03-2009, 17:17
Hejsan!
Vi är en grupp fullständiga amatörer gällandes potatisodling som av olika skäl bestämt oss för att odla potatis på en yta vi fått tillgång till. Ytan har tidigare (rätt många år sedan) använts för potatisodling, men nu har ingen odling skett där på minst fem år, säkert mer.
Målet är att få upp lite potatis till midsommar. Dock har vi inte tid att sätta den förrän 18 april, däremot har vi tid att förgro innan. Vad är era råd?
- Om vi förgror knölarna i rumstemperatur, vad för vi tänka på? Hur lång tid innan sättningen bör vi börja förgroendet?
- Hur bör jorden förberedas innan potatisen sätts? Kan vi gräva upp jorden och sätta potatisen under samma dag? (i nuläget är det gräsmatta där)
- Ökar chanserna att få potatisen klar tidigare om vi odlar under någon form av fiberduk/odlingduk?
- Vilka tidiga sorter rekomenderas? Har hört att Swift och Silla skall vara bra, någon som har erfarenhet av dessa?
Har ni några övriga tips?
MVH
Martin
Jag kan inte mycket om potatisodling, men jag kollade på ett program som går på SVT som heter "Från trädgård till tallrik". Där tar han upp saker om potatisodling. Jag lärde mig i alla fall någonting, det kanske inte säger lika mycket om serien som om min okunskap om potatisodling men du kan ju titta i alla fall

Här är en länk till programmet så att du kan se på datorn:
Från trädgård till tallrik, avsnitt 1.
Rigoletto
23-03-2009, 20:42
Hej!
Det är jättebra att det inte har odlats potatis där på ett tag. Troligen inga potatissjukdomar i jorden då.
Om jag var er skulle jag satsa på att gräva jorden ordentligt. Kanske flera gånger. Jag har tyckt mig märka att ju finare och luftigare jorden är, desto bättre trivs potatisen. Ni kan sätta potatisen samma dag som ni har grävt, det spelar ingen roll. Men eftersom det är gräsmatta där idag, misstänker jag att ni inte kommer att hinna göra både och på en och samma dag. :-)
Ni bör också tänka på att gödsla. Vänd ner kompost och välbrunnen stallgödsel. Inte för mycket, dock! För mycket näring (kväve?) kan påverka potatisens smak och konsistens negativt.
Absolut förgro, om ni vill ha potatis till midsommar. Ofta kan det vara groddar på potatisen redan när man köper den. Jag tittade på Swift med jättefina groddar häromdagen, på Bauhaus. Ett par veckor innan ni ska sätta dem kan ni börja förgro. En del säger fyra veckor, men två brukar räcka för mig (de ligger inomhus, ca 20 grader, ljust).
Förra året testade jag att ha en svart presenning över en del av potatislandet, för att se om de potatisarna kom upp tidigare. Tanken var att det skulle bli varmare och jämnare fukt under presenningen. De potatisarna kom inte upp snabbare än de andra.
Sätt inte för djupt. Hellre för grunt än för djupt. Man kan ju alltid kupa efteråt.
Jag har aldrig odlat Swift, men har hört att den ska vara allra snabbast. Prova gärna olika sorter. Jag kan rekommendera Stubbetorps delikatesslåda (endast en tidig sort i den, dock). Får ni tag i Silla får ni gärna tipsa mig, jag är på jakt efter den.
Glöm inte odla egen dill också!
Med vänlig hälsning Ann
Martin A
25-03-2009, 09:40
Tack för det utförliga svaret! Skall försöka använda oss av dina tips i så hög utsträckning som möjligt!
Om någon mer har några klyftiga (höhö) idéer vill vi gärna höra dem!