Full version: Belysning eller inte?
FlitigaLisa
Hur är det nu med småplantor och extra belysning?
Jag har sått tomater, chili och paprika som nyligen kikat opp, bor i Uppland och växterna står i ett fönster mot sydväst tror jag. Måste man verkligen ha lysrör ovanför, eller räcker det med den naturliga belysningen?
Har ingen större lust att köpa och montera upp lysrör.... Hur är det med "vanliga" lampor? Ska jag ha de på på kvällen eller är det bättre då att plantorna får stå i mörkret?
Blir plantorna alldeles för rangliga, eller är det så att de blir rangliga till en början men att det "ordnar till sig" när de blir större? Kommer att flytta ut plantorna i växthus / uterum när det blir varmare.
Tacksam för svar!

yaay.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta räcker det naturliga ljuset när man sår tidigast i slutet av mars-början av april (vill man börja tidigare är det ganska viktigt att ha extra belysning), men det skadar ju inte att ex. förlänga dagarna något med en lampa. Ett vanligt lysrör eller en lågenergilampa som placeras någon dm ovanför plantorna brukar funka bra.
FlitigaLisa
Ok. Går det med helt vanliga lysrör? Kom på att jag har ju ett lysrör över köksbänken, då kan jag ju flytta dit dom varje kväll en stund! Eller ska det vara belysning på hela dagen?
help.gif
Sussie F-Flower
Ja, låt dom stå där under lysröret hela dagen. Från morgonen tills du släcker och går och lägger dig, är mitt råd. Tror att jag har läst 14-16 timmar någonstans.

Se till att växterna kommer ca en dm ifrån lysröret. Du kan väl pallra upp med kataloger eller vad du har... Det är ju bara några veckor nu, sedan räcker det vanliga solljuset ute.
Dilara
Några dagar efter vårdagjämning går det att odla utan extrabelysning för då finns det gott om ljus. Men jag vet inte om detta gäller överallt i Sverige. Själv har jag tagit bort lysrören för i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon