Full version: Avokado
Liselotte i zon 3
ohmy.gif Hjälp!!!!

Min dotters avokado, som är två år fick komma in från uteplatsen i mitten av augusti, men nu har den fått fnatt.......bladen torkar från ytterkanten och inåt sedan ramlar de av.
Vad är det som händer????? Förra vintervilan så torkade några blad och ramlade men den kom igen till våren och sedan har den i stort sett stått ute hela sommaren i ur och skur.

Är det för kallt?? Den får vatten som den alltid fått, läget i fönstret är den samma som alltid. unsure.gif Jag vill ju att hennes egen odling skall överleva.

Liselotte
Micke
Låter som om den inte gillar den torra inneluften, placera en skål vatten intill och spraya den dagligen så kanske den mår bättre,

Micke
Nina S
Jag har precis satt en avokadokärna, hur lång tid tar det på ett ungefär innan den bildar rötter, jag ahr satt den halvägs ner i vatten, är det rätt att göra så??

//Nina
Micke
Ja, man lär kunna göra så. Håller själv på med ett par stycken för att roa dottern och där syns nu efter drygt en vecka de första antydningarna till rötter. Har dom i var sitt snapsglas och det tycks alltså funka.

Kom ihåg bara att toppa den snabbt när den kommer igång efter planteringen så buskar den till sig, annars får du bara en lång spinkig stam som till slut inte riktigt orkar. Så gick det med min och dotterns första, så bara på skoj grävde jag ner den i våras i ett hörn i trädgården och där växer den ännu - fullständigt oberörd av tre frostnätter i augusti. Och nu är vi just inne i oktober. Kanske man borde gräva upp den och toppa den i alla fall...

Micke
Nina S
Jag har haft min kärna i vatten till hälften nu i över en vecka, men kärnan ser bara ut att skrumpna...;-( Finns det något som man kan göra för att få den att trivas lite mer??

//Nina
Micke
Ge inte tappt för det, fyll på lite mer vatten så att åtminstone 3/4 är täckt. Det kan vara bra att byta vatten också. Får den tillräckligt med ljus?

Micke
Nina S
Jaa, den står inne i ett litet plastväxthus i ett österfönster, kanske borde flytta den till köksfönstret där det är sol hela dagen??

Jag skall nog byta vatten och fylla på till 3/4 så får vi se om det hjälper biggrin.gif

//Nina
Micke
Har mina i ett söderfönster i full sol, i den mån solen lyser förstås...

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon