Full version: Rädda sådderna!
Lars-Olof Arvids
Den senaste tiden har det varit så fint vårväder att jag har haft mina sådder ute i solen på min uteplats på dagarna. Även idag tog jag ut de små liven från källaren på morgonen. Visserligen var det nästan frost i skuggan, men i solen blir det varmt snabbt.

Mycket riktigt blev det en riktigt fin vårdag. Vid lunchtid var jag ute och handlade på torget i Stenungsund och kunde konstatera att det var +7 grader i skuggan och betydligt mer i solen. Nu mår mina sådder bra, tänkte jag. Inne på kontoret fortsatte jag sedan att jobba och tänkte inte så mycket på vädret.

Tills jag tittade ut fram på eftermiddagen och såg att det - snöade!!! ohmy.gif Inte måttligt heller, utan det yrde rejält och var vitt på marken. Jag fick panik och tänkte genast på mina sådder som stod ute. Hur kommer jag snabbast den dryga milen hem??? Med bussen som skulle gå om knappt fem minuter. Bara att genast rusa iväg som en galning genom snöyran alltså. "Rädda sådderna!!! Rädda sådderna!!!"

När jag kom fram till bussen startade den precis, men jag hann banka på fönstret och stoppa den. "Puh! Nu kommer jag hem en halvtimme tidigare än om jag måste cykla genom eländet". Men snöovädret slutade snart och uppigenom Ödsmål verkade det inte ha kommit någon snö. Hemma var mina sådder inte alls översnöade utan såg ut att ha klarat sig bra.

Sådderna åkte förstås genast in i källaren i alla fall. Termometern visade +4,3 grader, vilket visserligen är kallt men ingen katastrof. Men det var tur att jag hann hem så snabbt. Temperaturen har fallit snabbt i kväll och ligger nu, två timmar efteråt, under noll. I morgon ska det fortsätta vara kallt, så då får sådderna stanna inne. Ni som köper perenner av mig på marknader fram i vår, ska veta att ni får härdade plantor!

Olle
CillaM
Tur att du hann få in allt Olle! Jag är bara så lycklig över att jag har växthuset där allt står skyddat. Även här kom en yrande snö men det var över på 10 minuter.
Krolliljan
Vilken härlig berättelse. giggle.gif Vad gör man inte för sina sådder.
Vilken tur att det klarade sig tummenupp.gif
Aqvakul
Tack Olle för en entusiastisk och medryckande berättelse. Du är en sann Odlait! kompiskram.gif
Alba
Vilken härlig berättelse. Ja vad gör man inte för de kära små liven. Skönt att allt slutade lyckligt.
kasam
Underbart berättat!!! tummenupp.gif Ja, ett drama som tur är fick ett lyckligt slut...eller snarare fortsättning, för det är det jag hoppas på o ser fram emot... yes.gif
Wilmer
giggle.gif Vilken syn! Mina sådder har en dålig husmor som låter dem få för lite ljus och omvårdnad.. Dina frösådder ska vara stolta tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Tack allihop! smile.gif
Idag får sådderna stanna inne som sagt. Det är -4 grader och vitt av snö på marken.

Olle
renate
Trevlig solskenshistoria med lycklig slut.Jag har inga sådder som har grodd ännu,jo gamla fjolårssådder/plantor i växthuset.Idag är det riktigt bistert ute.För kallt för dina skyddslingar ute,bra att de får stanna inne.
Kajsa i Arvika
whist.gif giggle.gif Jag sa ju att det var tidigt att ställa ut bebbarna... man vet aldrig.. här har det blåst polarvindar idag.. känns inte som vår direkt.. -cry-.gif
*Ulrica*
Vilken härlig berättelse Olle! Jag ser riktigt framför mej hur du lite panikslagen bankar på bussdörren för att kunna komma hem och rädda liv. Vilken tur att det inte hade snöat hemma hos dej. Mina sådder kommer att stå i källaren i många veckor än, jag är nog inte lika modig som dej...
Lars-Olof Arvids
Visst är det vågat att ställa ut sådderna så här års, särskilt om man inte är hemma och kan agera direkt om det skulle behövas. Men till saken hör också att det är så mörkt i min källare. Den har bara ett litet fönster och det är långt ifrån allt som får plats under de tre lysrören. Fler lysrör är inte att tänka på med nuvarande hyresvärd, hon tycker redan att det är hemskt att de ska lysa och dra ström hela dagarna. Och framför fönstren inne i huset är det knökfullt med krukväxter som också behöver ljus. Då får man ta och chansa lite, och den här gången gick det ju faktiskt bra! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon