Full version: Paprikor
Liselotte i zon 3
rolleyes.gif Nu när jag ändå är i farten kan jag ju lika gärna fråga något annat också.

Min dotter har tre jättefina paprika plantor som hon sådde i våras, nu är det så att två av plantorna blommar ( med flera blommor) och i blommorna syns "ämnen" till paprikor ( ca 1-1,5 cm i diameter).

huh.gif och nu till frågan....hur lång tid tar det för dem att mogna, någon som vet????????

Liselotte
Ingrid på Västkusten
Gödsel och en lampa så här års - de blir säkert färdiga och klara i vinter, försök få dem att leva över vintern, plantera om i vår och göd ordentligt i vår så kommer de att rivstarta!
De är fleråriga,

Hälsar ingrid
Regina
Jag har en paprika som stått ute i sommar och gett flera fina röda paprikor. Kan jag gräva upp den och förvara den inne vinter? Den har flera gröna frukter på gång men jag trodde de var ettåriga och det vara bara att se hur länge den levde innan kylan dödade den. Vår fytaåring och jag har följt utvecklingen av frukterna noga och den första som mognade åt vi i landet.

Regina
Liselotte i zon 3
wub.gif Ingrid så glad jag blir....för att inte tala om 5 åriga Johanna.

Menar du att de är fleråriga....hon gick nästan i taket över att hon får behålla plantorna i flera år. tongue.gif

Liselotte
Ingrid på Västkusten
Ja Liselotte de är fleråriga men det är svårt att få dem att leva igenom December Januari med det låga lyset och med all värmen inne, men har man ett soligt fönster och kanske t o m kan ge en liten lampa åsså dra ner på värmelednngenunder fönstret och så - så finns det goda chanser :-)

Regina - det är svårt att ta in en utomhusplanta in i stugvärmen - den måste vänja sig - låååångsamt! Enklaste är u att aldrig sätta ut dem då är det större chans. Vänjningen vid inomhusklimat för ju ske gradvis för annars slokar växten betänkligt.

Hälsar Ingrid
Eva St
Toppen hade heller ingen aning om att Paprika går att övervintra. Ska bli kul att se om det lyckats. Har skördat massor av paprika i sommar som varit STORA och gröna Det var någon sort som Tomat - Åke hade som skulle få STORA frukter och det har de verkligen fått. Den och Rocoton får bli kompisar i vinter.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon