Sidor: 1, 2
Meriona
CITAT (Berith @ 28-03-2009, 22:38) *
Precis så tycker jag också. Vad spelar en timma för roll när man kan tänka på att släcka onödiga lampor massor med timmar? Om alla som släckte ner nu en timma öser på för fullt övriga timmar är ju det här bara en droppe i havet.

Ni kanske kan släcka ner nån lampa i morron också, nån timma? Och en annan lampa nån timma nästa kväll... Och så vidare. Sånt tror jag gör en himla skillnad mot "bara en timma av ett helt liv".

D
Jajjamen, det är ju det som är grejen med manifestationen, att folk och företag ska börja tänka efter hur vi lever vårt liv! Att göra det hela enkelt för sig och spotta på denna timme för att det inte är nog, ger ju ingenting! Allt som är mer än ingenting är ju ändå bra, och om det kan sparka nån i arslet som börjar fundera så är det ju helt fantastiskt. Det är fega uslingar som förkastar allt som inte är perfekt. Även den som kör bil till vardags har gjort en god gärning genom att släcka om så bara en timme. coolgleam.gif
kasam
CITAT (Meriona @ 29-03-2009, 20:24) *
D
Jajjamen, det är ju det som är grejen med manifestationen, att folk och företag ska börja tänka efter hur vi lever vårt liv! Att göra det hela enkelt för sig och spotta på denna timme för att det inte är nog, ger ju ingenting! Allt som är mer än ingenting är ju ändå bra, och om det kan sparka nån i arslet som börjar fundera så är det ju helt fantastiskt. Det är fega uslingar som förkastar allt som inte är perfekt. Även den som kör bil till vardags har gjort en god gärning genom att släcka om så bara en timme. coolgleam.gif

En viktig poäng du tar upp.. Annars är det lätt att tänka att det kvittar vad du och jag och de gör.... för det är ändå så lite, otillräckligt osv osv. Ja, och vad blir det då för förändring. Jag försöker tänka - i all min otillräcklighet - vad kan jag o är beredd att göra? Ja, och så försöker jag göra det.... men behöver nog kampanjer, de som ställer frågor o ger förslag, för att skärpa mig och göra det jag faktiskt vet att jag kan och ibland få veta att jag kan göra mer... Bara för att det inte är 100 procent och inte ens hälften eller en tiondel...det är väl inget försvar att inte delta och stötta... Förstår inte logiken i det resonemanget.... men förstår att det är bekvämt!
Gita
Det är ju bara ett jippo, ett enkelt sätt att känna sig duktig. Dessutom så har vi inte någon elbrist snarare tvättom, Så vill man verkligen göra något åt klimathotet så bör man radikalt minska ner sin skräpkonsumtion,dvs, satsa på kavalitét istället för kvantitet.
Gita
Meriona
CITAT (kasam @ 29-03-2009, 20:31) *
En viktig poäng du tar upp.. Annars är det lätt att tänka att det kvittar vad du och jag och de gör.... för det är ändå så lite, otillräckligt osv osv. Ja, och vad blir det då för förändring. Jag försöker tänka - i all min otillräcklighet - vad kan jag o är beredd att göra? Ja, och så försöker jag göra det.... men behöver nog kampanjer, de som ställer frågor o ger förslag, för att skärpa mig och göra det jag faktiskt vet att jag kan och ibland få veta att jag kan göra mer... Bara för att det inte är 100 procent och inte ens hälften eller en tiondel...det är väl inget försvar att inte delta och stötta... Förstår inte logiken i det resonemanget.... men förstår att det är bekvämt!

Inte fel att vara bekväm om resultatet blir nåt bra! Det är ju därför vi så gärna bokar charter-resor - det är bekvämt! Men BRA! smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Motvallsgubbe som jag är hade jag inte tänkt släcka nånting men blev det faktiskt tvärtom. Vid 9-tiden blev jag hungrig och fixade lite nattamat. Detta innebar två tända lampor extra och en elplatta igång några minuter. biggrin.gif Men när jag tittade ut över sjön såg jag att många hade släckt ner, faktiskt för många. Vad är det för vits att släcka gatubelysningen helt eller delvis? Det är ju en säkerhetsfråga, skall vi manifestera för sparad energi men skippa 0-visionen inom trafiken? En del av det här jippot kan verkligen ifrågasättas. Som när Svenska kraftnät menade att den minskade elförbrukningen visade att en halv miljon hushåll släckt en lampa. Hur kan man veta det när gatubelysningen släcks ner?
Meriona
CITAT (Gita @ 29-03-2009, 20:35) *
Det är ju bara ett jippo, ett enkelt sätt att känna sig duktig. Dessutom så har vi inte någon elbrist snarare tvättom, Så vill man verkligen göra något åt klimathotet så bör man radikalt minska ner sin skräpkonsumtion,dvs, satsa på kavalitét istället för kvantitet.
Gita

Jippo håller jag inte med om. Eftersom flertalet stora städer i världen hänger på så är det snarare en inställning till framtiden. Jippo är kalas och ballonger och tårta, Earth Hour är eftertanke och möjligen även tårar.
kasam
CITAT (Gita @ 29-03-2009, 20:35) *
Gita

Det ena utesluter ju inte det andra.... Eller?
Varför välja - gör allt du vill o kan!!! yes.gif

Meriona... gärna bekvämt OCH bra!!!! giggle.gif (
Meriona
CITAT (kasam @ 29-03-2009, 20:39) *
Meriona... gärna bekvämt OCH bra!!!! giggle.gif (

Bekvämt och bra, kanske kan det bli Victorias valspråk när hon blir drottning? whistling.gif
CillaM
Manifestationen visar att tillsammans är vi starka och kan visa det på det här viset gentemot ledarna som samlas snart i Köpenhamn. Närmare en miljard människor världen runt visade just detta. Tycker det är ett ypperligt sätt att visa ledarna för all världens länder på det här viset. Men för den skull kommer vi inte undan vårat eget ansvar i vår förbrukning av el och övrig konsumtion.

Men att racka ner på manifestationen tycker jag är ett lågvattenmärke hos många, lite i stil med klimatförändringsförnekelsen. Men, det är upp till var och en att göra vad de vill antar jag. Själv passade jag på att fotografera nymånen när nästan allt var släckt i området.
Gossen Ruda
Låter bra med manifestationer men i det här fallet försöker man mest slå in öppna dörrar. Dom flesta politiker och makthavare vet om allvaret men dom har en del annat att tänka på också. Vi har en finanskris som fn är värre än klimathotet t.ex. Sen finns det en del som inte fattat än och då lär inte nåt sånt här hjälpa.
Meriona
I finanskrisen bör ju alla spara pengar och en bra början är ju att spara el?
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 30-03-2009, 10:14) *

Jo, delvis, men nu var vitsen med att släcka lampor en påminnelse till makthavarna och inte ett sätt att spara el.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 30-03-2009, 10:14) *

Tvärtom, i finanskrisen bör alla investera för att få igång ekonomin. Hade inte media gått ut så hårt om finanskrisen hade inte folk dragit öronen åt sig, och då hade verkningarna och varslen inte blivit alls så många
ängsvädd
CITAT (kasam @ 29-03-2009, 20:39) *
......

bravo.gif

Jag sparar el resten av året också - tycker earth hour är en bra, värlsdsomspännande manifestation.

Sedan tror jag att klimatförändringarna har del i finanskrisen. Alla översvämningar, orkaner, torka mm kostar massor av pengar o leder till depression.
Huggorm
CITAT (MimmiH @ 30-03-2009, 10:34) *
Sedan tror jag att klimatförändringarna har del i finanskrisen. Alla översvämningar, orkaner, torka mm kostar massor av pengar o leder till depression.

En mycket, mycket liten del i såna fall. Krisen startade i USA och där har dom inga stora problem med naturkatastrofer. Någon enstaka översvämning och tornado där är ingenting, de stora problemen ser vi i asien och afrika. Och även om det nu inträffar i ekonomiskt viktiga länder som Indien och Kina, så sker det i regel bland fattigt folk på landsbygden och inte i storstädernas finanskvarter.
Leia
Apråpå att Arla har haft sina mjölkpaket svarta för att uppmärksamma Earth hour.... och att jag jobbar på Ica:

En vanlig dag på jobbet
Kund nummer 923 på 2 dagar som frågar efter den vanliga mellanmjölken...

Kund: har ni ingen mellanmjölk? (surt...)

Leia: Jodå! Paketet är svart just nu för de gör reklam för Earth hour (glatt!)

Kund: Ja det är ett jävla tjafs det också! (ännu surare)

Leia: Tycker du det?! (nu far djävulen i Leia och hon ler sockersött och blir jättepossitiv, vilket brukar vara det bästa mot surskallar, då får man "reta" dem lite men ändå beter man sig helt korrekt... fniss)

Kund: Ja hålla på med sådana där jävla jippon, inte hjälper det!

Leia: Nej just den timmen kanske inte gör så mycket i det stora hela, men förhoppningsvis kan det få folk att tänka till lite! (sockersött och possitivt!)

Kund: Mutter, mutter.... Är du helt säker på att det är samma mjölk i?

Leia: nej det är såklart lakritssmak när paketet är svart! (skrattande)

Kund: ÄR det inte samma??? (spärrar förskräkt upp ögonen)

Leia: Jo såklart jag skojjar bara, det är precis samma som vanligt, de har bara ändrat utsidan för att göra reklam för Earth hour (Jävla idiot lyssna på vad jag säger tänker Leia men ler sött och possitivt)

Kund: Ja jag fattar inte att de ska hålla på med sådant här, inte uppmärksammar då jag det där jippot bara för att mjölkpaketet är svart. Dessutom tycker jag att paketet är vidrigt fult och man bara retar sig på det.(jättesur)

Leia: Jag tycker att det är läckert och en kul grej jag! (JÄTTE possitiv!!!!! är Leia som tycker att det är vansinnigt roligt att vara supertrevlig mot de kunder som är jättenegativa, undrar om kunden inser att hon visst har uppmärksammat jippot även om det inte var i possitiva ordalag...)
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 30-03-2009, 10:49) *
En mycket, mycket liten del i såna fall. Krisen startade i USA och där har dom inga stora problem med naturkatastrofer. Någon enstaka översvämning och tornado där är ingenting, de stora problemen ser vi i asien och afrika. Och även om det nu inträffar i ekonomiskt viktiga länder som Indien och Kina, så sker det i regel bland fattigt folk på landsbygden och inte i storstädernas finanskvarter.

Jag tror att klimatförändringarna har stor del i finanskrisen. USA har ganska stora problem med klimatförändringar och även om de inte har det så drabbas de när deras viktiga handelspartners har det. Det är en global värld vi lever i nu för tiden där delarna påverkar varandra.

CITAT (Leia @ 30-03-2009, 10:54) *
Apråpå att Arla har haft sina mjölkpaket svarta för att uppmärksamma Earth hour.... och att jag jobbar på Ica:
En vanlig dag på jobbet

Leia: Tycker du det?! (nu far djävulen i Leia och hon ler sockersött och blir jättepossitiv, vilket brukar vara det bästa mot surskallar, då får man "reta" dem lite men ändå beter man sig helt korrekt... fniss)

Leia: Nej just den timmen kanske inte gör så mycket i det stora hela, men förhoppningsvis kan det få folk att tänka till lite! (sockersött och possitivt!)

Leia: Jo såklart jag skojjar bara, det är precis samma som vanligt, de har bara ändrat utsidan för att göra reklam för Earth hour (Jävla idiot lyssna på vad jag säger tänker Leia men ler sött och possitivt)

Kund: Ja jag fattar inte att de ska hålla på med sådant här, inte uppmärksammar då jag det där jippot bara för att mjölkpaketet är svart. Dessutom tycker jag att paketet är vidrigt fult och man bara retar sig på det.(jättesur)

Leia: Jag tycker att det är läckert och en kul grej jag! (JÄTTE possitiv!!!!! är Leia som tycker att det är vansinnigt roligt att vara supertrevlig mot de kunder som är jättenegativa, undrar om kunden inser att hon visst har uppmärksammat jippot även om det inte var i possitiva ordalag...)

giggle.gif

bra jobbat mot surisen, Leia smile.gif
Gossen Ruda
Finanskrisen började i USA med att låntagare i massor inte kunde betala sina överbelånade hus, och eftersom alla banker hänger ihop fick det återverkningar över hela världen. Tyvärr går det inte att skylla denna kris på klimatet. Möjligen på klimatet i finansvärlden.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 30-03-2009, 10:30) *
Tvärtom, i finanskrisen bör alla investera för att få igång ekonomin. Hade inte media gått ut så hårt om finanskrisen hade inte folk dragit öronen åt sig, och då hade verkningarna och varslen inte blivit alls så många

Det är ju lätt att säga till den som blivit arbetslös.... confused.gif Investera i en ny bil vettja så gör du kanske någon annan en tjänst?
Biggan_

En vanlig dag på jobbet

giggle.gif Underbart Leia!
Alba
Leia ---jag önskar jag stått i kön och fått höra detta samtal. rotfl.gif
Meriona
bravo.gif a0a.gif
Leia
CITAT (Biggan_ @ 30-03-2009, 12:32) *
giggle.gif Underbart Leia!

Hehe, ja man kan vara jävlig på många sätt.... angel_not.gif
Men du vet väll också hur det kan låta, jag antar att du också fått en del kommentarer om mjölken när du har jobbat, för visst har ni också haft svarta paket där nere i söder?
Biggan_
CITAT (Leia @ 30-03-2009, 13:20) *
Hehe, ja man kan vara jävlig på många sätt.... angel_not.gif
Men du vet väll också hur det kan låta, jag antar att du också fått en del kommentarer om mjölken när du har jobbat, för visst har ni också haft svarta paket där nere i söder?

Nej, vi hade inga svarta paket. Men jag tycker att det låter läckert med svarta mjölkpaket! w00t.gif
Det hade kanske inte varit så smart med svart Arlamjölk nu när kunderna tror att Skånemejeriet kommer att utrotas! shy.gif
Leia
CITAT (Biggan_ @ 30-03-2009, 13:34) *
Det hade kanske inte varit så smart med svart Arlamjölk nu när kunderna tror att Skånemejeriet kommer att utrotas! shy.gif

Men du förstår hur mycket de skulle ojja sig då Biggan!!! fniss... Då skulle det ju´vara ännu roligare att vara överpossitiv!!!! rotfl.gif
Biggan_
CITAT (Leia @ 30-03-2009, 13:59) *
Men du förstår hur mycket de skulle ojja sig då Biggan!!! fniss... Då skulle det ju´vara ännu roligare att vara överpossitiv!!!! rotfl.gif

rotfl.gif Absolut! Fast nu skall du väl inte avslöja våra knep!
Men medge att det är märkligt vad man kan åstadkomma. En kund som är sur eller arg när hon kommer in går ut med ett "leende tack och hej", det är som trolleri ibland!
Oj, förlåt, nu är vi visst inne på sidospår här! Det skulle ju handla om Earth Hour! slap.gif
Myosotis

rotfl.gif Underbart!!
Chamomille
En vanlig dag på jobbet

a0a.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och nu får Arla hälla ut all mjölk i svarta paket, folk köpte inte det.

Mycket miljövänligt och ekonomiskt
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-03-2009, 20:37) *
Och nu får Arla hälla ut all mjölk i svarta paket, folk köpte inte det.

Mycket miljövänligt och ekonomiskt

Jag ratade den svarta mjölken och valde istället 1,5 liters grön. En orsak var att den svarta hade kort tid, förmodligen hade inte affären blivit av med den. tongue.gif Annars läste jag i blaskan att uppslutningen blev mager i Göteborg, det var knappt att energigubbarna såg någon minskning. Jag är alltså en ganska normal Göteborgare. Det behövs mer än något jippo för att vi skall reagera laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Här var det också som vanligt och jag släckte inte heller. Vill ju inte taffsa runt i mörkret och kanske rammla.....

En timme om året hjälper ingenting. Folk skulle tänka hela året. Jag har för det mesta bara 3 fönsterlampor tända och det räcker.

När jag t.ex. är nere i tvättstugen och ser att folk tvättar 2 plagg i en stor tvättmaskin, ja då är det slöseri. Eller när man kör varje meter med bilen osv

Nauti
http://www.djurensratt.se/portal/page/port.../temp/earthhour Nej, det är inte exakta värden men de är ungefärliga, ganska välgrundande ger en ganska bra bild ändå. Kan vara intressant att läsa, åtminstone var det så för mig.

Oj, av någon anledning fick jag för mig att det var en aktuell tråd sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon