|
Förra året hade vi en så bra tråd med vad vi hade sått och när - det är svårt att veta och minnas vad som kan sås när. Så jag vill gärna ha en liten repris  I kallväxthuset sådde jag för några dagar sen: Mangold ruccola Plocksallat Rädisor machésallat Jag ska när som helst så sockerärtor På friland tycker jag att jorden har "rett sig" - jorden klibbar inte längre fast på spaden utan delar sig snällt. Men jag tror det är lite tidigt att så det mesta? De första jag tänkte så på friland är: Dill Persilja Morötter Men väntar nog till första dagarna i april. Hur är det med rödbetor och sallatshuvuden? Kan de också sås tidigt?
karlsdal
24-03-2009, 09:52
Jag har än så länge bara sått chili och paprika. (Inomhus) Här är det snö, igen (i södra Östergötland!), så trädgårdslandet går inte att gräva i än på länge. Och jag som skulle göra det större.  Tomatfröna petar jag nog ner snart också. Och så har jag missat att så lakritsrot, den skulle varit i jorden i januari.
Jag har sått tomatfrön och Jordgubbsfrön, inomhus! Snart ska jag peta ner gurkfröna! VA skönt att det snart är Vår!//Helena
Förodlat inne har vi också gjort länge - härligt förebud om vår! Men nu är det mest utomhusgrödorna jag funderar över. Vi har byggt ut vår köksträdgård ordentligt  Det är en sån lycka med en egen kökssträdgård.
Ja det kan jag förstå att det är roligt med egen köksträgård.Jag har ett litet land jag odlar på, men förra året hade jag såna bekymmer med Sniglar, att jag nästan tappade lusten att odla ute.Men, men får väl göra ett nytt försök i år! Det är ju väldigt mysigt och gott med egenhändigt odlade grönsaker// Helena
Jag har redan tomatplantor som är ca 30 cm höga och 2 blommar och en har 2 tomater stora som rädisor. Sen har jag omskolat 18 tomatplantor, 7 ampeltomater, 7 paprika, 3 chili, och 100 sommarblommor. Jag har sått gurka, malabarspenat, kronärtskocka, okra, portlak, romansallat, bindsallat, blomkål, broccoli, kålrabbi och en del annat som jag inte minns just nu. I en balkonglåda har jag 18 romansallat som ska planteras ut i helgen. Då ska jag också omskola en hel del sommarblommor. Allt står i växthuset, en del i ett bubblat innertält med lite värme.
Barynia
26-03-2009, 21:04
Jag har sått blekselleri, gyllenbär, broccoli, två sorters sallat, purjolök, slanggurka, aubergine och blommor; purpurvinda, mattram, svartöga, solros och blåsvingel (prydnadsgräs) inomhus. Och imorgon sår jag tomater (Gul päron, Chocolate cherry och Moneymaker), grönkål och squash, också¨inomhus, förstås.
Har inget växthus, men ett uterum, där tomater, gyllenbär och aubergine brukar frodas. Och pallkragsodlingar, som förra året gav massor av squash, sallat, persilja och dill. Odlade även purjolök, men satte den så sent, så den hann inte bli klar, så jag lät den stå kvar över vintern. Och den står fortfarande grön, så jag tror den kommer fortsätta växa, när värmen kommer. Även persiljan har fått vara kvar, den brukar komma tidigt andra året.
Här har vi plötsligt fått vinterkallt igen, så jag sysslar också mest med alla förodlingar just nu. Hoppas det här är sista stora köldknäppen för säsongen - och att den tar med sig många sniglar i graven
Hej Jag har också förgrott olika tomater och gurka och paprika. Mina gurkor har fått yttepytte små gurkor med en blomknopp på, vet inte om jag vågar hoppas att skörda första gurkorna i april. Du som hade tomater inne nu, när satte du dem? Jag har läst innan att tomater är perenna om man har dem inne i fönstret på vintern (små busktomater antar jag), någon som försökt ? Hur tidigt eller sent har ni fått tomater/gurka, funderar om det kan fungera med året runt odling inne i ett fönster. Bor på småländska höglandet och här ligger snön dm djup så här är utomhus odling inget alternativ just nu, men jag sådde morötter och rädisor och satte lök i mitten på april förra året.  får se hur det går i år.
Jag odlar i södra bohuslän (på friland) och noterar att jag 2007 sådde de lite köldtåliga fröerna (morötter, sallater, dill, persilja etc) kring 20/4, mer värmekrävande (bönor brytärter potatis) en eller ett par veckor senare. 2008 gjorde jag första sådden den 11/4. Har man tur blir det dags under påsken i år - men då får det bli den där värmeböljan de snackar om först (för nu är det minus på nätterna och just i dag ett litet snöbakslag igen, suck).
tigrella
05-04-2009, 14:49
Sådden för friland får nog vänta någon vecka minst till, sedan ska här sås sockertoppssallad, salladslök, isbergssallad, green ice sallad, plocksallad "frillice" i växthuset har det kommit ner lite spetskål 12 småplantor som ska få växa till sig innan de hamnar ute på landet, samt några gröna honungsmeloner Sedan är det tomater och paprikor av olika de slag som står på tillväxt inne som väntar på växthuset ska bli ledigt....
Jag har fått lite sockerärtor sådda i växthuset och allt det jag sådde för några veckor sen har kommit upp och utvecklas fint - jag känner att det verkligen är igång nu  Inne har paprikor och chilis fått sin andra omskolning, basilikorna har börjat buska till sig och växthustomaterna är dm höga. Snart dags att så tomaterna för friland!
tigrella
06-04-2009, 20:06
Hoppsan  Har redan sått mina för friland och omskolat dem första gången, tiny tim och outdoor girl ska få stå i stora plastdunkar ute, var jag för tidig med detta... Satte tigerella frö samtidigt som outdoor girlen men det kommer inte upp några, är de mer svårgrodda? Jag vill ju att allt ska växa så man kan njuta av många sorter i sommar
Jag är ju rookie på det här, vi förvärvade ett kallväxthus i höstas. Så kanske är vi sent ute, men förra helgen sådde vi tomater "moneymaker" inne. Då såg jag att de var för utomhusodling  Så då måste jag skaffa en sort till... och jag har inte varit på nån plantskola sen dess och det fanns inga roliga sorter på ICA. Salladsärtor har jag satt inne också, även om det väl egentligen går lika bra att sätta dem direkt på friland. Resten av sallad, mangold, morötter, persilja och dill tänkte jag så direkt på friland nästa vecka. Det kanske är tidigt, men i så fall kan jag ju alltid så en omgång till om 3 veckor...
CITAT (Vero @ 09-04-2009, 19:44)  Jag är ju rookie på det här, vi förvärvade ett kallväxthus i höstas. Så kanske är vi sent ute, men förra helgen sådde vi tomater "moneymaker" inne. Då såg jag att de var för utomhusodling  Så då måste jag skaffa en sort till... och jag har inte varit på nån plantskola sen dess och det fanns inga roliga sorter på ICA. Jag hade Money Maker i växthus förra sommaren och det gick bra!
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2009, 20:46
sallad, morötter, persilja och dill går utmärkt att så direkt då tjälen går ur marken, men inte mangold sår man den i kall jord går de oftast bara upp i blom så någon större bladskörd brukar det inte bli. Andra saker som går utmärkt att så just nu då tjälen lämnar marken är asiatiska kålväxter (pak choi, tatsoi, Kyona mizuna, Pink Lettucy och liknande), smörgåskrasse, daikon, rädisa, majrova, grönsaksrybs, ruccola och spenat.
Här har det mesta i sallatsväg, asiatisk kål, smörgåskrasse, daikon och liknande redan grott i markbäddarna i kallväxthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|